تاریخ : 20. ارديبهشت 1395 - 7:57   |   کد مطلب: 17874
رئیس دانشگاه بوعلی‎سینا گفت: اقتصاد مقاومتی فرصتی برای آموزش عالی است که تحقق آن نیازمند همگرایی علمی و تخصصی دانشگاهیان است.

به گزارش صبح رزن به نقل از  خبرگزاری فارس از همدان، منصور غلامی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی «اقتصاد مقاومتی، آموزش عالی؛ فرصت‌ها و چالش‎ها» هدف از برگزاری این جلسه را ارائه ایده‌ها و نظرات و عملیاتی شدن آنها توسط واحدهای مدیریتی مختلف عنوان کرد.

وی گفت: دانشگاه‌های استان باید انتظارات از جوامع دانشگاهی در زمینه اقتصاد مقاومتی را بررسی کنند و با همگرایی در مسائل علمی و تخصصی در موضوع اقتصاد مقاومتی وارد شوند.

رئیس دانشگاه بوعلی با طرح این سؤال که دانشگاه‌ها چقدر با اتکا به تولیدات داخلی می‌توانند پیش بروند و اینکه در اقتصاد دانش‎بنیان کدام گروه‎ها به غیر از دانشگاه‎ها وارد این حوزه می‌شوند؟ افزایش بهره‌وری در انرژی را متکی بر فناوری و نوآوری دانست و اظهار کرد: پژوهش و تربیت نیروی انسانی ماهر از وظایف دانشگاه است.

وی با بیان اینکه اکنون این سؤال طرح می‌شود که نیروهای تربیت شده در کجای جامعه منشأ خیر شده‎اند، افزود: اقتصاد مقاومتی برای آموزش عالی فرصت است و اگر چه در این مورد تکلیف مشخصی تعریف نشده؛ اما دانشگاه‎ها از نظر ماهیتی در این زمینه وظیفه دارند.

غلامی با اشاره به درگیری تدریس و حجم ساعات درسی بالای استادان دانشگاه‎ها گفت: کمبود منابع مالی در پشت صحنه آموزش عالی هر ساله وجود داشته است؛ همچنین بازنگری، اصلاح و بروز کردن آموزش عالی باید مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر لزوم بررسی دلایل استقبال کم دانشجویان خارجی از دانشگاه‎های کشور، ارتقای علمی و آموزشی دانشگاه‌ها و ایجاد سامانه‌های خلاقیت را برای رفع این مسئله، موثر خواند.

رئیس دانشگاه بوعلی با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه امکان خوداشتغالی و کارآفرینی برای چند درصد دانشجویان فراهم شده است، اظهار کرد: توجه به دانشگاه کارآفرین و تربیت دانشجویان کارآفرین می‌تواند جزو اهداف اصلی باشد.

وی با اشاره به اهمیت توان بالای ثروت‎آفرینی گفت: تبدیل علم به ثروت باید از دانشگاه‌ها عبور کند و از آنجا که توسعه متوازن، نیازمند کار کارشناسی است، مجموعه‌های دانشگاهی باید به توسعه متوازن کمک کنند.

غلامی نقد برنامه‌های وزارت علوم و ارائه پیشنهادهای اصلاحی را راهگشا دانست و گفت: تربیت دانشجویان کارآفرین و برنامه‎ریزی برای دانشجویانی که در آینده فارغ‎التحصیل می‌شوند باید به عنوان تکلیف اداری و سازمانی طرح شود و در نشست‎های بعدی بررسی شود.

نادر مهرگان از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی‌ با اشاره به رویکرد رشد اقتصادی از 39 تا 92، اهداف سیاست‌‏های اقتصادی را به ترتیب اهمیت رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، توزیع درآمد و تراز تجاری عنوان کرد و توضیحاتی در مورد منابع رشد و دلایل رکود و اهمیت توجه اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

انتهای پیام/89006/ط

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن