آخرین اخبار

تاریخ : 24. فروردين 1392 - 17:57   |   کد مطلب: 2804
گفتاری از آیت‌الله جوادی آملی پیرامون عظمت معنوی صدیقه کبری(س)
در بعضی از روایات دارد که ائمه فرمودند: این مادر ما حجت‌الله است، فاطمه چون معصوم است، گفته او حجت است، برهان است، البته امام نیست. و هر معصومی حرفش حجت است. معصوم که خلاف نمی‌گوید و اشتباه هم نمی‌کند.

به گزارش صبح رزن  به نقل از ایران،بی‌شک شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا(س) چه در بخش‌های اجتماعی و مبارزاتی عصر حیات پیامبر اسلام(ص) و پس از آن و چه در جنبه‌های ملکوتی و معنوی، کهکشانی بی‌مثال و منظومه‌ای دست نیافتنی است.

مبارزات مدبرانه آن حضرت با مشکلات جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از یک سو و عظمت روحی آن بانوی نمونه که عقول بشر را از درک گنجینه کوثر، ناتوان ساخته است از سوی دیگر، بر تکریم هر چه بیشتر ایام سوگواری فاطمیه گواه است. به این مناسبت شعاعی از کهکشان پر فروغ فاطمی را در گفتاری از «آیت‌الله جوادی آملی» به تماشا می‌نشینیم.
● «عصمت»، شرط حجیت بر تمامی انسان‌ها
در جریان شهادت این بی‌بی، شما می‌بینید وجود مبارک حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه از قول این بی‌بی یک مطلبی را نقل می‌کند. چون معیار حجیت، عصمت آن انسان است، نه امامت او و نه نبوت او! همین که یک انسانی معصوم بود به تصدیق الهی؛ سیره او، سنت او، سکوت او، امضای او حجت شرعی است. چون معصوم هر چه می‌گوید، از طرف خداست، با عنایت الهی است؛ حالا یا مع الواسطه درک کرد، یا بلا واسطه.
استناد ائمه طاهرین(ع) به مصحف فاطمیه
مطلب دوم اینکه بعضی از ائمه (علیهم السلام) نظیر وجود مبارک امام صادق(ع) می‌فرمایند: مادر ما حجت ماست بر ما؛ وقتی می‌خواهند مطالبی را نقل کنند، گاهی می‌گویند: خدا در قرآن اینچنین فرمود؛ گاهی می‌گویند: سنت رسول خدا این است؛ گاهی هم می‌فرمایند: در صحیفه مادرمان، در مصحف فاطمه اینچنین آمده است.

ضرورت بهره‌برداری عاقلانه و عالمانه از ایام فاطمیه
ما این معارف را باید منتشر کنیم! کمتر کسی است که در حال تنهایی هم این روایات را ببیند و اشکش جاری نشود!! این ایام متعلق به این ذات اقدس است؛ که وجود مبارک امام صادق(ع) وقتی از یک امر غیبی خبر می‌دهد؛ اگر از او سوال می‌کردند که شما از کجا این جریان را می‌گویی، فرمود: در مصحف مادرمان این است؛ فاطمه یعنی این!! حداکثر بهره را از این ایام باید ببریم، عاقلانه و عالمانه.
عدم دسترسی انسان‌ها به معارف بلند حضرت فاطمه زهرا(س)
در ایام فاطمیه، همه ما این کارها را داریم. روضه خوانی داریم، اشک می‌ریزیم، سینه می‌زنیم، این‌ها یک مطلب است. مطلب دیگر این است که وجود مبارک فاطمه(س) چه کار کرده؟

حضرت زهرا(س) یک سلسله کارهایی کرده که نه فهمش مقدور ماست، نه ما مأمور به تأسی هستیم. آنی که مرحوم کلینی(رض) نقل می‌کند که جبرییل به دیدار او آمده، آن حرف‌ها را به وجود مبارک فاطمه(س) گفته؛ و او علی بن ابیطالب(ع) را خواست و فرمود: یا علی! این‌ها گفته‌های جبرئیل است، من می‌گویم، تو بنویس؛ عقل ما به آن‌ها نمی‌رسد، فقط ما یک گریه شوق داریم وقتی این‌گونه از احادیث را برای ما می‌خوانند.
اینها را مرحوم کلینی نقل کرده، کلینی هم یک آدم کوچکی نیست. اینکه در بعضی از روایات دارد که ائمه فرمودند: این مادر ما حجت‌الله است، فاطمه چون معصوم است، گفته او حجت است، برهان است، البته امام نیست. و هر معصومی حرفش حجت است. معصوم که خلاف نمی‌گوید و اشتباه هم نمی‌کند.
در بعضی از مطالب بلند آن طور که در نهج البلاغه است، وجود مبارک حضرت امیر به گفته فاطمه(س) استدلال می‌کند. می‌گوید: زهرا اینچنین فرمود. مگر علی بن ابیطالب همتایی دارد بعد از پیغمبر؟ او که صاحب مقام سلونی است، می‌گوید: زهرا اینجور گفت!!
حجیت مصحف فاطمیه بر ائمه طاهرین(ع)
در روایات ما هم ائمه فرمودند: فاطمه(س)، حجت خداست بر ما. چرا حجت خداست؟ برای اینکه ما خیلی از حرف‌هایمان را از کتاب او گرفتیم. ما می‌گوییم: در «مصحف فاطمه» اینجور است.
از امام صادق(ع) سوال می‌کنند: اینجور خبر غیبی که می‌دهی، کجا نوشته است؟ در کدام کتاب نوشته است؟ در قرآن نوشته است؟ می‌فرماید: بله، در کتابی که شبیه قرآن است و آن مصحف مادرمان است.
آن را هم جبرئیل آورده! این‌ها واقعاً مقدور ما نیست. این‌ها به ما نگفتند: شما یاد بگیرید! اما آن چیزهایی که خود حضرت گفته، آنها را باید یاد بگیریم و آن کتاب‌هایی است که مال قبل از هزار سال است، دست اول است؛ نظیر دلائل المامه مرحوم طبری.
دین محققان و عموم مردم نسبت به معارف والای فاطمی
طبری از علمای بزرگ شیعه است. ایشان چند سال قبل از شیخ طوسی بود. البته در یک عصر زندگی می‌کردند، ولی سن شریف ایشان چند سال قبل از سن شریف شیخ طوسی بود. ایشان در این کتاب دلائل المامه، مسنداً نقل می‌کند؛ می‌گوید: استاد من، از استاد خودش، از استاد خودش، تا برسد به وجود مبارک فاطمه زهرا(س) نقل می‌کند.
این در کتاب شریف دلائل المامه است؛ آنچه در فضائل این خاندان است، در صد سال، دویست سال، سیصد سال، چهار صد سال قبل نوشته شده؛ مانند کتاب‌های مرحوم مجلسی، همه این‌ها نور است. اما وقتی شما دسترسی دارید به آن سند اول و دست اول، دیگر به بحار و این‌ها نوبت نمی‌رسد. این بحار مال 400 سال قبل است. آن مال قبل از هزار سال است.
ما چون باید این‌ها را بخوانیم، دین مان را بدهیم و آن دین، مال دین است. خدا در قرآن فرمود: شما بدهکارید؛ به پیغمبر بدهکارید. برای اینکه او شما را آدم کرده، زنده کرده، نیاکان شما بت پرست بودند. به برکت پیغمبر است و شما باید اجرش را بدهید. لا اسئلکم علیه اجراً؛ اجرش چی است؟ لا الموده فی القربی. باید با خاندان پیغمبر رابطه گرم داشته باشید. اگر این‌ها را نشناسیم، چطور با این‌ها رابطه داشته باشیم؟ پس معرفت این‌ها لازم است، توأم با محبت اینها. معرفت شناسنامه‌ای البته خوب است، ولی آن مشکل را حل نمی‌کند و محبت نمی‌آورد.
نقلی از کرامت حضرت امیر(ع) توسط حضرت فاطمه(س)
وجود مبارک فاطمه زهرا(س) که اول حامی ولایت بود؛ برای اینکه مدرسه عالمانه داشت، حدیث نقل می‌کرد به استناد آیات قرآنی تا ثابت کند علی(ع) جای پیغمبر نشسته است، و به این صورت بیان کرد؛ طبری در دلایل المامه، از ذات مقدس حضرت زهرا(س) مسنداً نقل می‌کند که روزی در مدینه زلزله‌ای آمد. همه از خانه‌ها بیرون آمدند و فرار کردند، دیوارها هم مرتب می‌لرزید و همه هم ترسیدند. این‌ها دیدند وجود مبارک علی بن ابیطالب(ع) هراسی ندارد! عرض کردند: یا علی! زلزله است، در شما هیچ اثری نیست، مانند اینکه خبری نیست؟ حضرت زهرا(س) نقل می‌کند در حضور این مردم وجود مبارک حضرت امیر(ع)، دستش را گذاشت روی زمین، فرمود: اسکنی، ساکن باش؛ دیدند زمین آرام شد!!
حقیقت ماورای طبیعی اولیای الهی در کنار علل و عوامل طبیعی
همه علل و عوامل طبیعی زلزله حق است، هیچ حرفی در آن نیست. مرض به وسیله میکروب و ویروس می‌آید، علل و عواملی دارد، مسیح هم در کنارش هست. همه‌اش حق است اما این‌ها علل قابلی‌اند، علل معد و ممد‌اند. کار در دست دیگری است. آن دیگری اگر به خلیفه‌اش اجازه بدهد که بگوید: زمین، آرام شو، می‌گوید: چشم. فرمود: این که یک زلزله مختصر است. بعد این آیه را خواند: إذا زلزلت الأرض زلزالها. و أخرجت الأرض أثقالها، و قال النسان مالها. یومئذٍ تحدث أخبارها. بأن ربک اوحی لها (زلزال/ اتاه)، این انسان علی بن ابیطالب است! او آن روز زلزله را برای بعضی‌ها کنترل می‌کند.
اگر کسی این مقامات را به وسیله زهرا(س) بشناسد، آن وقت علوی خوبی خواهد بود، دیگر به دنبال دیگری نمی‌رود و اما اگر به وسیله همان بخشش‌ها و مبارزات و این‌ها بشناسد چون آنها امثال و شواهد و نظایر دارد، ممکن است دنبال دیگری هم برود. این که نخستین حامی ولایت، وجود مبارک زهرا(س) بود، تا شاگردانش جمع می‌شدند؛ به استناد آیات قرآنی، آنچه را که خودش به عنوان حجت خدا و معصوم، دیده بود؛ برای مردم بیان کرد تا روشن بشود علی جای پیغمبر نشسته است، یعنی آن ولایت تکوینی مال اینهاست، ولایت تشریعی مال اینهاست. این بانو، این ایام فاطمیه را دارد...

دیدگاه شما