تاریخ : 14. ارديبهشت 1396 - 11:18   |   کد مطلب: 23152
در اکران فیلمهای نوروزی سال 96 پس از ماجرای نیمروز که به طور کلی فیلمی با ماهیت متفاوت از همه ی این سالهای کشورمان می باشد دو فیلم دیگر نیز اکران شده اند.

در برخی شهرستانها نیز اکران این فیلمها ادامه دارد ،سه بیگانه به کارگردانی مهدی مظلومی و خوب بد جلف به کارگردانی پیمان قاسم خانی فیلمها با محتوای طنر و کمیک هستند که در اکران نوروزی بر پده سینماهای کشور قرار گرفتند.

 

هر دو فیلم نیز تا به اینجا دارای فروش نسبتا خوبی بودند .

 

اما واقعیت امر این است که اساس انقلاب اسلامی هویت و ماهیتش در تعریفی متصاد با سینمایی همچون سه بیگانه است.

سه بیگانه فیلمی است که مدام در حال تکرار متلکهای جنسی است.

هر چند محتوای آن نبرد جاسوسان غربی  و سرویسهای اطلاعاتی غرب با ننیروهای پرتوان امنیتی شورمان می باشد.

 

سه بیگانه تمام حریمهای خانوادگی و عفت و حیا را در می نوردد و مدام در حال هزینه کردن از زیبایی و وضعیت ظاهری زنان است.

امری که با همه ی اهداف انقلاب اسلامی که قرار است در سینما خود را نشان دهد در تضاد آشکار است.

 .

 

اما ساختار فیلم سه بیگانه طوری است که انسان بارها و بارها با خود می اندیشد آیا در سالن سینمایی در ایران نشسته و این چنین فیلمی در جمهوری اسلامی در حال اکران است.

 

ابتذال و استفاده مکرر از جذابیتهای غریزی و جنسی در فیلم به جایی می رسد که حتی منتقدین سینمای شبه روشنفکری که اساس دغدغه انقلاب اسلامی و یا محتوای عمیق را ندارند را نیز در نقدهای خود این فیلم را پر از ابتذال پنداشته و از استفاده ابزاری غلیظ از زن به شدت انتقاد کرده اند.

 

نکته جالب اینجاست بارها و بارها منتقدین و نویسندگان مختلف تاکید کرده اند که چنین فیلمهای در مرحله تصویب و تایید فیلم نامه و حتی پس از آن  در مراحل تولید قابل اصلاح و جلوگیری است.

باید گفت امروز غاطبه سینمای ایران متاسفانه با نزدیک شدن و علائق و سلیقه های قشر محدودی از طبقه متوسط به بالا که اتفاقا سینما روهای خوبی نیز  هستند از مفاهیم آزادی بخش و عدالت طلبانه اصیل انقلاب اسلامی دور می شوند.

در واقع نزدیکی آنان به مفاهیم چون خنده به هر جهتی  و ستایش سبک زندگی هر هری مسلکی به قول جلال آل احمد در حال گسترش است.

انتهای پیام/م

 

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن