سی_ثانیه_نهجالبلاغه
(قسمت نود و هشتم)
خطبه هشتاد و هشتم:
«خداوند ستمگران دنیا را پس از آنکه به آنان مهلت داده و نعمتهای فراوان بخشیده است، درهم میشکند (تا فرصت فکر و اندیشه داشته باشند و شکر نعمتهای الهی را بهجا آورند؛ ولی با این حال، غالباً به جای سپاس نعمت، مغرور میشوند و بر ظلمِ خود میافزایند). و همچنین خداوند استخوانِ شکستهِ هر امتی را پس از تحمل مشکلات و آزمونها، ترمیم کرده است؛ و در سختیهایی که شما با آن روبرو شدید و مشکلاتی که پشت سر گذاشتید، درسهای عبرت فراوانی است (تا به ضعفهای خود پی ببرید و راه حل مشکلات را بیاموزید). ولى نه هر کس مغز دارد، عاقل است و نه هر صاحب گوش، شنوا و نه هر صاحب چشمى، بیناست»
شرح:
در این فراز، حضرت به دو نکته مهم اشاره میفرمایند:
۱- مهلت الهی به ظالمان:
خداوند هم حکیم است و هم حلیم، و به مقتضای صفاتش هرگز در کیفر و عذاب عجله نمیکند. او به ستمگران مهلت تنبّه و بیداری میدهد، تا فرصت تفکر بیابند، به شاهراه هدایت بازگردند و از خطاها دست بردارند. برخی اوقات نیز برای تشویق آنان، سیل نعمتهایش را به سویشان میریزد، تا به سمت توبه و اصلاح سوق یابند. تاریخِ پیامبران و اقوام مانند: «نوح، موسی، فرعون، قوم بنیاسرائیل و قوم سبا»، گواه این رحمت و حکمت است و نشان میدهد که مهلت الهی چگونه انسان را به رشد و بازگشت هدایت میکند؛ نه اینکه به گناه امیدواری بدهد، بلکه فرصتِ بازگشت به مسیر حق را فراهم میکند. البته اینگونه نیست که همه بندگان از این فرصت استفاده کنند، برخی از بندگان در این فرصت از آبهای بیشتری برای خود میخرند.
۲- پیروزی در سایه تحمل مشکلات:
این یک سنت الهی است که جبران خسارتها و بازگرداندن تعادل پس از تحمّل شداید و بلاهاست. حتی در عصر پیامبر اسلام، در «جنگ احزاب»، زمانی که مسلمانان در شدیدترین فشارها بودند، و به تصریح قرآن کریم، «در اثر ترس و اندوه، جانها به لب رسیده بود و مؤمنان در آزمون سختی قرار داشتند»؛ اما این آزمایش به پیروزی انجامید. این سنت هم در امت اسلامی و هم در امّتهای پیشین برقرار بوده، و یاران امام عصر (علیهالسلام) نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نتیجه آنکه، صبر و پایداری در برابر مشکلات، مسیر پیروزی را هموار میکند و نصرت الهی را به دنبال میآورد.
دیدگاه شما