به گزارش صبح رزن، عطاالله سلطانیصبور ضمن انتقاد از توسعه کمی و بیرویه دانشگاه پیام نور، توضیح داد: در کنار معایبی که دانشگاه پیامنور را درگیر خود کرده این دانشگاه مزایای همچون کشاندن دانشگاه به مناطق محروم را نیز در کارنامه کاری خود دارد و توانست خیل وسیعی از اقشار محروم که به دانشگاه های معتبر دسترسی نداشتند را پای میز دانشگاه بکشاند.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور عطش رفتن به دانشگاه را در میان مردم ساکن در مناطق محروم و نیمه محروم سیراب کرد.
سلطانی صبور در پاسخ به انتقادات وارده به عملکرد دانشگاه پیام نور مبنی بر اینکه سهمی نیم درصدی در تولید علم دارند، گفت: متاسفانه منتقدان به این نکته توجه ندارند که عمده تولیدات علمی دانشگاهی بر عهده دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری است ولی دانشگاه پیام نور عمدتاً دانشجوی کارشناسی پرورش میدهد و نباید انتظار چندانی در تولید علم از این مراکز آموزشی داشت.
این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: برخی دیگر از کارشناسان مطرح میکنند که بودجه ۸۵۰ میلیاردی دانشگاه پیامنور چگونه خرج میشود ولی گویا از این مسئله بیخبرند که بودجه این دانشگاه که در سراسر کشور شعبه دارد هم اندازه دانشگاه تهران است.
وی با دفاع از سیستم آموزشی کتاب محور در دانشگاه پیام نور به انتقاد از سیستم آموزشی استاد محور در دانشگاههای دولتی پرداخت وگفت: در دانشگاههای دولتی دارای رتبه علمی مشاهده میشود که استاد تنها ۸ صفحه جزوه برای درسی ۲ واحدی مثل شیمی ارایه میدهد که با هیچ معیار علمی قابل سنجش نیست ولی در دانشگاه پیام نور با حساسیت خاصی باید همه متون مطالعه شود و در نهایت نیز آزمون بسیار دقیقی از آنها گرفته میشود.
سلطانیصبور افزود: دانشجویان دانشگاههای پیام نور از حداقل امکانات بهرهمند هستند به طوری که سرانه دانشجویان دانشگاههای دولتی دهها برابر دانشجویان پیامنور است ولی با این شرایط این دانشگاه ضابطهمندترین نهاد دانشگاهی کشور است.
به ازای هر ۲۵۰ دانشجو تنها یک هیات علمی در دانشگاه پیام نور وجود دارد
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: در دانشگاه پیام نور برای هر ۲۵۰ دانشجو تنها یک هیات علمی وجود دارد که این از نقاط ضعف عمده این دانشگاه است که باید با حمایت نهادهای آموزشی رفع شود.
وی ضمن انتقاد از نحوه مدیریت و آموزش دانشگاههای موجود در کشور، تصریح کرد: سیاستگذاریهای دانشگاهها باید بازتعریف شود و همه دانشگاهها زیر نظر یک مرجع قرار گیرند تا از این طریق ماموریت هر دانشگاهی تعیین و به آن ابلاغ شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رقابت کور دانشگاهها برای جذب دانشجو را آسیبزا خواند وافزود: رقابت کور و غیرمنطقی دانشگاهها باعث ایجاد توسعه کاریکاتوری نهادهای دانشگاهی شده است که از سوی دولت آینده باید مورد رصد و پیگیری قرار گیرد.(خانه ملت)
دیدگاه شما