به گزارش صبح رزن،حجت السلام دکتر مجید گوهری ادامه داد:اگر عزاداری ها این 3 ملاک را داشته باشد اسلامی است و در غیر این صورت بدعت و تحریف عزاداری است.
اولین معیار عدم وهن دین است
وی تاکید کرد:در واقع عزاداری ها نباید موجب وهن دین شود.برای مثال حتی از یاران ائمه هم روایتی برای قمه زنی وجود ندارد و استناد به این روش فقط در یک نقل بسیار ضعیف است که حضرت زینب سر خود را بر ستون معجر زدند و از سرشان خون آمد که این نقل دلایل و استنادات محکمی ندارد.
وی ادامه داد:وقتی این عزاداری بررسی می شود بیشتر حضور این نوع عزاداری به دوران قاجار باز میگردد هر چند در دوران صفوی هم این نوع عزاداری بصورت فردی مشاهده میشود که با آن توسط حکومت مقابله میشد.
دکتر گوهری ادامه داد:در دوران قاجار است که قمه زنی بصورت آشکار و گروهی صورت میگرفت و متاسفانه انگلستان به این بدعت خطرناک کمک کرده است.
اهدای قمه از طرف سفارت انگلستان
وی اظهار کرد:در سال 1324 شمسی سفارت انگلستان با خرید 15 هزار قمه پخش آن میان مردم نشان می دهد که چه هدفی پشت این ماجرا وجود دارد.
دانش آموخته فلسفه از موسسه امام خمینی تصریح نمود:رهبر انقلاب نقلی دارند که هنگامی که شوروی شهرهای شمالی و ترک زبان را اشغال کرده بود مساجد را به طویله تبدیل کرد و نگذاشت اثری از اسلام باقی بماند اما کاری به قمه زنان نداشتند و قمه زنی را آزاد کردند ،در واقع این هم نماد دیگری است از این که این بدعت و انحراف مورد حمایت دشمنان تشیع است.
وی با بیان اینکه تشیع انگلیسی تشیعی است آمریکا و اسرائیل از ان حمایت میکند و با سلاح حب دین به دنبال تخریب چهره تشیع است.
عزاداری نباید آسیبی به نفس و بدن انسان بزند
گوهری ملاک دوم برای عزاداری اصیل را عدم ضرر رساندن بر خود عنوان کرد و گفت:ملاک و معیار دوم برای این کار این است که انسان به نفس خود ضرری را نرساند.
پژوهشگر مسائل دینی در ادامه با اظهار اینکه در تشیع انگلیسی این ملاک و معیار کاملا به کناری رفته است گفت:بر خلاف نظر صریح اسلام که میفرمایند نباید به بدن انسان آسیبی برسد ما در تشیع انگلیسی شاهد اسیب رساندن به بدن و تصویر چهره نادرست و غیر انسانی از تشیع هستیم.
وی همچنین حمل علمهای که به جسم ضربه میزند را مصداقی ضرر ر ساندن به بدن دانست.
عزاداری ها نباید بر خلاف عقلانیت باشد
این دانش آموخته فلسفه ادامه داد:سومین ملاک و معیار شرعی بودن یک عزاداری این است که عقلانی باشد و مورد پذیرش باشد.زیرا دین ما در خصوص عقل تاکید فراوان دارد.
مثلا اینکه کسی بدنش را قفل کند یا ضربه به جسمش بزند اینها به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و مخاطب چنین اعمالی تشیع را با چهره غیر عقلانی تصویر خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد:اگر این سه ملاک و معیار نباشد عزاداری اسلامی نخواهد بود.
گوهری با بیان اینکه کنار گذاردن عقل و شریعت یعنی اینکه عزاداری این 3 معیار نداشته است عنوان نمود:برای رهایی از بند انحرافات عزاداری باید ابتدا از بند افراط و تفریط ها خلاص شد.
دوم باید از حوزه و بزرگان دین در خواست شود فقه عزاداری تدوین شود زیرا با تدوین فقه عزاداری دیگر چنین انحرافاتی را شاهد نخواهیم بود.
وی در خاتمه تعریف صحیح و درست از فرهنگ انتظار را راهکار مهم دیگری برای تصحیح انحرافات عزاداری برشمرد.
لازم به ذکر است این دانش آموخته فلسفه و حوزه علمیه قم اصالتا اهل شهرستان رزن می باشند.
انتهای پیام
دیدگاهها