به گزارش صبح رزن به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان از 24 تا 27 آذرماه در همدان برگزار میشود و در این بین آثار مختلفی برای علاقمندان به نمایش گذاشته میشود؛ نمایش «این همه من» به نویسندگی و کارگردانی بهداد بلیغفر نیز قرار است در این جشنواره به روی صحنه برود که در همین راستا با این هنرمند به گفتوگو نشستیم.
بلیغفر که متولد سال 71 در همدان و دانشجوی رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر دانشگاه سراسری تهران - پردیس هنرهای زیبا است، از اینکه در نوجوانی معلم علوم تجربیاش به رسم نمایشکها و بازیهای نمایشی مرسوم او را با این هنر آشنا کرد، سخن راند.
وی با بیان اینکه در طول سالهای فعالیتم از هر دری برای به جریان انداختن اندیشه در کودک و نوجوان استفاده کردم، گفت: مفید بودنش یا نه را باید آنهایی بگویند که همسعی و همقدم در این مسیر بودند و کم ایستادند و بیش حرکت کردند.
این هنرمند با بیان اینکه نمایش «ستارههای جیبی» نیما بیگلریان که در بهترین زاویه قلبم جای دارد من را به این گونه از تئاتر آشنا کرد، افزود: نمایش «پادشاه خوابش میآید» نمایشی پر از دانایی، روشنگری و خلاق از محمدمهدی کلهری، موج جدیت در این گونه نمایش را در من و همنسلهایم به راه انداخت.
وی که برای بازی در این نمایش موفق شد تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین بازیگری مرد جشنواره را کسب کند، اظهار کرد: اثر «دوست من گولاخوف» نمایشی از مزدک مهیمنی که نقدی بود به همه ساختارهای کاغذی و باورهای غلط؛ باعث شد دریابم که پا در عرصهای جدی نهادهام که از حساسیت بالایی برخوردار است.
بلیغفر با بیان اینکه برایم مسجل شد صحنه تئاتر جای بزرگانی است که مهر قبولی شان به منزلت کوچکترهایی است که درک میکنند و هرآن چیزی که فاقد ارزش های انسانی است را میدانند، گفت: این تجربه بعدها در نمایشهای «سه به علاوه یک» به کارگردانی محمدمهدی کلهری و «چرکولک» به مزدک مهیمنی تکرار شد.
وی با بیان اینکه نمایش «تو بگو تو چی» را برای بخش خیابانی در جشنواره قبل نوشتم و اجرا کردم، افزود: معتقدم این اثر درامی خوشساخت و ساده اما مدعی و با نگاهی نقادانه است.
کارگردان و نویسنده اثر«این همه من» با بیان اینکه این نمایش در پنج بخش کاندیدا شد و در سه بخش جایزههای طراحی صحنه، نویسندگی و کارگردانی را از آن خود کرد، خاطرنشان کرد: قسمتی از دغدغهام را که جایی پنهان کرده بودم در فرصتی بر روی کاغذ آورده و رنگ کردم؛ ماحصل آن شد «رنگ و رنگ و رنگ» برای گروه سنی الف (خردسال) که این نمایش در بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بورسا در کشور ترکیه برگزیده شد و 6 اجرا داشت.
وی بیان اینکه نمایش خیابانی «این همه من» تمام آموختههای من در این سالهاست، افزود: این اثر نمایشی پرزحمت به لحاظ اجرایی و به زعم خود ما جذاب، نو و پرفایده برای مخاطبانش است.
بلیغفر با بیان اینکه این اثر تلاش یک ساله من و همکارانم از شکلگیری ایده و تحقیق و پژوهش تا طراحی حرکت و... بوده است، گفت: نمایش «این همه من» برگزیده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شده است.
وی با بیان اینکه طراح، نویسنده و کارگردان این اثر خودم هستم، افزود: بازیگران این اثر یاسمن رادمنش، امیرعلی رادمنش، آنالی شکوری و مهشید حنیفه هستند.
کارگردان و نویسنده اثر «این همه من» با اشاره به همکاری غزاله غفرانی و امین نقیئی به عنوان دستیاران کارگردان، گفت: مدیر صحنه این اثر نیز پیمان زندی است.
وی با بیان اینکه این نمایش با رویکردی روانشناسانه فارغ از هر مختصات و جغرافیا و با زبان مشترک و جهانشمول در فضایی استعاری به مسالهای جدی در زندگی کودکان امروز میپردازد، افزود: بیراهه نرفتهایم اگر در این عصر نو با نسل جدیدی که غرق در اقیانوس اطلاعات دنیای عجیب است تئاتر نو و با جسارت تولید کنیم که در آن اندیشه جاری است.
بلیغفر با بیان اینکه این اثر پر از سوال، نشانه و برگرفته شده از زندگی واقعی کودکان در عصر حاضر است، گفت: هنرمندان تئاتر کودک بایستی به این نکته توجه داشته باشند که بعد از آنکه آموختن چگونه قادر باشند از خود سوال کنند که چه بگویند.
وی با بیان اینکه چه و چگونه گفتن است که جریان تعقل را در ذهن هنرمند و مخاطب راه میاندازد، افزود: همواره در تمام این هفت دورهای که به نحوی در جشنواره حضور داشتم علاقهمند بودم که بخشی به بخشهای جشنواره اضافه شود که درباره کودکان باشد.
کارگردان و نویسنده اثر «این همه من» با بیان اینکه اگر گونه تئاتر کودک را به دو دسته تقسیم کنیم قسمتی از آن را نمایشهای تشکیل میدهند که برای کودکان است، یعنی کاری که تئاتر امروز دارد انجام میدهد، گفت: قسمت دیگر درباره کودکانی است که البته جای خالی آن به شدت احساس میشود.
وی با بیان اینکه زندگی اجتماعی کودک، خانواده کودک و مواجه کودک با جامعه کمتر پرداخته میشود، افزود: به نظرم وقت آن رسیده که تا چندی دست از سر زندگی آلیس در سرزمین عجایبی که ساختهایم برداریم.
بلیغفر با بیان اینکه کودک به خندیدن احتیاج دارد اما آیا غم از کودک امروز جداست؟، گفت: همه کودکان قهرمان هستند اما آیا ترس جز محسوسات آنها به حساب نمیآید؟!
وی با بیان اینکه دروغ نازیبایی است اگر بگوییم هیچ یک از این ها دغدغه نیست و از جهان کودک فاصله دارد این شکاف را ما ایجاد کردهایم!، افزود: به معنای یک مجموعه بد نیست که یک بار کودک را با جهان واقعی روبرو کنیم تا فانتزی نهفته در واقعیت خویش کشف شود نه آنکه ما به آن وصله کنیم.
بلیغ فر با بیان اینکه فراموش نکنیم کودک امروز قادر است به اندازه 2 هزار پا دومینو بچیند و توانایی این را دارد که چشم بسته روبیک را مرتب کند، گفت: کودک انتظار دارد به جای تایید بله و خیر گرفتن سطحی و کهنه در حین اجرا که بیشتر شبیه یک لطیفه بوده و تکثیر شده است در نمایشها به او، اجازه داده شود در دنیای فانتزی نمایش مشارکت کند و در درام جای خود را پیدا کرده و خودش را ببیند.
وی ادامه داد: امیدوارم که جشنواره کودک فرصتی باشد برای انجام این اقدامات مهم باشد و روزی نباشد که به جای وصف گفتن از این گونه، به دنبال مثنوی در مدح باشیم!.
انتهای پیام
دیدگاه شما