تاریخ : 10. شهريور 1394 - 14:25   |   کد مطلب: 14615
جدیدترین اظهارات کارگردان بزرگ سینمای ایران درباره «محمد رسول‌الله(ص)» حاوی ناگفته‌های جالبی درباره مراحل ساخت و اکران این فیلم است.

به گزارش صبح رزن به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این برای اولین بار است که یک محصول فرهنگی با مشخصات محتوایی شایسته انقلاب اسلامی، اینگونه تبدیل به موجی فراگیر در رسانه‌های دنیا شده است.

مجید مجیدی، کارگردان برجسته ایران، سرانجام بعد از سالها ساخت آثار اجتماعی قابل‌توجه و با پشت سر گذاشتن کارنامه‌ای دقیق از نگاه انسانی به آدم‌ها، جامعه و دنیا، امروز با ساخت فیلمی به نام «محمد رسول‌الله(ص)» اتفاقی پیش‌برنده  در تمدن اسلامی را رقم زده است.

آخرین فیلم مجیدی هم اینک در سینماهای تهران در حال فروشی بی‌سابقه است و همزمان در جشنواره مونترال کانادا به عنوان فیلم افتتاحیه حضور پیدا کرده است.

یکشنبه 30 آگوست 2015 به وقت مونترال کانادا دانشجویان ایرانی از ساعت 18 الی 20 عصر در محل آمفی‌تئاتر بزرگ ژان تیمین دانشگاه مک‌گیل مونترال میزبان مجیدی بودند.

در این جلسه که به همت کانون نور و کانون دانشجویی توحید برگزار شد حرف‌های جالبی درباره فیلم و شرایط ساخت آن زده شد. متن کامل این نشست که توسط یکی از دانشجویان ایرانی اختصاصا در اختیار تسنیم قرار داده شده است در ادامه می‌آید.

 

 

 

مجیدی در ابتدای سخنانش گفت: قبل از اینکه بخواهم در مورد این حرف بزنم که چه شد که فیلمی بسازم که به ساحت مقدس پیامبر(ص) تقدیم کنم خوب است که یک خاطره دلنشینی از دوره کودکیم برای شما تعریف کنم.

وی ادامه داد: مادربزرگ مادری داشتم که همسایه ها می‌آمدند  و از او می‌خواستند با تسبیح، برایشان استخاره بگیرد. وقتی از ایشان می خواستم که برای من هم استخاره بگیرد با لبخندی و با همان لهجه زیبای همدانی‌اش میگفت ان‌شاء الله عاقبت به خیر شوی. بعد از سالها عمر، معنی و مفهوم آن عاقبت به خیری را حس می‌کنم و اینکه توفیقی شد، هفت سال از عمر ناقابلم را تقدیم به ساحت مقدس پیامبر(ص) کنم.

معنی آزادی غربی‌ها در توهین به مقدسات برای من عجیب بود

مجیدی در تشریح‌ آغاز حرکت تولید پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» گفت: حدود هشت سال پیش یک بزرگداشتی در یک از جشنواره های غربی، برای من گذاشته بودند که مصادف شد با وقایعی که کاریکاتوری در کشور دانمارک کشیده شد و به ساحت پیامبر اکرم (ص) توهین شد. مثل همه مسلمانان دیگر از این موضوع خیلی دل‌آزرده شدم و در نامه ای محترمانه خطاب به دبیر این جشنواره  گفتم که نمی‌توانم در جایی حضور داشته باشم که به پیامبر من توهین می‌کنند. به هر حال آن زمان، این نامه به صورت یک اعتراض شد.

وی افزود: متاسفانه آزادی بیان دستاویزی برای دنیای غرب شده است که برای من تعریف آنها از آزادی عجیب بود. آزادی هم محدودیتی دارد و چطور می‌شود که به احساسات یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون نفر از مسلمانان دنیا توهین کرد و اسمش را گذاشت آزادی. بعد از این اقدام توهین‌آمیز واکنشهایی در کشورهای اسلامی نسبت به این حرکت صورت گرفت و پرچم آن کشور را به آتش کشیدند و اتفاقا رسانه های غربی هم این عکس‌العمل را به عنوان نمونه‌ای تعبیر می‌کردند که اسلام دین خشونت است.

کارگردان فیلم «بچه های آسمان» ادامه داد: من با خودم گفتم که تا چه موقع باید فقط عکس العمل داشته باشیم و بر این باور بودم که ما نسبت به تصویر کردن چهره رحمانی پیامبر اسلام (ص) کم‌کاری کردیم. جهان اسلام نسبت به شناخت پیامبر کوتاهی کرده است و حتی دیده می‌شود که بعضی از مسلمانان نام مادر پیامبر(ص) را نمی‌دانند و به نظرم پیامبر (ص) در میان امتش خیلی مظلوم است. حتی ما در فرهنگ عامه ایرانی هم نسبت به ذات مقدس پیامبر کوتاهی کردیم و آنقدر که ما مثلا نذر امامزاده‌ها -که همه قابل احترام هستند- می کنیم، انقدر نسبت به پیامبر شناخت نداریم. این نشان دهنده این است که نام و حضور پیامبراسلام (ص) در فرهنگ عامه ما هم نیامده است.

نام مقدس اسلام و پیامبر(ص) را هم به سرقت بردند

مجیدی افزود: هر مسلمانی وظیفه دارد که نسبت به دین و پیامبرخودش غیرت داشته باشد و حرکت کند. وجود مبارک حضرت رسول (ص) سراسر عشق و محبت است و مثل اکسیری است که اگر در دنیا پخش شود، دنیا به سمت مهر و محبت می‌رود.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه نام مقدس اسلام و پیامبر(ص) را هم به سرقت بردند و آنچه که به نام مسلمانی و اسلام تحت عنوان داعش، طالبان و نیروهای تندرو سلفی در دنیا تبلیغ می‌شود هیچ رنگ و بویی از اسلام و پیامبرش (ص) نبردند. حتما دستهایی پشت پرده است که این ویروس سرطانی در بین مسلمانان رشد می‌کند و به راحتی به مجهزترین ابزارهای کشتار آدمها دسترسی دارند.

مگر می شود برای شناخت ساحت مقدس پیامبر قیمت گذاشت

مجیدی در توضیح شرایط شروع پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» گفت: ولی از ابتدا که می‌خواستیم کار را شروع کنیم، گفتم که یا نباید کار را شروع کنیم یا باید در شان پیامبر اکرم (ص) انجام دهیم. اما بعضا هم دیده شد که در فضاهای روشنفکری که در جامعه خودمان هم زیاد شده می‌گفتند که چرا برای این فیلم 100 میلیارد تومان هزینه کردید درحالی که می‌توانستید با این بودجه 100 فیلم دیگر بسازید. حرفهایی که اصل موضوع و عمق مساله را کوچک می‌کنند. مگر می شود برای شناخت ساحت مقدس پیامبر قیمت گذاشت. این نشان‌دهنده همان نگاه حقیری بود که نسبت به این مساله وجود داشت. به هر حال بدون توجه به همه این حرف و حدیث‌ها کار را شروع کردیم.

وی ادامه داد: هر چه پروژه جلوتر می‌رفت عظمت کار بیشتر دیده می‌شد. وقتی که برای این‌کار میخواستم ویتوریو استرارو را بیاورم، برخی دوستان با لبخندی می‌گفتند که مجید! تو دیگر خیلی جوزده شدی! مگر استرارو برای چنین کاری می‌آید؟ ولی در جواب گفتم که ما وقتی این جسارت و جرات را داریم که برای ساحت مقدس پیامبر(ص) فیلم بسازیم، آوردن ویتوریو استرارو، دیگر چیزی نیست.

چه شد که استرارو به کار پیوست

مجیدی در مورد چگونگی پیوستن ویتوریو استرارو برای فیلم‌برداری پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» گفت: ایمیلی را به آژانس فیلمبرداری که استرارو در آن حضور دارد، فرستادیم و در جواب رزومه کار استرارو را فرستادند و گفتند که فعلا در الجزایر مشغول کار است و بعد از یک سال که فیلم‌نامه کامل را خواند، برای همکاری در این پروژه سینمایی حضور خواهند داشت. برخی دوستان اینجا بود می‌گفتند که ببین می‌خواهد شما را سرکار بگذارد. نزدیک سه سال تحقیق و نگارش را شروع کرده بودیم ولی با دیدن این جواب از حضور استرارو در فیلم ناامید شدیم.

کارگردان «محمدرسول الله (ص)» افزود: بعد از آن دوباره با ایمیل، نامه‌ای به ایشان فرستادیم و دوباره درخواست همکاری کردیم و بعد از یک هفته دیدیم جواب نامه را داد که در آن نوشته بود: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ و پس از آن استرارو گفته بود که من افتخار می‌کنم در پروژه ای باشم که به نام مقدس حضرت محمد (ص) باشد. در این نامه قرار ملاقات گذاشتیم و بعد از مدتی به ایتالیا و منزل شخصی ایشان رفتیم و در مورد نگاهم نسبت به این پروژه سینمایی با ایشان حرف زدم. این جلسه یک صبح تا غروب طول کشید و در مورد این حرف زدم که تا امروز قرائت درستی از اسلام و پیامبر(ص) ارائه نشده است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه حرفهایمان تمام شد، از او پرسیدم چه شد که به این پروژه آمدی؟ و استرارو هم جواب داد که فکر کن که من به این پروژه دعوت شدم. وقتی بیشتر اصرار کردم، استرارو گفت که من حدود یکسالی است که از طرف دولت الجزایر دعوت شدم که راجع به معماری شهرهای این کشور فیلم بسازم و همانجا بود که شروع کردم در مورد اسلام و پیامبر بیشتر مطالعه کنم. استرارو بعد از آن گفت که هرچه بیشتر در مورد پیامبر اسلام(ص) مطالعه کردم فهمیدم که چقدر تصویری که از اسلام ارئه شده است فاجعه آور است.

مجیدی در ادامه نقل قولهای فیلم‌بردار پروژه «محمدرسول الله (ص) گفت: استرارو به من گفت که در کتابهایی که خواندم آخرین داستان در مورد معراج پیامبر(ص) بود و آرزوی من این است که داستان معراج پیامبر را بسازم. وقتی که داستان معراج پیامبر را تمام کردم سراغ کامپیوترم رفتم و اولین چیزی که دیدم ایمیل شما بود که خواستید که در ساخت فیلمی راجع به پیامبر حضور داشته باشم. همانجا بود که یقین کردم برای این پروژه دعوت شدم.

کارگردان «محمدرسول الله (ص)» ادامه داد: وزارت امور خارجه و وزیر فرهنگ ایتالیا و خیلی‌ها استرارو را منع کرده بودند که به ایران بیاید. ولی استرارو عزمش را جزم کرده بود که در این پروژه حضور داشته باشد.

مجیدی در ادامه به درخواست حاضران در جلسه، خاطره ای از روزهای فیلمبرداری استرارو در ایران تعریف کرد. مجیدی گفت: ما برای این کار تعدادی از سیاه لشکرها را از روستاهای اطراف می‌آوردیم. یادم است که یکی از این سیاه لشکرها با آقای استرارو اُخت شده بود و مثل بلبل با استرارو ایتالیایی صحبت می‌کند.(خنده‌ی حضار) تعجب کردم که سیاه لشگر ایتالیایی حرف می‌زند! بعد که پرس و جو کردم فهمیدم که این فرد استاد دانشگاه است و وقتی فهمیده است برای پیامبر(ص) فیلم سینمایی می‌سازند برای سیاه لشگری این کار آمده است.

برای اولین بار در نماز جمعه تبلیغ فیلم شده است

کارگردان فیلم مشهور «بچه‌های آسمان» در بخش دیگری از این نشست به پتانسیل‌های بی‌پایانی که با فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در ایران و جهان اسلام به وجود آمده است اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران است که روحانی در منبر مسجد، امام جمعه در نمازجمعه تبلیغ فیلم می‌کنند واین اتفاق کمی نیست. مردم سراسر ایران چه در زمان ساخت این فیلم به شدت به ساخت این فیلم لطف داشتند، هر جا می‌رفتیم قربانی می‌کردند جلوی پای فیلم و هم امروز مردم در شهرهایی که نمی‌توانند فیلم را ببینید تظاهرات راه انداخته‌اند که چرا ما نمی‌توانیم «محمد رسول‌الله(ص)» را ببینیم.

«محمد رسول‌الله(ص)» تنها یک فیلم نیست، یک نهضت است

به گفته مجیدی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» امروز تبدیل به یک نهضت شده است: درست مثل مراسم سنتی عزاداری در ماه محرم شده است.خیلی‌ها آمده‌اند و گفته‌اند که ما برای ادامه این فیلم حاضریم هر کاری انجام بدهیم. شما ببینید که در جهان اسلام چه قدر پتانسیل وجود دارد. من معتقدم اگر این پتانسیل‌ها و انرژی‌ها یکجا جمع شود، فارغ از دولت‌ها،‌ خود مردم می‌توانند به صورتی کاملا مردمی این نهضت را به وجود آورند و پیش ببرند. همین ماجرای اربعین را نگاه کنید. بزرگترین حرکت مردمی در جهان  است، این همه پتانسیل در جهان اسلام وجود دارد که همه آنها می‌تواند تبدیل شود به آثاری فرهنگی که پیش‌برنده سیره پیامبر باشد.

نصف بودجه  فیلم هزینه ساخت شهرک پیامبر اعظم (ص) شد

در ادامه مراسم از مجیدی درباره تغییر شیوه فیلمسازی او از ساخت آثار سبک اجتماعی با بازیگران ناشناخته به ساخت یک فیلم بزرگ دینی با عوامل مطرح پرسیده شد که او پاسخ داد: به طور طبیعی، فیلمسازی با نگاه‌های این  چنینی مسیری را شروع می‌کند، با همان سیر و سلوک خودش هم جلو می‌رود.از این نظر تفاوت فاحشی در این آثار قبلی و این فیلم نمی‌بینیم و به همین ترتیب فیلم‌های بعدی من هم همین رنگ و بو را خواهد داشت. اما این که این مسیر امروز چرا به اینجا ختم شده است چیزی جز یک توفیق بزرگ نیست. ما از همان روز اول به «محمد رسول‌الله(ص)» فقط به شکل یک فیلم نگاه نمی‌کردیم.حتی در انتخاب لوکیشن‌ها هم دنبال مکانی بودیم که نه فقط برای این فیلم بلکه برای یک نهضت فرهنگی مهیا شود. امروز شما به لوکشین مکه نگاه کنید. خیلی از جاها که در فیلم کارکردی نداشته است هم ساخته شده است یک شهرک سه بعدی ساخته شده است که 30 سال کار خواهد کرد و نصف بودجه این فیلم هزینه ساخت این شهرک شد.علاوه بر آن در مورد استفاده از بازیگران چهره و مشهور هم فکر می‌کنم که در کنار کادر اصلی بازیگری از تمام ظرفیت‌های بازیگری کشور هم استفاده شود و تعداد زیادی بازیگر ناشناخته برای اولین بار وارد این میدان شدند.

بالای 200 فیلم درباره زندگی حضرت عیسی ساخته شده است و این دومین فیلم زندگی پیامبر است

مقایسه با فیلم مشهور «الرساله» مصطفی عقاد، طبق معمول سوال دیگر جلسه بود و اینکه با وجود این فیلم چه نیازی به ساخت فیلم دیگری بوده است که مجیدی پاسخ داد: در تاریخ سینما، بالای 200 فیلم درباره زندگی حضرت عیسی ساخته شده است در مورد زندگی حضرت موسی بالای 100 فیلم ساخته شده است. حتی درمورد بودا 44 فیلم ساخته شده است.هر فیلمی نگاه متفاوتی را جلو می‌برد و این فیلم اساسا در مقایسه با فیلم عقاد نیست. از نگاهی دیگر ساخته شده است.و ما هم  یک نوستالژی نسبت به فیلم عقاد داریم و نسبت به آنتونی کوئین. در حالی که در دنیای غرب برعکس است.یعنی اصلا با این فیلم ارتباط برقرار نشده است و خیلی ها معتقدند که یکی از نقاط ضعف فیلم بازی آنتونی کوئین است. منظورم این است که همه چیز اینقدر مطلق نیست که فکر می‌کنیم.

زمان ساخت قسمت دوم و سوم مشخص نیست

مجیدی در مورد ساخت قسمت‌های دوم و سوم فیلم هم گفت:‌ هنوز چیزی درباره این معلوم نیست.خود من که الان آمادگی ساخت آن را ندارم و فکر می‌کنم حتما باید فاصله ای بیفتد باید شرایط خاصی فراهم شود و الان نمی‌توانم زمان خاصی برای شروع قسمت‌های بعد بدهم. ولی در اینکه باید قطعا فیلم‌هایی در این حوزه ساخته شود مطمئنم.علاوه بر اینکه ما سخت‌ترین بخش تاریخ را انتخاب کردیم. کل تاریخ اسلام را که نگاه کنید درباره کودکی پیامبر بیشتر از 6 صفحه پیدا نمی‌کنید. این بخش مغفول مانده ای است.

جهل و ظلم و ستم دنیای امروز تفاوتی با صدر اسلام ندارد

اما دانشجویی از مجیدی پرسید که به دلیل همزنامی نمایش این فیلم با برخی حوادث مثل تحریم ایران، شائبه تبلیغاتی بودن این فیلم مطرح می‌شود که مجیدی پاسخ داد: این خیلی بی انصافی است. تاریخ ساخت این فیلم به 8 سال پیش برمی‌گردد و تازه 4 سال پیش ما تحریم می‌شویم. ولی این دلیل نمی‌شود که واقعیت را هم نبینیم. شما به دنیای امروز نگاه کنید. دنیای امروز هم با وجود این همه پیشرفت و تکنولوژی و ... همچنان در ظلم و بیداد و جهلی به سر می‌برد، که در دوران صدر اسلام به سر می‌برد. امروز نگاه کنید که چگونه حمله می‌کنند و می‌کشند و می‌برند و...سرنوشت امروز دنیا هم چیزی شبیه آن دوران است و ما اعتقاد راسخ داریم که جهان به عدالت نمی‌رسد مگر با ظهور حضرت مهدی (عج).

پول این فیلم، پول 20، 30 پورشه بچه پولدارهای تهران است

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه سرمایه‌گذاران این فیلم به بازگشت سرمایه نیز فکر کرده‌اند یا نه گفت: این از آن سوال‌هایی است که حال من را بد می‌کند. به این تهران نگاه کنید، خداوکیلی پول این فیلم،پول 20 30 عدد از پورشه‌های بچه‌های پولدار این شهر یا پول 2 تا از پنت‌هاوس‌های این شهر است. اینکه بعد از سالیان سال یک فیلمی راجع پیامبر اسلام ساخته شده است این سوال‌ها که بودجه‌اش از کجا آمده است درست نیست. میلیارد میلیارد پول جابه‌جا می‌شود اما کسی این سوال را از آنها نمی‌کند.

مجیدی ادامه داد: ما اصل را رها می‌کنیم که پول این فیلم را چه کسی داده است. یک ریال از پول این فیلم از بودجه دولتی نیامده است. پول این فیلم را به نام شرکت سینمایی نورتابان ثبت شده است و بخش زیادی از بودجه از مجموعه‌ای از بنیادمستضعفان است. در واقع این فیلم توفیقاتی را داشته است و اکرانی را که این چند روز در تهران داشته نزدیک 1 میلیارد تومان فروش داشته است.

ان‌شاء‌الله 10 برابر میزان هزینه برای این فیلم درآمد خواهد داشت

وی با اشاره به استقبال کمپانی‌های خارجی از این فیلم گفت: ما همین الان در مونترال کمپانی‌هایی که پیشنهاد نمایش فیلم را داشتند و رقم‌هایی که پیشنهاد شده است یقینا و ان‌شاء‌الله 10 برابر میزان هزینه برای این فیلم درآمد خواهد داشت و همچنین نمایش‌هایی را که در کشورهای جهان اسلام و کشورهای دیگر مانند هند خواهد داشت. اساسا این فیلم با نگاه سوددهی نبوده است در حالی که اساسا یک بخش سینما صنعت است و ما هم بر این باوریم که فیلم بزرگ باید پول خود را دربیاورد و فیلم را ما در سطحی ساختیم که با ساخت‌های جهانی برابری کند که بتواند به باکس‌افیس برسد و امیدواریم که فیلم پول خود را در بیاورد.

کارگردان فیلم «محمدرسول‌الله» در پاسخ به سوالی در مورد پلان‌ها و تدوین این فیلم گفت:سوال من از برخی از این دوستان است که اساسا چرا فیلم باید قصه‌گو باشد‌؟ همه اینها تعبیراتی است که مخاطب فیلم را دنبال کند. این فیلم را مخاطبان به خوبی دیده‌اند. در همین مونترال اکران‌هایی که داشت استقبال زیادی داشته است و چند بار اکران به اکران‌های اولیه فیلم اضافه شد به شکلی که بلیط‌های فیلم در عرض دو ساعت به فروش رفت. بازخوردهایی که ما داشتیم و مخاطبانی که فیلم را دیده‌اند بسیار خوب بوده است.

آن خارجی که شاید حتی دین هم نداشته باشد بدون شیفتگی فیلم را می‌بیند و از آن راضی است

وی افزود: شاید گفته شود که بدلیل علاقه‌مندی که به پیامبر وجود دارد مردم این 3 ساعت را می‌نشیند و این فیلم دیده می‌شود اما آن خارجی که شاید حتی دین هم نداشته باشد چه شیفتگی دارد که این فیلم را ببیند و دنبال کند؟ اما او هم نشسته و فیلم را تا انتها می‌بیند و دنبال می‌کند. فیلم قرار است که مخاطب را نشانده و مخاطب را بکشاند و فیلم این قابلیت را دارد که مردم را به تماشا وا می‌دارد.

یکی از دانشجویان حاضر در این نشست گفت: من از آن موقعی که یادم می‌آید هیچوقت برای دیدن این فیلم دلهره داشته باشم و من از شما بخاطر اینکه این تجربه من به یک نتیجه شیرین رسید از شما تشکر می‌کنم و من فیلم را بسیار عالی دیدم و من از این فیلم خیلی خیلی لذت بردم. من از شما سوال می‌کنم که آیا به عنوان یک مهمان در شهر مونترال از مهمان‌نوازی افراد این شهر راضی بودید یا نه ؟

مجیدی در پاسخ گفت: من سفرهای مختلفی را به مونترال آمدم و در هیچکدام از این دفعات تا این اندازه مورد لطف و عنایت دوستان بخصوص ایرانی‌ها قرار نگرفته بودیم. این بار واسطه ما فیلمی به نام پیامبر بود و این اسبابی شد که دوستان به استقبال من بیایند و دوستان عزیزی در این مدت ما را همراهی کرده و لطف بسیار زیادی را به ما داشتند.
هدف ما این بود که وفاقی را در بین جهان اسلام و مسلمانان ایجاد کنیم.

کارگردان فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» در مورد نقطه ثقل این فیلم گفت:چالش بزرگ ما قرائت‌های مختلفی  بود.که از تاریخ اسلام بین شیعه و اهل‌تسنن وجود دارد. ما این مقطع از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم تا وفاقی را در بین جهان اسلام و مسلمانان ایجاد کنیم. این مطلب بسیار مهم و حساسی است چرا که ما در شرایط و روزگاری به سر می‌بریم که بیش از هرچیزی نیازمند این وحدت بین مسلمانان هستیم. در سال‌های گذشته برخی تلاش کرده‌اند که  تفرقه‌ای بین جهان اسلام بوجود بیاورند و از این بین منافع خودشان را پیش ببرند. ما بسیار تلاش کردیم که این فیلم خدای ناکرده شرایطی را بوجود نیاورد که باعث و اسباب جدایی و مشکلات دیگر شود.

مجیدی ادامه داد: ما بسیار روی این مسئله تلاش کردیم و مقطعی از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم که باعث اختلاف نباشد. همچنین از طرفی حساسیت‌هایی وجود داشت مانند نشان ندادن چهره پیامبر که ما به آنها هم توجه کردیم که با توجه به گفته‌ها تقدس نمایش دادن چهره پیامبر از بین نرود.

تدوین‌گر فیلم محمدرسول‌الله می‌گفت ما در مسیحیت خطا و جفا کردیم و هرکسی را به عنوان حضرت مسیح آوردیم و نمایش دادیم

وی با اشاره به خاطره‌ای از تدوین‌گر فیلم محمد رسول الله گفت: تدوین‌گر این فیلم ما می‌گفت که وقتی که فیلم ما را تدوین می‌کرد و با توجه به شیوه‌ و تکنیکی که برای نمایش ندادن چهره انجام دادیم کار بسیار سختی داشته است. او می‌گفت که ما در مسیحیت خطا و جفا کردیم که هرکسی را به عنوان حضرت مسیح آوردیم و نمایش دادیم و قداست حضرت مسیح را مخدوش کردیم. اینها چالش‌هایی بود که ما به آن فکر کردیم که مقطعی را انتخاب کنیم که وفاقی را در جهان اسلام ایجاد کرده و بعد از آن بتوانیم با مخاطب غربی هم رابطه خوبی برقرار کنیم. ما فکر می‌کردیم که این مقطع کودکی و نوجوانی می‌تواند نقطه ثقل فیلم ما باشد.

شبکه‌ها و رسانه‌های بیرونی عاشق چشم و ابروی ما نیستند که شروع به تبلیغ این فیلم کنند

مجیدی در پاسخ به ضعف‌های پوشش رسانه‌ای این فیلم گفت: بخش رسانه‌ای یکی از سخت‌ترین بخش‌ها است و توقع ما هم آن است که خود فیلم پخش شده و دیده شود و پس از آن در مورد فیلم نوشته شود. شبکه‌ها و رسانه‌های بیرونی به قولی عاشق چشم و ابروی ما نیستند که شروع به تبلیغ این فیلم کنند.

معتقدم که هیچ چیز بهتر از حرکت‌ها و تبلیغات مردمی نیست

وی افزود: قطعا این فیلم باید بیاید و در جشنواره‌ها و کشورهای مختلف دیده شود و در موقعیت‌های اینچنینی دیده شود و راجع به آن بنویسند. همه مصاحبه‌های رسانه‌ها به سمت مسائل سیاسی است و سی‌ان‌ان در این چند روز تلاش داشت که من را برای مصاحبه به واشنگتن‌ دی.‌سی ببرند و من هم موافقت نکردم چرا که می‌دانستم آنها بدنبال بیان مسائل چالش برانگیز هستند. من گفتم که شما فیلم من را ببیند و بعد ما بشینیم و در مورد فیلم صحبت کنیم. رسانه‌های خودمان هم هر چقدر بپردازند برخی می‌گویند این کارها حکومتی و دولتی است. من معتقدم که هیچ چیز بهتر از حرکت‌ها و تبلیغات مردمی نیست.

از تبلیغات مردمی در ایران شگفت‌زده شده‌ام

مجیدی ادامه داد: حتی در بخش انتقال اخبار هم من معتقدم که تک‌تک افراد این جمع می‌توانند رسانه باشند و بروند در شبکه‌های اجتماعی و احساسات خودشان را بیان کنند و به نظرم این بزرگترین تبلیغ به نسبت گزارش‌های یک خبرگزاری معتبر است. این فضای عمومی بسیار می‌تواند جریان‌ساز باشد. مثلا در ایران واقعا تبلیغات مردمی که راه افتاده است بسیار شگفت‌انگیز است و من از آنها ذوق‌زده شدم. خبری به من رسیده است که یکسری از مردم به شکل خودجوش با گل و شیرینی به آن سینماها رفته و فضا را عطرآگین می‌کنند. این حس‌های مردمی و خودجوش است و تاثیر این بسیار زیباتر و من ایمان و اعتقاد دارم که رسانه شما به مراتب قوی‌تر و زیباتر است. من ایمان دارم رسانه‌ای که از دل بربیاید و با نیت‌هایی خوب می‌آید قطعا می‌تواند عرصه‌های خوب را پیش ببرد.

مجیدی در پایان از برخی افرادی که در مونترال به او کمک‌ کردند تشکر کرده و از حاضران خواست که افرادی همچون دکتر خواجوی که به عنوان مترجم وی  را همراهی کردند، تشویق کنند. این‌ کارها آنچنان ارزشمند است که برای آنها قیمتی نمی‌توانیم بگذاریم و من از حمایت شما تشکر می‌کنم و این رفتار شما قطعا تاثیرگذار خواهد بود و از شما می‌خواهم که کاری کنید که این کارها اثر خود را دنیا بگذارد.

وی در پایان گفت: من خیلی از بزرگان مانند آیت‌الله بهجت و آیت‌الله وحید و آیت‌الله سیستانی و ... برای تحقیق فیلم می‌رفتم همه این علمای بزرگی بدون‌ استثنا می‌گفتند که هیچ ذکری در این عالم بالاتر و بزرگتر از صلوات بر محمد رسول الله نیست.

در پایان این نشست از طرف کانون دانشجویی توحید یک محصول دستی گوزن سرخ کانادایی که توسط یکی از دانشجویان این گروه آماده شده بود به مجید مجیدی تقدیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن