به گزارش صبح رزن،برای برررسی علمی و دقیق موضوع با یکی از کارشناسان فضای مجازی در استان همدان به گفت و گو نشسته ایم.
از فعالین عرصصه فضایی مجازی در شهرستان رزن در گفت و گوبا ما با بیان این که اولین موضوعی که در شبکه های اجتماعی مورد اهمیت است شناخت صحیح از کاربردهای آن و بررسی اجمالی در مورد نحوه کار آن (منظور شناخت فنی )می باشد، ادامه داد:یعنی افراد باید بدانند شبکه اجتماعی چیست و چگونه شکل میگیرد و به لحاظ فنی چگونه کار می کند،
قمریان ادامه داد:این نکته اول است که مربوط به سواد و دانش فضای مجازی می شود تا زمانی که این بعد از شبکه های اجتماعی مغفول واقع شود یا بدان کم توجهی گردد باعث ایجاد آسیب های کوچک و بزرگ فراوانی خواهد گردید.موضوع دوم شناخت اصول و مبانی انقلاب اسلامی در روش زندگی است
وی افزود:حلقه اتصال بین شبکه های اجتماعی و سبک زندگی اسلامی در تولید و انتقال محتوای کارآمد هست ، بدین ترتیب که با شناخت شبکه های اجتماعی و کسب دانش و سواد متناسب از یک طرف و شناخت اصول و مبانی انقلاب اسلامی از طرف دیگر اولا نحوه استفاده از ابزار رسانه ای (شبکه های اجتماعی)فراگرفته میشود ثانیا باتوجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی محتوای متناسب تولید می گردد.
دانش آموخته فلسفه اضافه کرد:بدین ترتیب نقشه راه کلی در ابتدای امر ترسیم می گردد.اما کار بدینجا ختم نمی شود بلکه پس از کسب مهارت های لازم در بحث سواد فضای مجازی و اصول و مبانی انقلاب اسلامی نوبت به محتوای کاربردی می رسد.تدوین محتوای کاربردی باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا برای کاربران شبکه های اجتماعی مورد استفاده و در کل تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به مهمترین مولفه در بحث کاربران فضای شبکه های اجتماعی گفت: شناخت ذائقه کاربران است چرا که اساسا زمانی پیام برای مخاطب تاثیر گذار خواهد بود که برای دریافت آن آمادگی وجود داشته باشد وگرنه بهترین محتواها اگر براساس ذائقه مخاطب نباشد به راحتی نادیده گرفته خواهد شد و تاثیر گذاری نخواهد داشت.
قمریان تصریح نمود:از مولفه های دیگر در حوزه شبکه های اجتماعی شناخت جریان های فکری فرهنگی حاکم در آن هاست چرا که تدوین محتوا هر چقدر خوب و فنی باشد اگر پاسخگوی نیازهای حاکم در فضای رسانه ای نباشد تاثیر بسزایی نخواهد داشت.
وی تاکید کرد:متاسفانه بسیاری از فعالیت هایی که در حوزه تولید محتوا صورت می گیرد بدون مخاطب شناسی و رصد و پایش فضای حاکم در بین کاربران شبکه های اجتماعی است که باعث ابتر ماندن فعالیت ها یا تاثیر گذاری بر طیف خاصی از مخاطبین می گردد
این فعال فرهنگی در استان همدان با اشاره به اینکه در تولید محتوا باید دقت شود ادامه داد:در تدوین محتوا باید در نظر داشت که چتر انقلاب یک مقیاس همگانی را پوشش می دهد پس باید طوری محتوا تولید تدوین کرد که اقشار زیادی از مردم را تحت پوشش قرار دهد
وی در پایان اضافه نمود:موضوع آخر در حوزه محتوای شبکه های اجتماعی این است که باید پیام ها و مفاهیم انتقالی بسیار گزیده و با ایجاز و اختصار و با ویژگی های چند رسانه ای تلفیق گردد چرا که عمده کاربران رسانه های اجتماعی از طریق گوشی های همراه از امکانات آن استفاده می کنند.
قمریان خاطرنشان ساخت:با توجه به محدودیت های فنی مربوط به شبکه مخابرات برای کاربران مانند هزینه های اینترنت ،محدودیت های آنتن دهی و همچنین محدودیت های سخت افزاری مانند کوچک بودن صفحات نمایش گوشی ها و تحت تاثیر قرار گرفتن اندام هایی مانند چشم ؛ بهتر است هر محتوای در قالب چند رسانه ای تولید گردد.
وی اظهار نمود:پس باید در تدوین محتوا هم نگاه به مخاطب شناسی داشت هم به شناخت ابزار(شبکه های اجتماعی) و هم به اصول و مبانی انقلاب اسلامی تا با تلفیق مفاهیم و استفاده از جاذبه های چند رسانه ای بتوان در عمق بخشی مفاهیم بالاترین میزان را تحقق بخشید.
محقق در زمینه شبکه های اجتماعی با ذکر برخی ویژگی های کار فرهنگی در این زمینه اضافهکرد:با این اوصاف برای تعمق بخشیدن به روش و سبک زندگی براساس ارزش های انقلاب اسلامی در شبکه های اجتماعی ، باید طوری تمام جوانب را بررسی نمود تا در اثر شناخت صحیح و تولیدات کاربردی بیشترین اثر بخشی در این زمینه حاصل گردد.
وی در پایان خاطرنشان کرد:موضوعاتی که مطرح گردید تنها خلاصه ای از نقشه اصلی راه در حوزه تولیدات محتوایی در شبکه های اجتماعی است چرا که هر بخش اعم از سواد فضای مجازی،شناخت اصول و مبانی انقلاب اسلامی و همچنین تولید محتوای راهبردی ،تعاریف و زیر مجموعه های بسیاری دارند که باید در فرصت مقتنضی بدان پرداخته شود.
انتهای پیام/
دیدگاه شما