به گزارش صبح رزن به نقل از همدان پیام عطاءا... سلطانیصبور نماینده مردم رزن در مجلس در گفتگو با این روزنامه، گفت: برخی، تخیلات خود را آرمانهای جامعه میدانند. آرمان در فرهنگ مکتبی ما همان واقعیتهاست. به عبارتی همان جریان موجود است اما چون حقایق درجاتی دارد، آن درجه نهایی آرمان ما میشود. آنچه را که اکنون ما با آن مواجه هستیم حقایق و واقعیتهای ملموس است اما برخی مواقع واقعیتهای امروزی به عنوان نهایت تلقی میشوند و وقتی این گونه شد زندگی انسان فاقد معنا میشود؛ بنابراین، اگر میخواهیم زندگی فردی و اجتماعی دارای پویایی و نشاط دائمی باشد و سکون نداشته باشد باید حتماً آرمان و واقعیت توأمان با هم باشد. در عین اینکه در مرحله واقعیت به سر میبریم باید برای به دست آوردن آرمانها و حقایق بالاتر تلاش کنیم. این آرمانها هستند که انسانها را به هم پیوند میدهند و مثل یک روح جمعی در کالبد اجتماع دمیده میشوند. ارزشهای ما نشانه آرمانهای ما هستند ما باید آنها را پاسداری کنیم؛ چرا که عامل وحدت و روح جمعی ماست. آرمانها ارزشهای متعالی ما هستند و حوزههای آن مشخص است مثلاً آرمان جهاد که هم نگرش است و هم روش. از این لحاظ که عامل رسیدن به حقایق بالاتر و موجب رسیدن به مقاصد بالاتر میشود. جهاد هم در افق دید اسلام، دایره وسیعی دارد. جهاد صرفا جنگ نیست. جهاد تلاش مقدسی است در تمام عرصههای زندگی، لذا امروز میبینیم مقام معظم رهبری تولید ثروت و کار را جهاد مقدس میداند.
در عرصههای اجتماعی بیشترین چیزی که به آن نیاز داریم تولید ملی است. هدفهایی که از سوی مقام معظم رهبری تعیین میشوند موجب ایجاد نوعی تعادل در جامعه میشوند. لذا میبینیم که در چهار سال متوالی، تلاش در راه پویایی اقتصاد و تولید، در کسب ثروت و ایجاد عدالت از این طریق را مد نظر قرار میدهند.
آبروی نظام هم از طریق جهاد به دست میآید. ملتی که جهاد را از دست بدهد آبرویی نخواهد داشت. هم جهاد در عرصه دفاعی و هم جهاد در عرصه دفاع از ارزشهای دینی و اجتماعی. ملتی که جهاد را از دست بدهد آبرویی در جهان و حتی در میان خود نخواهد داشت. لذا در اصول کافی هم آمده است که «ملتی که جهاد را ترک کند تحقیر میشود و به حساب هم نمیآید.» اگر ما میخواهیم دیگران ما را به حساب بیاورند و تکریم شویم، مسیرمان از راه جهاد میگذرد. امروز عالیترین جهاد، تعظیم شعائر دینی ماست که از طریق جهاد اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر حاصل میشود.
در رابطه با بحث «واقعیتپنداری» هم باید گفت که برخی مواقع انسانها دچار توهم میشوند و تخیلات خود را به عنوان آرمان میبینند. آرمان باید ما به ازای خارجی داشته باشد؛ یعنی به عنوان یک واقعیت و حقیقت باشد. آرمان نهایی در شکل جامعه این است که ما مقدمات ظهور حضرت ولیعصر (عج) را فراهم کنیم. اما در مقابل بعضی از آرمانها، آرمانهای ساختگی است مثل جامعه بیطبقه که در ایدئولوژی مارکسیتها مطرح میشد یا پایان تاریخ برای لیبرالیسم. اینها آرمانهای ساختگی است. میدانیم که بشر بدون آرمان نمیتواند زندگی کند یا باید آرمان حقیقی داشته باشد یا آرمان ساختگی.
آن بخشی که به آرمان حقیقی نمیرسد به دنبال ایجاد آرمان ساختگی است ما باید مواظب این مسأله باشیم و دچار واقعیتپنداری نشویم. از سوی دیگر ما در پیگیری آرمانهای خود به که حقیقی نیز هستند به موقعیتهایی نیز دست یافتهایم.
منتها این موفقیتها مراتب دارد ما هنوز راه پیمودنی زیادی در پیش داریم. دستاوردهای کسب شده بسیار عظیماند ولی نسبت به آرمان نهاییمان هنوز در مراحل اولیه هستیم تا زمانی که بشر به آرمان زمان ظهور زندگی میکند دوره کودکی را سپری میکند و این دوره کودکی هم یک واقعیت است.
دیدگاه شما