به گزارش صبح رزن به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان بحث کنکور و ورود دانشآموزان به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر و دلخواه به یکی از مقاطع حساس زندگی جوانان در ایران تبدیل شده است .در این آزمون همه مهارتهای دانش آموزان به عرصه نمایش گذاشته میشود و میتوان میزان تلاش و پشتکار و برنامهریزیهایشان را در نتیجه کسب شده توسط هر یک از آنان مشاهده کرد.
چه بسا دانش آموزانی که با پرداخت هزینههای بسیار زیاد در راستای تحقق آرزوهای خود و خانوادههایشان در انتهای مسیر به نتیجهای دلخواه نرسیدهاند و زمان طلایی در اختیار را در مسیر کلاسهای مختلف از دست داده است.
با توجه به اینکه چند روزی از اعلام نتایج کنکور سراسری میگذرد، رتبههای کسب شده در سطح استان همدان را مورد بررسی قرار دادیم و با هیچ رتبه تک رقمی روبرو نشدیم، بر آن شدیم که علت این امر را از افرادی که در رابطه مستقیم با فرآیند کنکور هستند جویا شویم.
رشد 70 درصدی در رتبههای سه رقمی در همدان/ کنکور جزء شاخصههای ارزیابی آموزش و پرورش نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه کنکور جزء شاخصهای ارزیابی استانها نمیباشد، اظهار داشت: 3/2 داوطلبانی که در کنکور شرکت میکنند از افراد پشت کنکور هستند که در شاخص ارزیابی استانها ورود پیدا نمیکنند.
مصطفی خزاعی با بیان اینکه افرادی که یک، دو و یا چندسال پشت کنکور میمانند از سیستم آموزش و پرورش خارج میشوند، تصریح کرد: فقط 3/1 داوطلبان کنکور، کسانی هستند که برای اولین بار در این آزمون شرکت میکنند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بعضی از استانهای کشور موفقیت در کنکور به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است، افزود: برای کسب این موفقیت، تنها یک دستگاه خاص مشغول به فعالیت نیست، بلکه همهی جامعه برای دسترسی به آن تلاش میکنند.
خزاعی در ارتباط با تحلیل ارائه شده در شورای آموزش و پرورش، عنوان کرد: تعریف بوم با ذائقه دانش آموزان همدانی سازگار نیست و گرایش دانش آموزان همدانی در کنکور به سمت مناطقی است که جز بوم آنان محسوب نمیشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه دانش آموزان ما تمایل به استانهای مرکزی کشور دارند، گفت: این در حالی است که بوم ما استانهای غربی کشور هستند و دانش آموزان همدانی تمایل زیادی به آن بوم از خود نشان نمیدهند.
وی با بیان اینکه در بعضی از استانها، تعداد صندلیهای دانشگاهها بیشتر از تعداد شرکت کنندگان در کنکور است، تصریح کرد: در اینگونه استانها اگر همهی دانش آموزان شرکت کننده هم پذیرفته شوند، همچنان صندلی خالی وجود دارد ولی در استان همدان چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.
خزاعی با تاکید بر اینکه قبولی در کنکور تابع شرایط خاص است، افزود: بخشی از آن نیز ممکن است به سیستم آموزشی برگردد ولی در دو سال گذشته در رتبههای سه رقمی شاهد رشد 70 درصدی در بعضی از شهرستانهای استان بودهایم.
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان همدان افزایش 70 درصدی رتبههای سه رقمی در شهرستانهای ملایر، رزن و همدان را گواهی بر بهبود کیفیت آموزش دانست و گفت: در زمینه امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در همهی دروس رشتههای تجربی و انسانی، میانگین نمره استان از نمره کشوری بالاتر است.
نقش مدارس در موفقیت دانشآموزان همدانی در کنکور نادیده گرفته نشود
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز نتیجهگیری ضعیف دانش آموزان همدانی را عدم برنامهریزی درست و پیوسته آنان دانست و اظهار داشت: فرآیند کنکور و قبولی در آن یک فرآیند بلند مدت است که مدرسه نقش مهمی را در این میان ایفا میکند.
اکرم رنجبر با تاکید بر اینکه برنامهریزیهای نامناسب دلیل اصلی روی آوردن دانش آموزان به کلاسهای خارج از مدرسه میباشد، تصریح کرد: برنامهریزیهایی که از جانب مدرسه برای دانش آموزان ترتیب داده میشود آنان را نسبت به درس و کلاس بیتوجه و به سمت کلاسهای کنکوری سوق میدهد.
وی با اشاره به اینکه شیوه کار کلاسهای کنکوری نتیجهگیری زود بازده است، افزود: در حالی که گرایش دانش آموزان به سمت این کلاسها فقط آنها را سردرگم و از مسیر اصلی که برای موفقیت باید در آن قرار گیرند، دور میکند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه خود را به دانش آموزان اینگونه بیان کرد: کلاسهای مدرسه را در اولویت امر قرار دهند و درگیر موسسات آموزشی نشوند ولی اگر در صورت نیاز حداکثر دو کلاس را انتخاب کردند، روزانه مطالب گفته شده در آن کلاس را مورد تمرین و تکرار قرار دهند.
رنجبر با تاکید بر اینکه مدارس نیز با تغییر در شیوه برنامهریزیهای صحیح و بلند مدت میتوانند به ساماندهی ذهن دانش آموزان کمک کنند، تصریح کرد: با توجه به این که کنکور یک فرآیند بلند مدت است، از همت و پشتکار دانش آموزان هم نمیتوان غافل شد.
وی در رابطه با عدم وجود رتبههای تک رقمی در استان همدان نیز عنوان کرد: این امر میتواند اتفاقی مقطعی باشد و سالهای بعد شاهد حضور این افراد در استان باشیم ولی اگر دانش آموزان و همچنین مدارس نکات ذکر شده را مورد توجه قرار دهند، شاهد رتبههای تک و دو رقمی بسیاری در استان هستیم.
وجود مدارس غنی و معلمان الگو در موفقیت دانش آموزان در کنکور موثر است
مدیر یکی از آموزشگاههای آمادگی کنکور نیز عوامل موثر در عدم موفقیت دانش آموزان همدانی را متفاوت دانست و عنوان کرد: در بعضی از شهرها مدارسی وجود دارند که فرهنگ درس خواندن در آنها نهادینه و ریشهدار است.
سیامک تقیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از دانش آموزان انگیزه کافی برای تحصیل را ندارند، گفت: دانش آموزان به الگوهایی نیاز دارند که انگیزه را در آنان ایجاد کنند که متاسفانه در حال حاضر حضور این چنین افرادی در قالب معلم کمرنگ شده است.
وی با بیان اینکه جوانانی در زمینه آموزش فعالیت میکنند ولی نگاهشان بازاری است، تصریح کرد: معلمان دلسوز نیز برنامه منظمی ندارند و به جای فعالیتهای تیمی، به شیوه فردی و سنتی کار میکنند، بنابراین بازخورد خوبی را از عمل این افراد دریافت نمیکنیم.
تقیزاده با تاکید بر اینکه تربیت اولیه دانش آموزان در محیط خانواده و تربیت ثانویه آنان در مدرسه شکل میگیرد، عنوان کرد: در تربیت اولیه مهارتهای زندگی نادیده گرفته میشود و افراد بر اساس طبقه اجتماعی خود انتظاراتی رویایی از فرزندانشان دارند.
عدم وجود مدارس ایدهآل برای تحصیل دانشآموزان کنکوری در همدان
وی در ادامه افزود: فرهنگ سنتی در شهر همدان با برخی شهرهایی که شاهد نتایج خوب کنکوری در آنها هستیم متفاوت است، در این چنین شهرهایی پدر و مادر از قدیم الایام ارزش مطالعه را جا انداختهاند و پشتیبان بالفعل مدارس بودهاند و خانوادهها خود را بدهکار مدارس میدانند ولی در همدان اکثر خانوادهها همتی در مساعدت به مدارس ندارند.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه اگر رتبه برتری ادعایی داشته باشد، مبنی بر اینکه هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده است معلول بر این است که از مدرسهای غنی بهره میبرد، تصریح کرد: اگر مدرسه غنی از شرایط ایدهآل باشد دانش آموز نیازی به کلاسهای فوق برنامه خارج از مدرسه پیدا نمیکند.
تقیزاده با اشاره به اینکه در همدان کمتر مدرسهای با شرایط ایدهآل برای تحصیل دانش آموزان وجود دارد، گفت: سیستم دولتی در همدان تمایل و برنامه جدی برای ایجاد ارتباط با بخش خصوصی در زمینه فعالیت کیفی ندارد.
عدم استعدادیابی به موقع دانش آموزان، عامل اصلی به دام افتادن آنان در مراکز نامعتبر است
کارشناس و مشاور تحصیلی نیز با بیان اینکه رتبههای تک رقمی فرایند آموزشی متفاوتی نسبت به سایر رتبهها در کنکور دارند، اظهار داشت: متاسفانه در نظام آموزشی استان همدان دانش آموزان به شدت درگیر سیستم مدرسه میشوند.
مجتبی شجری با اشاره به اینکه دانش آموزان حجم زیادی از وقت خود را تکالیف مدرسهای پر میکند که در جهت کنکور قرار ندارد، تصریح کرد: همه بر این ادعا پایبند هستیم که تفاوتهای بسیاری بین مدرسه و کنکور وجود دارد.
وی در همین زمینه عنوان کرد: برای حل یک سوال ریاضی که در مدرسه 8 تا 10 دقیقه زمان در اختیار دانش آموز گذاشته میشود، داوطلب در آزمون سراسری موظف به پاسخگویی به آن سوال در مدت زمان کمتراز 60 ثانیه است.
کارشناس و مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه هیچ برنامهریزی برای این چنین مهارتی برای دانش آموزان طراحی نشده است، افزود: معمولا دانش آموزان در سالهای آخر به سراغ فعالیت در زمینه کنکور میروند و این در حالی است که این فرایند باید از سال دوم دبیرستان اتفاق بیفتد.
شجری با اشاره به اینکه رتبههای برتر در کنکور سراسری از سال دوم دبیرستان استعدادیابی میشوند، گفت: لازمه موفقیت در کنکور، استعدادیابی افراد است که در صورت عدم تحقق این موارد دانش آموزان درگیر فرایندهای بازار محور میشوند.
وی به دام افتادن دانش آموزان در آزمونها و آموزشگاههای غیرمعتبر را از پیامدهای عدم استعدادیابی در بازه زمانی مناسب دانست، و تصریح کرد: فضایی رقابت محور به گونه کاذب برای فرد ایجاد میشود که در نهایت نتیجهای را نیز به بار نمیآورد.
کارشناس و مشاور تحصیلی در رابطه با داوطلبانی که در سالهای گذشته در استان همدان رتبههای تک رقمی کسب کردهاند، عنوان کرد: اگر در احوالات این افراد تحقیقی کنیم، قطعا درمیابیم که علاوه برهوش، مدرسه و محیط تحصیلی مناسب و همچین زمان به موقع برای شروع به فراگیری مطالب، از عوامل دسترسی به موفقیت آنان بوده است.
شجری با تاکید براینکه دانش آموزان و نیز مسئولان باید ذهن خود را به روی شکلگیری فرایند کنکور متمرکز کنند، افزود: دانش آموزانی که از ظرفیتهای خوبی برخوردار هستند به دلیل دیر شروع کردن مطالعه مطالب رتبههایی را کسب میکنند که حقشان نیست.
وی با اشاره به اینکه هیچگاه بحث آموزش را نمیتوان نادیده گرفت، گفت: ظرفیت افراد با یکدیگر متفاوت است و استفاده از کلاسهای آموزشی خارج از ساعت مدرسه برای برخی از افراد نه تنها مفید است بلکه حضور در این کلاس تکلیفی واجب برای آن شخص میباشد.
کارشناس و مشاور تحصیلی با بیان اینکه افراد موفق در زمینه کنکور، قطعا زمانبندی را در کار خود به خوبی رعایت کردهاند، تصریح کرد: افراد موفق با فراغ بال و آسوده خیالی برنامهها را به پیش بردهاند و اجازه انباشته کردن حجم زیادی از مطالب را به خود ندادهاند.
عدم هماهنگی دانش آموزان و معلمان آنان را به کلاسهای خارج از مدرسه سوق میدهد
رتبه 6 رشته ریاضی در آزمون سراسری نیز وجود انگیزه در میان دانش آموزان کنکوری را عاملی تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: وجود محیط رقابتی برای دانش آموزان کنکوری، میتواند کمک بسیاری برای رسیدن به موفقیت به آنان بکند.
آرش قربانی با بیان اینکه دانش آموزان باید تصویری از آینده و اهدافی که دارند برای خود ترسیم کنند، عنوان کرد: اولین عامل موثربرای رسیدن به رتبهای خوب همان تلاش و پشتکار فرد است و در کنار آن نمیتوان از نقش محیط و حضور خانواده نیز غافل شد.
وی عدم هماهنگی دانش آموزان و معلمان مدرسه را عاملی بر سر در گمی دانش آموزان دانست و افزود: گاهی دانش آموزان در خارج از مدرسه معلمانی را انتخاب میکنند که خیلی هم دارای مهارت و توانایی نیستند ولی به دلیل شهرت وی به سراغ کلاسهایش میروند و خود را گمراه میکنند.
قربانی با تاکید بر اینکه حضور در کلاسهای متفاوت و پرداخت هزینههای سنگین دلیلی بر تضمین موفیقت فرد نمیباشد، تصریح کرد: کیفیت کتابهای کمک درسی به اندازهای ارتقا پیدا کردهاند که بدون شرکت در کلاسهای خارج از مدرسه، با مطالعه دقیق میتوان به موفقیت رسید.
وی با اشاره به اینکه مدیریت زمان از دیگر رکنهای رسیدن به موفقیت است، گفت: دانش آموزان باید بدانند خواندن مطالب را باید از همان سال اول دبیرستان شروع کنند و اجازهی جمع شدن مطالب را به خودشان ندهند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم بنا بر آنچه که از گفتوگوهای انجام شده در رابطه با کنکور با جمعی از مسئولان،متخصصان و کارشناسان انجام شد میتوان نتیجه گرفت برنامهریزی دقیق توسط مدارس و ساماندهی فکر دانشآموزان، حضور معلمان با انگیزه در مدارس ، استعدادیابی دانشآموزان در مدارس، وجود مدارس ایدهآل و توجه و اقدام به موقع خانوادهها، از اساسی ترین عوامل دستیابی به موفقیت دانشآموزان در کنکور سراسری است که البته از میان تمام این عوامل باید نقش برنامهریزی مدارس و مشاوره معلمان با تجربه را پررنگتر لحاظ کرد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما