به گزارش صبح رزن،محمدرضا نیکنژاد، کارشناس حوزه آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به میزان کارآمدی شبکه شاد در میان دانش آموزان اظهار کرد: کارآیی شبکه شاد به نسبت به ماه های گذشته به نسبت افزایش یافته و مشکلات، آزمون و خطاها را پشت سر گذشته و توانمند شده است.
وی افزود: شاد امروز بهتر از شبکهای است که ماه های گذشته با مشکلات بسیاری روبه رو بود و به طور قطع در آینده نیز برخی مشکلات این نرم افزار حل و از امروز نیز بهتر خواهد شد، این در حقیقت مقایسه شاد با ظرفیت خود این نرم افزار است.
ارتباط آنلاین «شاد» هنوز فراهم نیست
کارشناس حوزه آموزش و پرورش با مقایسه شبکه شاد و دیگر پیام رسان های مورد استفاده در برخی از مدارس، عنوان کرد: شاد در مقایسه با سایر نرم افزارهای ارتباطی دارای مشکلات بسیاری است. برعکس آنچه که می گویند ارتباط آنلاین دانش آموزان فراهم شده است؛ اما حقیقت این است که امکان آموزش برخط و آنلاین وجود ندارد، تنها ارتباط معلم این گونه است که تمامی دانش آموزان می توانند در کلاس حاضر باشند و تکالیف و پیام ها را به صورت آفلاین نمایش دهند و اگر معلمی تکلیفی دارد به دانش آموزان می گوید این مساله را حل کنید و تصاویر آن را برای معلم ارسال کنید که این نوع ارتباط را نمی توان آنلاین تلقی کرد.
پای لنگان «شاد» در برابر رقبای خارجی
وی به تجربه خود در یکی از مدارس خصوصی اشاره کرد و گفت: در یکی از مدارس خصوصی از دو نرم افزار خارجی که تحت پوشش شرکتهای ایرانی فعالیت می کنند استفاده می شود، این نرم افزارها با آپهای ایرانی قابل مقایسه نیستند، به طوری که امروز بیش از 6 ساعت آموزش آنلاین داشته ام و امکان ارتباط صوتی و تصویری با دست کم 8 نفر از دانش آموزان را می توان از نکات حائر اهمیت این نرم افزارها دانست که در نرم افزار شاد این امکان وجود ندارد.
محمدرضا نیکنژاد در مقایسه دیگر شبکه شاد با نرم افزارهای مشابه خارجی، ادامه داد: اگر بخواهیم پیام رسان شاد را با دیگر پیام رسانهای خارجی مقایسه کنیم، می توان شاد را دارای ضعیفترین امکانات در حوزه آموزشی قلمداد کرد؛ اما اگر با خودش بخواهیم مقایسه کنیم به نسبت ماه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است به طوری که سرعت دانلود و ... آن افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: اگر سازندگان شبکه شاد به دنبال افزایش سطح کارآیی این شبکه باشند یک روز می توان از شاد به عنوان یک نرم افزار مطلوب نام برد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش در پاسخ به میزان رضایت کنونی دانش آموزان از شبکه شاد در برابر دیگر نرم افزارها، خاطرنشان کرد: عموما مدارسی که از شبکه شاد استفاده می کنند، تجربه بهرهمندی از سایر نرم افزارهای این شبکه را ندارند و یا حتی چاره دیگری ندارند، اما به طور نسبی بنده 3 ساعت از شبکه شاد استفاده میکنم و کار با کندی و ضعف پیش می رود.
وی آموزش حضوری را بهترین روش برای یادگیری دانش آموزان دانست و گفت: تمامی نرم افزارها و پیام رسان هایی که برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته اند را نمی توان هیچگاه جایگزین مناسبی برای کلاس های حضوری دانست.
نرم افزارهای مجازی میتوانند کمک یار معلمان در کلاسهای حضوری باشند
نیکنژاد در پیشنهادی به وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید یا پیام رسان شاد و مانند آن را تقویت کند و برای استفاده کوتاه مدت در دسترس دانش آموزان قرار دهد و یا می تواند این شبکه را برای استفاده بلند مدت مورد استفاده قرار دهد؛ طوری که شبکه شاد را تقویت و در آینده در کنار آموزش های حضوری مورد استفاده قرار دهد. این رویه می تواند به افزایش کیفیت تدریس در مدارس کمک کند.
این کارشناس آموزشی در پاسخ به این پرسش که آیا دانش آموزان از روند فعلی خدمات شبکه شاد رضایت دارند، تصریح کرد: دانش آموزانی که به دنبال تحصیل بوده و با برنامه به روز و مدون کلاسها را پیگیری می کنند از شرایط امروز کلاس های مجازی ناراضی هستند؛ اما در حالت کلی آنها نیز معتقدند که شبکه شاد به نسبت گذشته برخی ایرادات خود را رفع کرده است.
انتهای پیام/ا
دیدگاه شما