به گزارش صبح رزن به نقل از پل نیوز نگرش زنان جامعه به دنياي پيرامون خود و مسائل تربيتي، تاثير مستقيم بر نگرش خانواده، بخصوص در فرزندان داشته و موجب رشد و تعالي آنها ميشود همچنين تاثيرغير مستقيم بر پيشرفت و توسعه و رشد اقتصادي جامعه نيز خواهد داشت بنابراين آگاهي و توجه مادران به نقش بسيار حساس خود در خانواده و تربيت فرزندان داراي اهميت ويژه است.
يكي از نقشهاي مهم مادران در خانواده كه از ديرباز به ايشان محول شده، مديريت داخلي منزل است. ساماندهي و مديريت خريد و مصرف كالا و ايجاد توازن بين درآمد و مخارج خانواده، ركني اساسي در اين مديريت است. مادران در شكلدهي و اصلاح الگوي مصرف خانواده، نقش بسزايي دارند و در اين مورد از جانب فرزندانشان به عنوان الگوي عملي پيوسته مورد توجه بوده و تحت نظر هستند.
اما متاسفانه امروزه يكي از مشكلات جامعهي ما عدم توجه و غفلت مادران گرامي، از نقش كليدي خود درارائهي سبك صحيح زندگي و مديريت اقتصادي خانواده، به فرزندانشان است. مادران جامعهي ما تمام تلاش خود را براي رشد، موفقيت و ساختن آيندهي فرزندانشان به كار ميگيرند و در اين مسير از هيچ كاري دريغ نميكنند و با تهيهي امكانات مختلف، ثبت نام ايشان در كلاسهاي مختلف و ...سعي دارند آينده اي روشن را براي آنها مهيا كنند، غافل از اينكه بخش عمدهي نگرش كودكان نسبت به توانمندي خود و جايگاه آنها در رشد و توسعهي كشور، در سالهاي كودكي و با مشاهدهي رفتار و نگرش مادرانشان به امور مختلف شكل ميگيرد. مادران نقشي حساس را در اين زمينه به عهده دارند كه در اكثر اوقات از آن بيخبر بوده و يا نسبت به آن بيتوجه هستند. در بسياري از موارد رفتارهاي روزمره و سادهي مادران ميتواند تاثيري بيشتر از ده ها كلاس بر فرزندانشان داشته باشد. رفتارهاي سادهاي كه گاهي مورد غفلت واقع ميشوند. از جملهي اين رفتارهاي ساده ميتوان به رفتار خريد و الگو و فرهنگ مصرف مادران اشاره نمود كه دربسياري از موارد اين رفتارها بر اساس چشم و همچشمي، تجملگرايي و خريدهاي تصادفي و مصرف گرايي انجام ميگيرد. بر اساس شواهد اين رفتارها تا حدود زيادي تحت تاثير شبكهها و تبليغات ماهوارهاي است كه براي زن ايراني سليقه و ذائقه طراحي ميكنند و در اكثر موارد به صورت ناخودآگاه آنها را تحت تاثير قرار ميدهند.
حال سوال اين است كه مادران ايراني بايد در اين شرايط چه كنند؟ و چگونه ميتوانند ايفاي نقش نمايند؟ مادران با ارزش قائل شدن براي كشور و اعتماد به قابليتهاي آن، روحيهي مليگرايي، اعتماد به نفس و استقلالطلبي و سازندگي را در كودكانشان رشد ميدهند و ذهن آنها را براي ساختن آيندهاي روشن و ايراني آباد آماده ميكنند. چرا كه اگر خلاف اين رفتار صورت گيرد و مادران در گفتار و عمل خود، نشان دهند كه به قابليتهاي كشور بياعتماد هستند و كالاهاي ايراني را تحقير كنند و يا ديدگاه منفي نسبت به توليدات داخلي داشته باشند و به خريد و مصرف كالاهاي خارجي ارزش قائل شوند در واقع خودباوري، ميل به سازندگي و وطن دوستي آنها را زير سوال برده و در نتيجه زمينههاي رشد و اعتلاي كشور را نيز ميخشكانند.
لذا مادران عزيز با تامل بيشتر در نقش خود و با ارائهي الگوي صحيح مصرف و سبك زندگي سالم، مي توانند زمينهي رشد و شكوفايي فرزندانشان را تامين نمايند و با ارائهي نگرش مثبت به كشور و ترجيح توليدات با كيفيت داخلي، به تدريج خودباوري و مليگرايي را در فرزندانشان رشد دهند. با اين شيوه به فرزندانشان ياد ميدهند كه براي دستيابي به كيفيت بالاتر زندگي بايد به توانمنديهاي خود و قابليتهاي كشورشان متكي باشند. چرا كه رسالت اصلي مادران تربيت فرنداني توانمند است تا آيندهي خود را بسازند. با اين روش بتدريج انگيزهي سازندگي درآنها دروني شده و تبديل به عادت ميشود كه اين عادت نيز در جامعه كم كم به صورت هنجار در خواهد آمد و مي تواند تضمين بهتري براي آيندهي فرزندان و رشد اقتصادي جامعه باشد.
دیدگاه شما