تاریخ : 1. آذر 1395 - 14:19   |   کد مطلب: 20676
حاتم گفت: بخشی از قیمت تمام شده خودرو که از مشتری گرفته می شود ناشی از زیان انباشته و هزینه های مالی خودروسازان است و دستگاههای نظارتی باید به آن ورود کنند

به گزارش صبح رزن،محسن حاتم معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص احتمال توقف تولید دو خودروی پراید و 405 اظهار کرد: اگر سازمان استاندارد با تولید این خودروها موافق نبود، آنها تولید نمی‌شدند. بعضی از تدابیر قاعدتا دراز مدت هستند، چون بعضی از سرمایه گذاری ها روی بعضی از پلت فرمها، با توجه به میزان حجم تولیدات ما نسبت به تولید کنندگان عمده خودرو ناچیز است.

وی افزود: زمان استهلاک سرمایه اولیه روی طراحی و پیاده سازی یک پلت فرم زمان نسبتا طولانی است. معمولا روال بر این است که تولید کنندگان و سازمان استاندارد بر روی فرآیندی توافق می کنند. الزامات قطعی و زیست محیطی باید رعایت شود و استانداردهای ملی و اجباری، حتما باید در ساخت خودروها لحاظ شود.

معاون وزیر اسبق صنایع و معادن بیان کرد: من بعید می دانم سازمان استاندارد به یکباره اعلام کند کلاس خاصی از یک خودرو کلا تولید نشود. برای ارتقا استانداردهای خودروها نیاز به یک برنامه زمان بندی شده داریم. هم استانداردهای آلایندگی و هم استانداردهای ایمنی را نیاز به برنامه سازندگی دارد. در دنیا هم روال به همین شکل است ولی آنها چند سال از ما جلوتر هستند.

نمی توان خودرویی با کیفیت تر و ارزان تر از پراید و 405 تولید کرد

 

حاتم خاطرنشان کرد: نمی‌توان خودرویی با کیفیت تر و ارزانتر از پراید و 405 با این تیتراژ تولید و با این تنوع زائقه مشتریان تولید کرد. طراحی یک پلتفرم جدید را حداقل باید روی تیراژ 500 یا 600 هزار فروش در سال برنامه ریزی  کرد، تا در یک زمان معلومی مستهلک شود.

وی در پاسخ به چرایی دلیل گران بودن خودرو در کشور گفت: قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور ما بالا رفته و تیراژ تولید خودرو به دلیل اینکه نگاه ما یک نگاه به درون است، تیراژ اقتصادی برای طراحی پلتفرمهای جدید، با کیفیت و با قیمت مناسب نیست.

معاون وزیر اسبق صنایع و معادن عنوان کرد: هرچه تولید خودرو بالاتر رود قیمت کاهش می یابد، چون سرمایه گذاری های اولیه برای یک پلتفرم جدید بالاست. هزینه های قطعات، قالبها، شاسی، بدنه و ... بسیار بالاست. در حال حاضر تا حدودی وضعیت تورم بهتر شد. قبلا تورم هم عاملی برای افزایش هزینه های تولید بود و شاخص بهای تولید کننده افزایش پیدا می کرد.

مدیران خودروسازی با بی انگیزگی نمی‌خواهند مشکلات را حل کنند

 

حاتم تصریح کرد: دلیل سوم گران بودن خودرو هم به خود خودروسازان بر می گردد. مسائل مدیریتی و نداشتن انگیزه کافی و برای غلبه بر برخی از این مشکلات، واقعیتی است که نمی توان منکر آن شد. ما وضعیت موجود را خیلی می توانیم بهتر کنیم.

برخی از پولهایی که خودروسازان از مشتریان می‌گیرند به دلیل زیان انباشته آنهاست

 

وی اظهار کرد: ولی نه آنکه ما از فردا به جای پراید و 405 یک خودرو در سطح کیفی بالاتر و با همین قیمتها عرضه کنیم. این ممکن نیست. بخشی از قیمت تمام شده خودرو که از مشتری گرفته می شود ناشی از زیان انباشته و هزینه های مالی خودروسازان است و دستگاههای نظارتی باید به آن ورود کنند.

معاون وزیر اسبق صنایع و معادن گفت: این داستان اگر قرار باشد همین طور ادامه پیدا کند این بخش از هزینه سربار را همیشه با خودمان خواهیم داشت. باید با یک افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران و یا پذیره نویسی سهام، هزینه های اضافی مالی از دوش مردم برداشته شود، تا بخشی افزایش قیمت خودروها جبران گردد.

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن