آخرین اخبار

تاریخ : 18. فروردين 1397 - 9:52   |   کد مطلب: 27809
ایران ظرفیت‌های بی‌شماری برای جذب گردشگر دارد که اگر در راستای رونق اقتصاد ملی، برای معرفی مناسب آن‌ها اقدام شود، فعالیت مؤثری برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی شده است.

گروه استان‌ها: نوروز امسال در همدان حال و هوای دیگری داشت و رویداد «همدان ۲۰۱۸» که به‌عنوان یک شعار مبهم در گزارش‌ها و اخبار رسانه‌ای مطرح می‌شد، تا حدی توانست گردشگران را به همدان هدایت کند.

روزهای شلوغ نوروز در شهر همدان و رفت‌وآمد گردشگران در مراکز و اماکن گردشگری و تاریخی این استان آرزویی است که کم‌کم رنگ تحقق به خود می‌گیرد تا شاید همدان نیز به جایگاه واقعی خود در عرصه گردشگری دست یابد.

رقم میلیونی بازدید گردشگران از اماکن همدان

نوروز امسال استان همدان رقمی میلیونی را در بازدید گردشگران از اماکن دیدنی خود به ثبت رساند تا ثابت کند ظرفیت لازم را برای تبدیل‌شدن به مقصد گردشگری دارد اما تا رسیدن به این هدف راه بسیار است.

همدان در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبانی ۲ رویداد بزرگ بین‌المللی را بر عهده دارد به‌طوری‌که حضور ۵۰۰ عضو از ۱۵۰ کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و میزبانی وزاری خارجی ۳۴ کشور آسیایی می‌تواند زمینه‌ساز رونق گردشگری خارجی و نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی و ارتقای صنعت گردشگری این استان باشد.

بررسی دلایل و شواهد این رخداد بیانگر آن است که تبلیغات انجام‌شده در خصوص میزبانی همدان از رویدادهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در این زمینه بی‌تأثیر نبوده و تلاش برای شناساندن استان همدان در سطح جهان شاید نتایج دلخواه را کسب نکرده اما در شناساندن همدان به هم‌وطنان در جای‌جای کشور تا حدودی مثمر ثمر واقع‌شده است.

در همین خصوص یکی از راهنمایان و فعالان گردشگری در استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه وقتی پای رویداد جهانی «همدان ۲۰۱۸» به جلسات مدیران و برنامه‌ریزان استان باز شد، هر بخشی تلاش کرد با اتکا به این رویداد فعالیت‌های روزمره خود را رنگ و لعاب بخشد، گفت: در این میان بخش خصوصی در حوزه گردشگری به‌عنوان تافته‌ای جدا بافته نقش‌آفرینی‌های تأثیرگذاری را داشته است.

مریم مقدم با بیان اینکه چند سال بود فعالان گردشگری اعلام می‌کردند برای ترغیب تهرانی‌ها در راستای سفر به همدان کافی است یک بیلبورد در بزرگراه‌ها نصب شود و یا ظرفیت متروهای تهران برای تبلیغ گردشگری همدان جدی گرفته شود، گفت: همه این پیشنهادها شنیده می‌شد و جدی گرفته نمی‌شد تا اینکه بحث میزبانی همدان از اجلاس جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۸ جدی شد و پایتخت شدن همدان در حوزه گردشگری آسیا وارد فاز اجرایی شد.

خروجی تبلیغات انجام‌شده قابل‌توجه بود

وی با بیان اینکه هم‌زمان با این دو اتفاق بزرگ بخش خصوصی تابوی تبلیغات را شکست و از تراکت و برنامه‌سازی و گزارش‌های کاغذی بیرون آمد و به بیلبوردهای پایتخت‌نشین روی آورد، اضافه کرد: خروجی تبلیغات انجام‌شده قابل‌توجه بود و شمار بسیاری از مردم را روانه همدان کرد.

مقدم که در کمیته اطلاع‌رسانی رویداد همدان ۲۰۱۸ مسئولیت دارد با تأکید بر اینکه حالا هر گردشگر مبلّغ سفر به همدان در عرصه ملی است، عنوان کرد: دور از ذهن نیست اگر ادعا کنیم در تعطیلات پیش رو باید انتظار گردشگران بیشتری را برای ورود به همدان بکشیم.

تبلیغات بدون تکمیل زیرساخت‌ها تبعات منفی برای استان دربر خواهد داشت و باید زیرساخت‌ها را مهیا کنیم وی تأکید کرد: تبلیغات بدون تکمیل زیرساخت‌ها تبعات منفی برای استان در بر خواهد داشت و باید زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

مقدم با بیان اینکه رویداد «همدان ۲۰۱۸» در حوزه دبیرخانه و ستاد اجرایی جدی گرفته نشد، گفت: این بدان معناست که در نوروز ۹۷ می‌توانستیم گردشگران متعددی را با این رویداد آشنا کنیم و حداقل تالار قرآن همدان را که محل استقرار دبیرخانه است، پرتکاپو و رفت‌وآمد کنیم، اما در این زمینه اقدامی نشد و به‌گونه‌ای ستاد تسهیلات سفر استان همدان راه خود را رفت و دبیرخانه ۲۰۱۸ در سکوت خود تنها ماند.

وی با بیان اینکه جمعیت گردشگری که به‌واسطه نوروز ۹۷ وارد همدان شدند، می‌توانستند با رویداد «همدان ۲۰۱۸» به‌خوبی آشنا شوند، اما استان برای این مهم نه برنامه‌ داشت و نه منسجم عمل کرد؛ گفت: صرفاً نمی‌توان با نصب کردن چند بنر و بیلبورد در ستاد سفر آن‌هم در آن‌سوی شهر و در یادمان عین‌القضات به نام «همدان ۲۰۱۸» فکر کنیم حرکتی متفاوت را رقم زده‌ایم.

مقدم با تأکید بر اینکه «همدان ۲۰۱۸» برنامه می‌خواهد و نوروز ۹۷ می‌توانست با محوریت جدی در حوزه گردشگری رویداد جهانی «همدان ۲۰۱۸» را به ایرانیان بشناساند، گفت: استان همدان از این ظرفیت غافل ماند.

توجه مرکزنشین‌ها به همدان جلب شده است

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بابیان اینکه امسال با طنینی که رویداد گردشگری ۲۰۱۸ در کشور داشته صدای استان رساتر از گذشته در سطح ملی و بین‌المللی شنیده می‌شود، عنوان کرد: توجه مرکزنشین‌ها به همدان جلب شده است.

علی مالمیر با تأکید بر اینکه شرایطی رقم خورده که همدان در سال جدید در حوزه گردشگری شروع خوبی داشته باشد، ادامه داد: شهرهای استان همدان آمادگی مناسبی برای پذیرش مهمانان نوروزی داشتند و امسال با رشد فوق‌العاده گردشگری در همدان مواجه بودیم.

ثبت یک‌میلیون و ۲۹۸ بازدید از جاذبه‌های همدان

وی با بیان اینکه آمار مسافران نوروزی استان همدان نشان‌دهنده آن است که رویداد گردشگری همدان ۲۰۱۸ می‌تواند نقطه عطفی برای استان باشد، اضافه کرد: از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین‌ماه امسال یک‌میلیون و ۲۹۸ مورد بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان همدان انجام شد که این آمار ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۹ هزار نفر در شب اقامت داشتیم که این آمار نیز ۱۳۶ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: هتل‌های همدان نیز بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد اشغال‌شده بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه امسال خانه مسافرها کسب‌وکار پررونقی داشتند و آموزش‌وپرورش همدان نیز یک هزار کلاس برای اسکان پیش‌بینی کرده بود که تکمیل شدند و سرریز آن به شهرهای بهار و لالجین ارجاع داده شد، گفت: تمام ظرفیت‌های اقامتی همدان در ایام نوروز تکمیل‌شده بود.

وی به وضعیت بازدیدهای انجام‌شده از آثار تاریخی و مراکز گردشگری اشاره کرد و بابیان اینکه در ایام نوروز آرامگاه بوعلی سینا ۷ هزار نفر بازدیدکننده داشت، گفت: بیشترین بازدید مربوط به غار علیصدر و گنج‌نامه بود.

وی در ادامه با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه گردشگری همدان با همین شتاب سال ۹۷ را پشت سر بگذارد، افزود: برای دستیابی به اهداف رویداد گردشگری همدان ۲۰۱۸ تقسیم‌بندی‌های لازم انجام‌شده است.

مهم‌ترین دستاوردهای رویداد گردشگری ۲۰۱۸ تبلیغ همدان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای رویداد گردشگری ۲۰۱۸ تبلیغ همدان است، گفت: در حوزه تبلیغات در داخل استان برای حساس کردن مردم تلاش شده و در سطح ملی نیز برای تبلیغات همدان مذاکراتی انجام‌شده است.

مالمیر با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی توجه خود را به استان همدان در حوزه گردشگری معطوف کرده است، گفت: باید لایه‌های مختلف مردم را درگیر کرد چراکه اگر بخواهیم یک شهر گردشگری باشیم باید همه آحاد جامعه کنشگر باشند و به یک میزبانی مطلوب برای گردشگر کمک کنند.

وی با اشاره به ساماندهی زیرساخت‌ها بیان کرد: همدان در گردشگری سلامت حرف برای گفتن دارد و در حوزه تربیت‌بدنی نیز ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد.

آزمونی برای مدیریت همدان

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال ۲۰۱۸ آزمونی بزرگ برای مدیریت استان و فرصتی طلایی برای استان است که غفلت از آن قابل جبران نیست، گفت: باید همدان به‌عنوان شهری ۳ هزارساله و پایتخت تاریخ و تمدن به زیباترین شیوه ممکن به جهان معرفی و شناسانده شود.

حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به این سؤال که میزان آمادگی همدان برای رویداد همدان ۲۰۱۸ چگونه است؟ گفت: طی بررسی‌ها و بازدیدهایی که در ایام تعطیلات نوروزی از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی و برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای ایام مذکور داشتم؛ تلاش مسئولان در بخش‌های مختلف مشهود بود اما به نظر می‌رسد این ایام فرصت بسیار مناسبی برای آسیب‌شناسی مسائل سفر به همدان بود.

وی بابیان اینکه توصیه می‌شود مسئولین در دستگاه‌های مختلف به‌صورت دقیق و علمی فرصت‌ها و چالش‌ها و تهدیدها و مشکلات را در ایام مذکور بررسی کنند، گفت: دست‌اندرکاران باید با دیدگاه نقادانه و سازنده بعد از خودارزیابی دستگاه‌های ذی‌ربط برنامه خود را ارائه کنند.

۱۰ میلیارد تومان برای میزبانی رویداد همدان ۲۰۱۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید موضوع به‌صورت جدی در دستور کار مدیران و برنامه ریزان قرار گیرد که در همین راستا با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در ردیف ۶۴-۵۵۰۰۰۰ اعتباری معادل ۱۰ میلیارد تومان برای میزبانی رویداد همدان ۲۰۱۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه انتظار می‌رود میزبانی دو رویداد بین‌المللی در همدان باقدرت و برنامه‌ریزی مناسب و مطالعه ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌ها و موقعیت‌های جدید، مدیریت و اجرا شود، گفت: باید با استفاده از این فرصت، همدان به‌عنوان شهری ۳ هزارساله و پایتخت تاریخ و تمدن به زیباترین شیوه ممکن به جهان معرفی و شناسانده شود.

وی خواستار تشکیل کارگروه‌های مختلف به‌منظور معرفی خرده‌فرهنگ‌های بومی در استان همدان که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا محسوب می‌شود، شد و گفت: مطالعات تطبیقی با تأکید بر رویکردهای جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی و مخاطب شناسی و ارائه برنامه‌های متنوع با استفاده از ظرفیت‌های بومی می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی و ارتقای سطح برنامه‌های رویداد همدان ۲۰۱۸ مؤثر واقع شود.

مدیریت صحیح این دو رویداد می‌تواند بسترهای توسعه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی همدان را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا کند نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت صحیح این دو رویداد می‌تواند بسترهای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همدان را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا کند.

حاجی بابایی گفت: در این زمینه نباید از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد، جوانان، توانمندی زنان و هنر صنایع‌دستی، ادبیات محلی و فولکلور و برنامه‌های آیینی در این حوزه‌ها غفلت کرد.

حاجی بابایی بیان کرد: انسجام و وحدت رویه در استان و ایجاد اعتماد و امنیت روانی برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم است و در صورت موفقیت در این حوزه می‌توان امیدوار بود که ایجاد اشتغال و افزایش تولید و کاهش آمار بیکاری صورت خواهد گرفت .

وی افزود: باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان همدان برای استفاده از این فرصت برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند و کارگروه‌های مختلف با بررسی دقیق برنامه‌های ارائه‌شده و تحلیل هزینه و فایده و میزان بهره‌وری و کارآمدی برنامه‌ها جوانب را بررسی و با مدیریت، کنترل و نظارت دقیق بر اعتبار مصوب و تدوین برنامه‌هایی با حداکثر کارآمدی و بهره‌وری در راستای اهداف برنامه‌های دو رویداد ۲۰۱۸ برنامه مذکور را پشتیبانی کنند.

لازمه استفاده از این فرصت وحدت، همدلی و انسجام بین مسئولین و مردم است و نباید از ظرفیت‌های مردمی غفلت کرد نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: لازمه استفاده از این فرصت وحدت، همدلی و انسجام بین مسئولین و مردم است و نباید از ظرفیت‌های مردمی غفلت کرد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم همدان و ارتقای آگاهی در خصوص ضرورت‌های این دو رویداد می‌تواند جلب حداکثری مشارکت‌های مردمی و درنتیجه استفاده مناسب‌تر از فرصت‌ها را در برداشته باشد.

حاجی بابایی تأکید کرد: مدیران دستگاه‌های مختلف باید با ارائه و مصوب کردن برنامه‌های خود نسبت به جذب اعتبار از مجموعه‌های ستادی خود اقدام کنند.

تلاش‌ها در حوزه گردشگری در حال نتیجه دادن است

دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تبلیغات «همدان ۲۰۱۸» در حوزه گردشگری خوب آغازشده اما باید شتاب بگیرد، گفت: رویداد گردشگری ۲۰۱۸ برای همدان حیثیتی بوده و موقعیتی طلایی است که اگر از دست برود دیگر به دست نمی‌آید.

امیر خجسته با بیان اینکه تلاش‌ها در حوزه گردشگری در حال نتیجه دادن است، افزود: در حوزه گردشگری در استان خوب کار نشده به‌نحوی‌که همدان در ۴۰ سال گذشته در حوزه گردشگری مظلوم و محروم واقع‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری اولویت اول استان است و اشتغال پایدار ایجاد می‌کند، گفت: گردشگری صنعتی است که با آن می‌توان همدان را در سطح بین‌المللی معرفی کرد.

وی بابیان اینکه رویداد گردشگری همدان ۲۰۱۸ حیثیتی بوده و موقعیتی طلایی برای استان است که اگر از دست برود دیگر به دست نمی‌آید، گفت: مدیران استان و همه افرادی که عرق‌ دارند باید در زمینهٔ رویداد گردشگری ۲۰۱۸ فعالیت کنند.

خجسته بابیان اینکه افق و چشم‌انداز همدان را درزمینهٔ رویدادهای ۲۰۱۸ بسیار روشن می‌بینم، گفت: تبلیغات در حوزه گردشگری خوب آغازشده اما باید شتاب بگیرد.

امسال ثبت یک‌میلیون و۲۰۰هزار بازدید از مراکز دیدنی همدان توسط گردشگران و مسافران نوروزی و افزایش قابل‌توجه آمار نسبت به سال‌های قبل در حالی اتفاق افتاد که در تاریخ همدان این رقم بی‌سابقه بوده است.

طی چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی تمام توان خود را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان به کار گرفتند و به شکل‌های مختلف همدان را معرفی کردند تا سهمی در افزایش ورود مسافران به استان همدان داشته باشند که تا حد کمی این هدف محقق شد و امید می‌رود با تبلیغات وسیع‌تر میزبانی همدان از رویدادهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ سیل گردشگران و مسافران روانه پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین شود

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن