به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت قم فردا، حجتالاسلام سید علی خمینی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به 12 محرمالحرام سال 1342، اظهار داشت: نهضت امام خمینی (ره) در محرم 1342 شروع شد که درنهایت پایهگذار انقلاب اسلامی ایران شد.
وی به الگو گیری کشورهای مختلف دنیا از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران از نهضت عاشورا نشات گرفت که همین امر موجب پیروزی انقلاب در بهمنماه 1357 شد.
حجتالاسلام خمینی به شباهتهای قیام امام حسین (ع) و امام خمینی (ره) اشاره کرد و ابراز داشت: در هر دو دوره شاهد خالی شدن اسلام از اقدام عملی بودیم، درواقع حاکمان وقت نسبت به رعایت احکام دینی بیتفاوت بودند.
وی بابیان اینکه امام خمینی (ره) مسئولان را از داشتن زندگی اشرافی بر حذر میداشت، تصریح کرد: مسئولان نباید زندگی اشرافی داشته باشند چراکه در این صورت حکومت اسلامی را به حکومت سلطنتی تبدیل کردهایم.
حجتالاسلام خمینی با یادآوری دوره شاهنشاهی تأکید کرد: از دیگر مواردی که در دوره پهلوی بهعنوان ارزش شناخته میشد و موجب پیروزی انقلاب شد، اشرافی گری بود.
وی ادامه داد: در جامعه اسلامی نباید فردی که پول دارد، نباید سرش را بالا بگیرد، درواقع اشرافیت ازنظر اسلام مقبول نیست.
خمینی افزود: اولین ثمرهای اشرافیت فاصله گرفتن طبقات مختلف مردم از یکدیگر است بهطوریکه هماکنون شاهد هستیم دنیای سرمایهداری غرب با مشکلات عدیدهای مواجه است که حاصل اشرافی گری و تبعیضهای اقتصادی است.
وی بابیان اینکه مردم میتوانند در شرایطی فقر و مشکلات را تحمل کنند اما نمیتوانند تبعیض را تحمل کنند، گفت: نباید از یاد ببریم کسانی که انقلاب کردند و پای امام و آمارهای ایشان ایستادند، همین قشر مستضعف و متوسط جامعه بودند.
یادگار امام افزود: افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که مسئولان و رئیسجمهورهایش از اقشار مختلف جامعه بوده و هستند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: ما پیشرفتهای غرب را انکار نمیکنیم اما نباید کورکورانه هر راهی را که غربیها در پیش گرفت، ما هم در پیش بگیریم.
حجتالاسلام خمینی در ادامهای بیان شباهتهای نهضت عاشورا و نهضت امام خمینی (ره) گفت: وجه دوم اشتراک قیام امام حسین و قیام امام خمینی (ره) برای خدا بودن هر دو قیام بود، بهطوریکه هر دو نهضت برای خدا بود و همین موضوع باعث جاودانه شدن هر دو قیام در تاریخ شد.
یادگار امام، اشتراک دیگر قیام امام حسین (ع) و امام خمینی (ره) پرهیز از مصلحتاندیشی برای راحتطلبی عنوان کرد و تأکید کرد: مصلحتاندیشی بر اساس عقل خوب است اما مصلحتاندیشی بر اساس راحتی، موردقبول هر دو نهضت نبود ما شاهد بودیم عدهای در شروع قیام امام به ایشان میگفتند که چرا شما قیام میکنید.
وی ادامه داد: رکن بعدی هر دو قیام ولایت محوری بود، در هر دو قیام مسئله ولایت، ولایت مداری و ولایت محوری مشهود است، بهطوریکه امام خمینی (ره) در نجف بحث ولایتفقیه را مطرح کردند.
حجتالاسلام خمینی افزود: رکن دیگر هر دو قیام آزادی و ذلت نپذیری بود، هر دو قیام در مسیر آزادگی و نپذیرفتن ذلت بود که توانست پایههای استبداد را در هر دو برههای تاریخی بخشکاند.
وی بابیان اینکه نباید از این مهم غافل شویم که قیام امام خمینی (ره) بر خواسته از نهضت عاشورا بود، خاطرنشان کرد: نباید طوری شود که عاشورا بیاید و یادی از انقلاب و انقلابیون نشود، در عزاداریهای عاشورایی باید آرمانهای انقلاب بیانشده و درواقع نباید اجازه دهیم انقلاب از عاشورا جدا شود.
انتهای پیام/