به گزارش صبح رزن به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، بهمن برزگر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش نهاد بیمه در ایجاد رفاه اجتماعی، اظهار داشت: وظیفه اصلی نهاد بیمه علاوه بر تأمین مالی هزینههای درمان بیمهشدگان، کاهش ریسک ناشی از بیماری فرد است.
وی با بیان اینکه نهاد بیمه، حق بیمه را برای پرداخت هزینههای درمانی از افراد متقاضی دریافت میکند، افزود: حق بیمه بخش درآمدی است که با دادن دفترچه بیمه به متقاضیان محقق میشود و از طرف دیگر از مؤسسات درمانی براساس تعرفههای مصوب خدمات میخریم.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمهای سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: 40 میلیون نفر در کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند که چهار گروه عمده کارکنان دولت، روستاییان، افراد زیرپوشش سایر ارگانها از جمله بهزیستی و بنیاد شهید و بیمه سلامت همگانی را شامل میشود.
وی گفت: بیمه سلامت همگانی براساس برنامه پنجم توسعه ویژه زیرپوشش قرار دادن افراد فاقد پوشش بیمهای ایجاد شد و براساس پیشبینیها افراد حاشیه شهرها که شرایط درآمدی و شغلی مناسبی ندارند و زیرپوشش هیچ بیمهای نیستند از این خدمات رایگان بیمهای برخوردار شوند.
برزگر عنوان کرد: از سال 93 تاکنون 10 میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت همگانی ایرانیان قرار گرفتند و افرادی متقاضی همانند سایر بیمهشدگان خدمات دریافت میکنند.
وی افزود: براساس استعلام از بانک اطلاعاتی سایر سازمانهای بیمهگر از جمله تأمین اجتماعی افراد کم درآمد جامعه که توان پرداخت حق بیمه را ندارند، شناسایی میشوند که براساس برآورد انجام شده 10 درصد جامعه هدف توان مشارکت در پرداخت حق بیمه را دارند و مابقی همچنان خدمات بیمه سلامت را رایگان دریافت میکنند.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمهای سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد: 50 درصد حق بیمه را برای همه اقشار مردم دولت پرداخت میکند و با استعلام از بانک اطلاعاتی وزارت رفاه مشخص شود شخصی توان پرداخت حق بیمه را ندارد، پوشش بیمهای رایگان میشود.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت بخش قابل توجهی از هزینههای پوشش بیمهای را سازمانها بیمهگر برعهده گرفتند که در این مشارکت هزینههای ما بالا رفت.
برزگر تصریح کرد: تا پایان سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان به مؤسسات درمانی طرف قرارداد اعم از دولتی و خصوصی بدهی داشتیم که امسال بخشی از بدهی پرداخت شد و اکنون 4 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی از سال قبل داریم.
وی با اشاره به اینکه به دنبال تدوین ساز و کاری برای کاهش هزینههای درمانی هستیم، گفت: طرح تحول نظام سلامت بزرگترین طرح اجتماعی در کشور است، اما در اجرای آن با مشکل روبهرو شدیم که با فضای تعاملی مناسبی که برای حق مشکل وجود دارد باید حداکثر بهره را ببریم.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمهای سازمان بیمه سلامت ایران، تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح تحول، کنترل هزینهها، اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را به عنوان راه حل جدی در نظام سلامت برشمرد.
وی از رفع همپوشانی بیمهها در شهریور امسال خبر داد و افزود: 7.5 میلیون نفر همپوشانی بیمهای بین صندوقهای بیمهگر داشتیم که رفع همپوشانی در بودجه امسال دیده شده است.
برزگر با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند خدمات درمانی و استفاده کمتر از دفترچهها بیان کرد: راهبرد اصلی برای کاهش هزینهها استفاده از فناوری اطلاعات است بنابراین دفترچههای درمانی با الکترونیکی شدن خدمات، حذف میشوند.
وی با بیان اینکه 43 هزار مؤسسه و مرکز طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت وجود دارد، اظهار داشت: 1013 مؤسسه طرف قرارداد با بیمه سلامت در استان همدان هستند که شامل 20 بیمارستان، 28 درمانگاه و 136 مرکز بهداشتی روستایی و 117 کلینیک میشود.
انتهای پیام/
دیدگاه شما