تاریخ : 22. بهمن 1403 - 7:17   |   کد مطلب: 29072
رئیس دانشگاه آزاداسلامی رزن بیان کرد:
از خفقان تا شکوفایی: انقلاب اسلامی و تحولات دانشگاه‌ها
عباس فخرایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رزن درباری رشد انقلاب در سطوح علمی می گوید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رزن در گفتگو با خبرنگار صبح رزن گفت:  همانطور که می‌دانید، رشد علمی و به تبع آن رشد اقتصادی، معیار مهمی برای سنجش توسعه یافتگی کشورهاست. در کشور ما، فعالیت‌های علمی و اقتصادی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. در دوران قاجار و پهلوی، به دلایل مختلف، حرکت علمی کشور متوقف شد و در عصری که اروپا شاهد شکوفایی علمی بود، ما از استعدادها و ظرفیت‌های خود بهره نبردیم و از قافله علم دنیا عقب ماندیم. اما پیروزی انقلاب اسلامی، مانند زلزله‌ای برای دنیای غرب و شرق بود و تاثیر شگرفی بر دانشگاه‌ها گذاشت.

وی افزود: در نظام شاهنشاهی، خفقان شدیدی در همه فضاها، به ویژه دانشگاه‌ها، حاکم بود. اساتید و دانشجویان اجازه کوچک‌ترین اظهار نظری درباره خاندان پهلوی و شاه نداشتند. اما امروز، میزان افراد باسواد و تحصیلکرده در مقایسه با قبل از انقلاب، تفاوت چشمگیری داشته و امکانات بیشتری در اختیار دانشجویان قرار دارد. فضای سیاسی و فکری دانشگاه‌ها نیز بازتر شده است. امکانات دانشگاه‌های امروز با گذشته قابل مقایسه نیست. در گذشته، بیشترین امکانات برای تحصیلات عالی در اختیار نیروهای مسلح و دانشکده‌های افسری بود و دانشجویان نظامی ایرانی که در آمریکا تحصیل می‌کردند، از این امکانات بهره می‌بردند. در دوران قبل از انقلاب، دانشجویان از طیف‌های مختلفی بودند؛ برخی مبارز و برخی فقط به دنبال علم بودند و فضای خفقان در همه دانشگاه‌ها حاکم بود.

عباس فخرایی ادامه داد: امروز، پس از ۴۶ سال از انقلاب، فضای دانشگاه‌ها بسیار بازتر از قبل از انقلاب است. البته آنچه امروز در دانشگاه‌ها حاکم است، به تعبیری ایدئولوژیک شدن فضا است؛ چه ایدئولوژی اسلامی و چه ایدئولوژی چپ مارکسیستی. دانشجویان قبل از انقلاب خیلی به دنبال دموکراسی و آزادی نبودند، در حالی که امروز به شدت آزادی‌خواه شده‌اند.

وی تاکید کرد: دانشگاه در هر کشوری، پایگاه تحولات سرنوشت‌ساز است. توجه به این مراکز مهم و انسان‌ساز در هر کشوری اهمیت ویژه‌ای دارد. این مسئله در یک کشور اسلامی و ارزشی، با حساسیت بیشتری همراه است؛ به ویژه در شرایطی که مردم برای رسیدن به آرمان‌های دینی و اعتقادی خود تلاش و فداکاری کرده‌اند. بنابراین، پاسداری از انقلاب اسلامی، در گرو توجه به دانشگاه‌ها به عنوان پایگاه فکری اندیشمندان جامعه است. از گذشته تا امروز، قدم‌های موثری در راستای تحولات مختلف، از جمله اسلامی شدن این مراکز، برداشته شده تا خوراک فکری مناسب برای نسل آینده فراهم شود؛ اما قطعا توسعه بیشتر این امور، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

فخرایی خاطر نشان کرد : یکی از پرسش‌هایی که همواره در زمینه تولید علم مطرح می‌شود، این است که بیشترین تولیدات علمی پس از انقلاب در کدام حوزه‌های موضوعی بوده و سهم حوزه‌های مختلف و میزان رشد آنها چگونه بوده است؟ اگر حوزه‌های موضوعی را به پنج بخش علوم مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه و علوم کشاورزی تقسیم کنیم، میزان افزایش سهم هر حوزه پس از انقلاب مشخص می‌شود. میزان مدارک و مستندات علمی ثبت شده برای قبل و بعد از انقلاب برای همه حوزه‌های موضوعی بسیار بالا بوده و به وضوح قابل مشاهده است.
به طوری که بیش از ۹۷ درصد از تولید علم کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مربوط به دوران بعد از انقلاب است. همین رقم برای علوم کشاورزی نزدیک به ۹۸ درصد، برای علوم پزشکی نزدیک به ۹۹ درصد، برای فنی و مهندسی و علوم پایه نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

عباس فخرایی در پایان گفت : امروز که در چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، با نگاهی به گذشته می‌توان برکات این انقلاب عظیم را در کشور، از جمله دانشگاه‌ها، مشاهده کرد. این خیزش اسلامی، دستاوردهای فراوانی برای ملت بزرگ ایران به ارمغان آورده است که از جمله آنها، پیشرفت‌های بزرگ علمی و فناوری در عرصه‌های مختلف از جمله «علم»، «سلامت و بهداشت»، «امنیت»، «اقتصاد»، «صنعت» و «قانون‌گذاری» و... بوده است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها در بیاناتشان تاکید داشته‌اند، دانش و علم، به یک ملت و به یک کشور اقتدار و قدرت می‌دهد و انقلاب و حرکت عظیم انقلابی کشور و حاکمیت تفکر انقلابی و اسلامی بود که کشور را حرکت داد و پیش برد و باعث شد امروز جمهوری اسلامی ایران با ۳۵ پله صعود از رتبه ۵۲ در ابتدای پیروزی انقلاب به رتبه ۱۷ در تولید علم دست یابد. همچنین تولید علم ایران اکنون نسبت به اول انقلاب اسلامی ایران بیش از ۱۵۰ برابر شده است.

دیدگاه شما