به گزارش صبح رزن به نقل از جهان، بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر که اخیرا برگزار شد، میزبان خوانندگان بسیاری از اقصی نقاط ایران اسلامی بود. در همین رابطه سعی داریم، کاوشگر نگاه رهبر انقلاب در خصوص ظرفیت ها و چالش های موسیقی از نگاه رهبر معظم انقلاب باشیم.
آنچه در ادامه می خوانید گزیده ای از نگاه رهبر انقلاب به مقوله موسیقی است که در سنوات مختلف بیان شده است.
خواننده خوب جبهه ی مستضعفین کجاست؟
بنده گاهی اوقات که میبینم نوجوانی را به تلویزیون میآورند که از صدای خوبی برخوردار است، دلم میلرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خوانندهی خوبِ جبههی مستضعفین و جبههی حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولی بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوی مجّانیِ پر زرق و برق در اختیارش بگذارند و یکی دیگر بر خیل آدمهایِ ناباب اضافه کنند؟
بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور
22/04/1373
تذکر جدی به وزیر علوم دولت اصلاحات
من به ایشون (دکتر معین) گفتم، من اعتراض دارم. یه چیزهایش عکس شده. یعنی الان در دانشگاههای کشور ترویج موسیقی میشه. نباید بشه. ترویج موسیقی یک کاریست بر خلاف مذاق اسلام. درسته که هر نوع موسیقی حرام نیست. اما ترویج موسیقی به این معنی نیست که میروند یک نوع موسیقی که حرام نیست را میگردند با دقت پیدا میکنند اون را تعلیم میدهند و ترویج میکنند. این نیست، بلکه درست عکس این است. در موارد بسیاری عکس این است.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و اعضای شورای انقلاب فرهنگی
1382/10/23
بهترین خواننده و موسیقدان باید برای انقلاب باشد
برای تهیه و تنظیم آهنگهای انقلابی، آهنگهای اسلامی و طرح ارزشهای اسلامی، از بهترین موسیقیدانها و بهترین خوانندگان استفاده بشود. در این غزلیات، چهقدر چیزهای خوب از این قبیل وجود دارد.
بیانات در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری صدا و سیما
14/12/1369
موسیقی بهترین وسیله انتقال ادبیات
وحدت نسلهای مختلف، با ادبیات حاصل میشود؛ یعنی با شعر، با کلام، با سخن. البته هنر - و یکی از اجزای آن، یعنی همین موسیقییی که شما گفتید - یکی از بهترین وسایل انتقال ادبیات است.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران
05/12/1370
موسیقی یکی از حقایق عالم است
موسیقی یکی از حقایق عالم است. حالا این موسیقییی که جزو حقایق عالم است، آن چیزی نیست که انسان را از حقایق عالم غافل میکند و در پندارها و خیالات و توهمات و احیاناً در شهوات غرق میکند.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران
05/12/1370
هویت ملی و اصالت ایرانی باید در موسیقی باشد
از پخش موسیقی مبتذل و لهوی بویژه آنچه در این رشتهی هنری، فاقد هویت ملی و اصالت ایرانی است، پرهیز شود. موسیقی، ابزاری است که میتواند حرام و میتواند حلال باشد. نوع حلال آن بدرستی شناسائی و برابر نظرات روشنگر امام راحل(طاب ثراه) در معرض استفاده قرار گیرد و در این باره، بیشتر، از هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ما همخوان و همنوا است کار گرفته شود.
انتصاب آقای دکتر علی لاریجانی به سمت رئیس سازمان صداوسیما
24/11/1372
الهاء و غافل کردن از خدا در موسیقی لهوی
ببینید، آن موسیقییی که انسان را غافل میکند و داخل خلسهی شهوانی میبرد، حرام است؛ چه موسیقی ایرانی باشد، چه موسیقی فرنگی باشد، چه موسیقی هندی باشد، چه موسیقی عربی باشد؛ فرقی ندارد. آن چیزی که در اسلام ممنوع است، این است؛ حالا شما ببینید چگونه چنین موسیقییی بهوجود میآید. البته این چیزی که من گفتم، جزو معیارهای شناخته شده و جزو آن موضوعات حقوقی و فقهی ما نیست؛ من دارم لب و عصارهی مطلب را به شما میگویم. الهاء، یعنی کسی را غافل کردن و از خود بیخود کردن. غافل کردن از چه؟ انسان از درد دندان که غافل بشود، خوب است؛ اینکه بد نیست. الهاء، یعنی غافل کردن از آن جهت و هدف و حرکت و راه خودش، و به تعبیر اسلامی و دینی - که مربوط به همهی ادیان است؛ این تنها مربوط به اسلام هم نیست - غافل کردن از خدا.
بیانات در دیدار اعضای گروه اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران
۱۳۷۰/۱۱/۲۹
موسیقی لهوی ضد نوآوری است
اینها هم همهاش دنبال چیزهای عجیب و غریب قدیمی هستند و واقعاً نوآوری ندارند؛ اشکال کارشان این است! خیال میکنند نوآوری همین است که مثلاً یک ذره مردم را به چیزهای طربانگیزِ لهوآمیزی سرگرم کنند؛ درحالیکه موسیقی میتواند لهوی نباشد. خود معنای لهو، یعنی غافل کننده. آیا خوب است که آدم غافل بشود؟ غفلت که چیز خوبی نیست. واقعاً اینطور باور شده که موسیقی باید لهوآمیز باشد! لهو، یعنی غافل شدن. غافل شدن از چه؟ از همه چیز؛ در رأسش خدا، و بعد هم از زندگی غافل شدن، از هدفها غافل شدن، از حرکت غافل شدن. آیا واقعاً موسیقی این است؟! موسیقی باید اینطوری باشد؟!
بیانات در دیدار اعضای گروه دانش صدای جمهوری اسلامی ایران
15/11/1370
موسیقی همراه با مسکرات!
کسانی بودهاند که برای اینکه اصلاً از حقایق زندگی غافل بشوند، به موسیقی پناه میبردند؛ اسلام این را نمیپسندد؛ اسلام میخواهد ما را به متن زندگی برگرداند. اسلام، غافل شدن و غرق شدن و رفتن در توهمات و پندارها و گیج شدن و از حقایق زندگی غافل ماندن را اصلاً قبول ندارد و نمیپسندد. قاعدتاً آنطور موسیقی هم با مسکرات همراه است؛ یعنی مکمل هم هستند! اینگونه موسیقییی که من میگویم، ضد آن است؛ اصلاً در جهت مقابل موسیقی لهوی است. موسیقی حلال، بیدار کننده و هشیار کننده است.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران
05/12/1370
موسیقی اصیل ایرانی ِ حرام
من نمیتوانم بهطور مطلق بگویم که موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی حلال است؛ نه، این طور نیست. بعضی خیال میکنند که مرز موسیقی حلال و حرام، موسیقی سنّتی ایرانی و موسیقی غیرسنّتی است؛ نه، اینطوری نیست.
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان
در دومین روز از دهه فجر (روز انقلاب اسلامی و جوانان)
13/11/1377
سه عیب عمدهی موسیقی قبل از انقلاب
موسیقیِ قبل از انقلاب، از لحاظ ارزشی، سه عیب عمده داشت... یکی این بود که در بخشی از موسیقیها، در انتخاب مضمون و قالب، گرایش تند و میل شدیدی به ابتذال بود. قالبهای موسیقی و زبان شعر، هر دو ایرانی بود؛ اما این تصنیفها، هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فنی مبتذل بود؛ به طوری که وقتی یک موسیقیدان میدید آهنگ را اینگونه میشکنند و خراب میکنند و از این وسایل، بد استفاده میشود و در شکلهای نامناسبی، از این و آن تقلید میکنند، ناراحت بود....
عیب دوم این که گرایش شدیدی به موسیقی غربی بود. عیب سوم این بود که موسیقی سالم و سنتی و فنی کلاسیک ایرانی، در خدمت محتواهای بد و فاسد کننده قرار میگرفت.
که از همه بدتر، آن اولی است، و از همه کم ضررتر، آن دومی است. یعنی گرایش به موسیقی غربی، چیز بدی است؛ اما نه به بدی صرف موسیقی ایرانی در راههای بد. ای بسا یک موسیقی غربی باشد که در آن، هیچگونه ابتذال و فساد و زنبارگی و پستی و دنائت بشری نیست؛ بنابراین، اگر چنین چیزی پیدا بشود، ولو غربی هم باشد، ایرادی ندارد. این، بهتر از آن موسیقی به اصطلاح سنتی است.
بیانات در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری صدا و سیما
14/12/1369
خط کشی بین موسیقی حلال و حرام سخت است
واقعاً یکی از مشکلات، این مسألهی موسیقی است. خیلی سخت است که ما بتوانیم خطی بکشیم و بگوییم اینجا مرز است؛ اما من میخواهم بگویم که مصداقهای واضح دارد. بین آن ساز و آواز حلال و طیب و طاهر، با آن ساز و آوازی که مکروه و یا حرام است، خط دقیقی نکشیدهایم که مثلاً بگوییم این یکی، این مقدارش که بالا رفت، یا این ساز که اضافه شد، خراب گردید. به این دقت نمیتوانیم؛ اما بالاخره در این طیف وسیع، دو نقطه وجود دارد که یکی قطعاً حلال و یکی قطعاً حرام است.
بیانات در دیدار با مسؤولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
07/05/1369
دیدگاه شما