تاریخ : 16. تير 1395 - 11:42   |   کد مطلب: 18478
استاد عرفان و فلسفه دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: خداوند با آداب خاصی طی یک ماه در کلاس رمضان و مدرسه معنویت ما را وارد کرد، خوشا به حال آنهایی که از شب و روز ماه رمضان بهره‌های کافی بردند و در این عید سعید به خودشناسی می‌رسند.

اسماعیل منصوری لاریجانی، استاد عرفان و فلسفه دانشگاه اهل بیت(ع) به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر با آرزوی قبولی طاعات همه مسلمانان و روزه داران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس عنوان کرد: عید فطر، عید فطرت است. فطرت خمیره ازلی آفرینش است، یعنی جوهر اصلی آفرینش که هم دین و هم خلقت انسان از آن اخذ شده است.

وی در ادامه افزود: براساس آیه قرآن کریم «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَةَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللهِ...» مبنا و پایه دین ما که بر آن اساس خلقت ما استوار شده همان فطرت است.

منصوری لاریجانی با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصتی است که انسان فطرت خود را بازسازی کند و به جایگاه اصلی خود بازگردد، توضیح داد: مشغله‌های زندگی، ارتکاب گناهان و اشتباهات گاهی انسان را از خودش دور می‌کند ماه رمضان یک فرصتی بود که انسانیت خود را پیدا کنیم این تعلقات ظاهری و باطنی را از خود دور کرده و به جوهر اصلی‌مان باز گردیم.

وی همچنین یادآور شد: براساس مدار آفرینش این همه توصیه به خودشناسی و خودیابی شده‌ایم این خودشناسی همان فطرت اصلی ما است که اگر آن را پیدا کنیم یک میزانی می‌شود که خدا را هم بشناسیم، آفرینش، مسیر و حتی انسان‌های دیگر را هم بشناسیم اما اگر این انسان خود را گم کرد و پیدا نکرد، خدا، مسیر و همه چیز را گم خواهد کرد.

این استاد فلسفه و عرفان با تأکید بر اینکه در وادی حیرت و سرگردانی انسان همیشه به دور خود می‌چرخد در صورتی که اگر خود را پیدا کند دیگر همه دالان‌ها را به روی خود باز می‌بیند، توضیح داد: در این صورت همه عرصه‌های وجود انسان در عالم هستی به روی او روشن می‌شود در این شرایط انسان از ملک تا ملکوت را می‌تواند سیر کند.

وی در ادامه گفت:‌پیغمبر اسلام در منزل خود نشسته بود و سیر و سلوک هفت آسمان می‌کرد این همان سیر و خودشناسی درونی است که به خدا شناسی و هستی شناسی می‌انجامد. جناب اقبال لاهوری اینگونه می‌فرمایند که:

ز من گو صوفیان با صفا را / خدا جویان معنی آشنا را

غلام همت آن خود پرستم / که با نور خودی بیند خدا را

وی در ادامه افزود: در حقیقت این نور خودی همان حقیقت وجود ، جوهر ازلی و فطرت انسان است که از این طریق می‌توانیم همه چیز را بفهمیم بنابراین پایه و اساس معرفت شناسی همان فطرت شناسی است خداوند یک ماه در کلاس رمضان و مدرسه معنویت با آدابی خاص ما را وارد می‌کند خوشا به حال آنهایی که از شب و روز ماه رمضان بهره‌های کافی و وافی برده‌اند و به گرسنگی و تشنگی صرف اکتفا نکرده اند و در این عید سعید به خودشناسی می‌رسند.

منصوری لاریجانی همچنین افزود: اگر آدابی که خداوند در قرآن کریم و ائمه اطهار در روایات درباره ماه مبارک فرموده‌اند را حاصل کنیم این همان بازگشت به فطرت است. عید فطر در واقع عید فطرت است انسان باید تمام سعی و تلاش خود را بکند که روزه‌داریش تنها گرسنگی و تشنگی نباشد. به قول مولا علی(ع) ای بسا روزه دارانی که فقط فهمشان از روزه داری گرسنگی و تشنگی بوده و چیز دیگری نفهمیدند. این نباید مراد ما باشد!

وی درباره برکات فطرت‌یابی و آثار فطرت یابی توضیح داد: از برکات فطرت یابی این است که انسان بوی خدا می‌گیرد یک بوی خاصی در یک فضای معنوی خاصی، خودش احساس سبکی کرده و  کاملاً با گذشته تغییر می‌کند یعنی در واقع از دیدار یار برخوردار می‌شود اما کسی که این دیدار را نداشته از این برکات برخوردار نمی‌شود و منتظر است که این ماه تمام شود و به شهوت و بساط همیشگی خود بپردازد.

هر که دور از دعوت سبحان بود / او گدا چشم است گر قارون بود

در واقع فطرت دعوت رحمانی است اگر کسی واقعا این را احساس نکند وارد ساحت معنویت نشده است و هنوز هم حرص و طمع و بخل و خواسته‌ای دنیوی در او شعله ور است و در واقع همان گدا چشم است.

هیچ کنجی بی دد و بی دام نیست / جز به خلوت‌گاه حق آرام نیست

در نهایت فطرت خیمه‌ای است که انسان با آن بسیار احساس آرامش می‌کند، خلوت گاه یار است. انسان گاهی از خود فرار می‌کند و می‌خواهد گوشه‌ای بنشیند درحالیکه او خودش نیست اگر خود واقعی و فطرتش را نیافته باشد تنها در این صورت است که احساس آرامش می‌کند.

انتهای پیام/ک

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن