به گزارش صبح رزن به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حجتالاسلام سیدمجتبی حسینییمین صبح امروز در جمع عزاداران حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) در ادامه مباحث «رابطه عاشورا و مهدویت»(عج) اظهار کرد: در روایتی آمده که یکی از القاب امام زمان(عج) منتقم است و شیخ صدوق در کتاب خود به نقل از احمد بن اسحاق قمی آورده به خدمت امام حسن عسکری(ع) رسیدم و دردانهای بر ما وارد شد که خود را منتقم معرفی کرد.
وی با بیان روایاتی دیگر در باب منتقم بودن امام زمان(عج) افزود: علامه طباطبایی در جلد 12 المیزان دو صفحه کامل را به تفسیر انتقام میپردازد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کلمه انتقام 16 بار در قرآن آمده که 12 بار آن برای خداوند و 4 مورد برای انتقام از مشرکین مطرح شده، اضافه کرد: انتقام از ماده «نقمه» به معنی سرزنش است و در اصطلاح، انتقام یعنی کسی را مجازات کنیم تا دلمان خنک شود و دق دلیمان را بر سر او خالی کنیم.
وی با طرح این سؤال که آیا انتقامی که برای خدا در قرآن و برای امام زمان(عج) در روایات آمده از دسته دق دلی است؟ گفت: این نوع انتقام خیلی سطح پایین بوده و در حد جایگاه خدا و ولی خدا نیست، پس باید این حس انتقام از جنس و دسته دیگری باشد.
حسینییمین یادآور شد: انتقام در زمانی که قانونی برای زندگی بشریت نبوده معنا داشته، اما در زمان فعلی و ظهور حضرت مهدی(عج) انتقام به شیوه دق دلی از نظر عقلی مردود است، بنابراین قسم دیگر انتقام براساس عقل است و به آن انتقام اجتماعی میگویند که هدف هم احقاق حقوق جامعه و برای حفظ امنیت جامعه است.
وی انتقام حضرت حجت(عج) را انتقام اجتماعی و بر پایه عقل و منطق دانست و خاطرنشان کرد: این انتقام برای احقاق حقوق الهی و شریعت آسمانی است که ضایع شده و باید احیا شود نه برای رضایت خاطر امام.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام زمان با این انتقام اجتماعی دنیا را از عدل و داد پر کرده و حق مظلوم را میستاند، گفت: برای اینکه این حس انتقام در جوامع مسلمان و شیعی زنده بماند دو راه وجود دارد.
وی یک راه را عقلانی و دیگری را راه عاطفی معرفی دانست و اضافه کرد: این جلسات عزاداری با شعور و شور و گریه بر اباعبدالله، حس انتقام اجتماعی از کفر را در ما زنده نگه میدارد.
حسینییمین با اشاره به اینکه عدهای به شیوه عقلانی واقعه کربلا را مطرح میکنند که البته این نوع بیان عقلانی کافی نیست، خاطرنشان کرد: انسان تنها بر مبنای عقل عمل نمیکند بلکه عملکردش مرکب از عقل و عاطفه است و هم منطقی رفتار میکند و هم روانشناختی.
وی با بیان این شبهه که عدهای در فضای مجازی مطالبی را نشر میدهند که مثلاً اینقدر برای امام حسین(ع) نذری دادند و نذر کردند اما مردم در جایی دیگر در فقرند، تصریح کرد: این دسته از افراد جامعه نمیدانند که این مسائل و خرج کردنها برای امام حسین(ع) ابزارهایی برای زنده نگه داشتن حس عاطفه و نگاه عاطفی با استفاده از کربلاست.
این استاد حوزه و دانشگاه گریه و زیارت امام حسین(ع) را دو راه زنده نگه داشتن حس انتقام اجتماعی از جریان کفر دانست و گفت: مجالس روضه برای زنده نگه داشتن مکتب حسین(ع) است و تمامی قیامهای شیعی متأثر از قیام عاشورا بوده و خواهد بود.
وی با بیان این که در فضای مجازی پخش کردهاند که مردم ایران به خاطر محرم و صفر جزو غمگینترین مردم جهان هستند، افزود: اقسام گریه وجود دارد و حتی از نظر طب اسلامی و سنتی دو نوع گریه «گرم» و «سرد» داریم.
حسینییمین اضافه کرد: گریه برای فوت عزیزی گریه سرد است به خاطر همین در مجالس فوت خرما و گلاب پخش میکنند که این سردی اندوه و گریه برطرف شود اما گریه بر امام حسین(ع) گرم بوده و اگر به اشکهایمان دست بزنیم متوجه این موضوع میشویم.
وی با اشاره به اینکه جدا از مباحث بالا جنس گریه بر امام و غم برای امام فرق میکند، خاطرنشان کرد: بعد از گریه بر امام حسین(ع) انسان سبک میشود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مقاله «نگرشی به کربلا با چشم عقل و عاطفه» استاد اصغر طاهرزاده یادآور شد: در این مقاله آمده هر آنچه خداوند در این عالم قرار داده ما به ازای آن هم گذاشته و به ازای عاطفه انسان که جزو نیازهای اوست کربلا را قرار داده است از زمان خلقت حضرت آدم تا ابد.
وی با بیان اینکه هرگاه خواستیم برای چیزی و کسی گریه کنیم آن را به سمت کربلا و امام حسین(ع) بکشانیم و به آن جهت کربلایی بدهیم، تصریح کرد: این نو ع گریه انسان را متعادل کرده و نیاز عاطفی انسان با گریه بر امام حسین(ع) تغذیه میشود.
حسینییمین وظیفه هر فرد شیعه را رفع شبهات در باب اسلام دانست و تأکید کرد: به قول شهید مطهری باید خود را موظف بدانیم که از کیان اسلام دفاع کنیم و هرکسی باید مبلغ اسلام باشد و این برای عموم مردم شیعی است.
وی در پایان سخنان خود به بخشی از بیانات حضرت امام(ره) در جمع وعاظ در مورخ 1358/04/17 پرداخت که در ذیل آمده است.
آن کسانی که میگویند روضه سیدالشهدا را نخوانید اصلاً نمیفهمند مکتب سیدالشهدا چه بوده و نمیدانند یعنی چه؛ نمیدانند این گریهها و این روضهها حفظ کرده این مکتب را... حرف سیدالشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سیدالشهدا آورده است، دست ماها داده و سیدالشهدا را این گریهها حفظ کرده است و مکتبش را، این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده؛ این سینهزنیها و این دستجات، و عرض میکنم اینها حفظ کرده... هر مکتبی هیاهو میخواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینهزن نباشد، تا پایش گریهکن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمیشود... همین گریهها نگه داشته این مکتب را تا اینجا و همین نوحهسراییها، همینهاست که ما را زنده نگه داشته، همینهاست که این نهضت را پیش برده، اگر سیدالشهدا نبود، این نهضت هم پیش نمیبرد، سیدالشهدا همه جا هست: کُلُّ أرضٍ کربلا. همه جا محضر سیدالشهدا است، همۀ منبرها محضر سیدالشهدا است، همۀ محرابها از سیدالشهدا است.
انتهای پیام
دیدگاه شما