تاریخ : 1. اسفند 1395 - 22:52   |   کد مطلب: 22127
رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه دانش‌آموزان همدانی عزت نفس پایینی دارند، گفت: ۷۷ درصد کنترل و نظارت خانواده‌ها بر رفتار دانش‌آموزان حاکم است.

به گزارش صبح رزن به نقل از  خبرگزاری تسنیم از همدان، اعظم عظیمی ظهر امروز در شورای آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به فعالیت مشاوران تربیتی و تحصیلی در مدارس اظهار داشت: عمده فعالیت مشاوران در مدارس به هدایت تحصیلی، استعدادیابی، ویژگی‌های شخصیتی و رغبت دانش‌آموزان ارتباط دارد و علاوه بر دانش‌آموزان توجیه والدین برای ادامه تحصیل در رشته مناسب نیز از مباحث تربیتی است که پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح آمایش مشکلات روانی و رفتاری دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه کشور افزود: این طرح در استان همدان بر روی 490 نفر نمونه دانش‌آموزی انجام شد و پنج عامل رفتار رنجوری، برون گرایی، باز بودن، با وجدان بودن و توافق در دانش‌آموزان جامعه هدف در قالب دو پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: میزان بروز رفتار رنجوری شامل اضطراب، خسومت، شتاب‌زدگی، افسردگی، کم‌رویی و هوشیاری در بین دانش‌آموزان کل کشور 29.7 درصد و در استان همدان 37 درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی عنوان کرد: اگر میزان روان رنجوری در بین دانش‌آموزان بالا باشد استرش و اضطراب در آنها افزایش می‌یابد و خشم، رفتارهای آنی، درماندگی و افسردگی در آنها بیشتر بروز می‌کند.

عظیمی با بیان اینکه 24.9 درصد دانش‌آموزان استان همدان برون‌گرایی پایینی دارند، گفت: دانش‌آموزانی که روان‌رنجوری بالایی دارند و برون‌گرایی ضعیفی دارند آسیب‌پذیر هستند و خودکارآمدی ضیفی در مقابل چالش‌های زندگی دارند.

وی با بیان اینکه 30 درصد دانش‌آموزان همدانی انعطاف‌پذیری پایینی دارند، افزود: از معیارهای بسیار مهم برای سلامت روان بحث توافق، اعتماد، نوع‌دوستی، تواضع، دل رحم بودن در زندگی شخصی و فردی است که 22 درصد دانش‌آموزان همدانی در این ارتباط مشکل دارند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه 24 درصد دانش‌آموزان در ارتباط با وجدان و مسئولیت‌پذیری مشکل دارند، تصریح کرد: نتایج این آمایش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان همدان دچار وسواس فکری و عملی بالایی هستند و در صورت عدم رسیدن به هدف دچار نوسانات خلقی بسیاری می‌شوند و برای رسیدن به توفیق دیگر تلاش نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان همدانی عزت نفس پایینی دارند، اظهار داشت: از نظر نشاط و شادابی همدان رتبه 11 کشوری را دارد اما میزان گرایش دانش‌آموزان همدانی به رفتارهای پرخطر از میانگین کشوری پایین‌تر است.

عظیمی با اشاره به اینکه همدان در زمینه طرح‌ریزی تحصیلی ـ شغلی وضعیت خوبی ندارد، افزود: بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به این مسئله که مدارس محلی برای کسب موفقیت باشد، نگرش منفی دارند.

وی بیان کرد: 77 درصد دانش‌آموزان اعلام کردند که 77 درصد کنترل و نظارت خانواده‌ها بر رفتار آنها حاکم است و در مقابل مؤلفه پیوند با خانواده در همدان ضعیف است.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان همدان گفت: با توجه به شرایط رفتاری حاکم بر دانش‌آموزان آمادگی داریم 30 درصد دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم استان همدان را تحت آموزش‌های مهارتی قرار دهیم.

وی افزود: برای ارائه این آموزش‌های مهارتی به 11 هزار دانش‌آموز جامعه هدف 2700 کلاس با اختصاص 129 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم تا 10 مهارت ویژه آموزش داده شود.

عظیمی تصریح کرد: در صورتی که در آموزش‌های مهارتی خانواده‌ها، کارکنان آموزش و پرورش و دانش‌آموزان را به صورت همزمان در دستور کار قرار دهیم تأمین 149 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه دانش در مدارس باید به رفتار و آموزش عملیاتی تبدیل شود، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق آشنایی دارند اما نحوه پیشگیری و بروز این آسیب‌ها آگاهی ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن