تاریخ : 25. آذر 1392 - 14:20   |   کد مطلب: 5599
فارس بررسی می‌کند
پرونده تعیین تکلیف اختلاس نمایندگی شرکت سایپا در همدان در حال بررسی است که البته باید دید در این میان مالباختگان به حق خود می‌رسند یا نه؟

به گزارش صبح رزن به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، ماجرا از اواخر مردادماه امسال شروع شد؛ مراجعان شرکت سایپا در همدان با درهای بسته نمایندگی این شرکت با کد 2409 به نام «سامان گستر زند»، مواجه شدند.

این مراجعه و مواجه شدن با درهای بسته چند روز ادامه داشت و کسی پاسخگوی مراجعه‌کنندگان نبود تا اینکه کم‌کم زمزمه کلاهبرداری به گوش رسید.

بعد از انتشار خبر اختلاس 50 میلیاردی نماینده شرکت خودروسازی سایپا در همدان، در رسانه‌های مختلف؛ شرکت سایپا توضیحی در این باره به رسانه‌ها ارائه کرد.

بعد از آن بود که روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع خود» نوشت: در پی چاپ مطلبی در ستون «جهت اطلاع» با مضمون کلاهبرداری 50 میلیارد تومانی نمایندگی سایپا در شماره دیروز روزنامه، شرکت خودروسازی سایپا توضیحی ارسال کرده که متن آن از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد: "نمایندگی شرکت سایپا با کد 2409 در استان همدان به دلیل تخلف از 9 ماه قبل لغو امتیاز شده است و این مرکز از آن تاریخ هیچ گونه ارتباط کاری با شرکت سایپا نداشته است، لازم به ذکر است پس از لغو امتیاز نمایندگی از سوی سایپا محل این نمایندگی از سوی نماینده سابق به اشخاص دیگری اجاره داده شده است که این موضوع توسط مستاجر رخ داده و این گونه که در خبر نیز آمده است ربطی به نماینده سابق شرکت سایپا ندارد."

این مطالب اما؛ توضیح قانع‌کنند‌ه‌ای برای مالباختگان نبود و مانع از شکایت این افراد به مراجع قضایی نشد.

بعد از گذشت چندماه، کش و قوس‌هایی بین شرکت خودروسازی سایپا و بیش از 100 شاکی مالباخته همچنان ادامه دارد.

نماینده مالباختگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان گفت: نماینده رسمی شرکت سایپا با کد 2409 در همدان از یک سال پیش اقدام به کلاهبردار کرده بود؛ اما مشتریان از این جریان بی‌اطلاع بودند.

ر.ک که علاقه‌ای به فاش کردن نامش نداشت، ادامه داد: مدیران فروش این شرکت مبالغی را که از مشتریان دریافت کرده بودند، به حساب شخصی واریز می‌کردند و هر از چندگاهی مبلغی هم به حساب شرکت سایپا واریز می‌شد تا جای شک و شبهه‌ای باقی نماند.

وی با تأکید بر اینکه مشتریان اواخر مردادماه متوجه کلاهبرداری شدند، گفت: اولین اقدام ما مراجعه به سیستم قضایی بود و دادگستری هم از شرکت سایپا توضیح خواست. حتی معاون سیاسی امنیتی سابق همدان هم با حضور در صدا و سیما ماجرای کلاهبرداری را تأیید کرده و قول مساعد داد این موضوع را پیگیری کند.

نماینده مالباختگان اختلاس نمایندگی شرکت سایپا ادامه داد: البته شرکت سایپا زیر بار این اختلاس نرفت و ادعا کرد که مجوز این نمایندگی از ماه‌ها پیش لغو شده است.

وی گفت: این ادعای کذب در حالی بود که تا 20 روز بعد از علنی شدن ماجرای کلاهبرداری شماره تماس و آدرس این نمایندگی، از سایت شرکت پاک نشده بود؛ علاوه بر این در پی چندین و چند بار تماس با شرکت سایپا، اپراتورهای این شرکت وجود نمایندگی با این مشخصات در همدان را تأیید می‌کردند.

ر.ک اضافه کرد: بعد از ارائه این مدارک، شرکت، متوجه شده دیگر نمی‌تواند ماجرا را انکار کند و این بار با بهانه دیگری پاسخگو شد.

وی ادامه داد: شرکت سایپا ادعا کرد که مالباختگان باید مدرکی برای صحت ادعای خود ارائه کنند تا مشخص شود که مالباخته واقعی هستند یا خیر!

نماینده مالباختگان این اختلاس افزود: شرکت پیشنهاد کرد دستگاه قضایی این موضوع را پیگیری کند و در پی آن، کارشناسی از دادگستری تهران برای بررسی پرونده به همدان آمد. بررسی این پرونده حدود 50 روز به طول انجامید و در نهایت هم مالباختگان مبلغی حدود 33 میلیون تومان به عنوان هزینه کارشناس، به حساب دستگاه ذیربط واریز کردند.

وی با تأکید بر اینکه هر یک از ما شاکیان چند مدرک معتبر برای اثبات ادعای خود داریم، ابراز کرد: یکی از مدارکی که به کارشناس قوه قضاییه ارائه کردیم برگه‌های ثبت‌ نام بود که توسط کارمندان نمایندگی رسمی شرکت سایپا مهر و امضا شده است.

ر. ک گفت: در مرحله بعد برای اینکه ثابت شود مبلغی که در برگه‌های ثبت نام قید شده، واقعاً به حساب کارمندان این شرکت واریز شده یا خیر؛ پرینت حساب خود را ارائه کردیم و با پرینت حساب کارمندان این نمایندگی که به دستور دستگاه قضا از بانک مرکزی استعلام شده بود، مقایسه شد.

وی ادامه داد: در مرحله آخر بعد از دستگیری متهمان، کارشناس دادگستری یک به یک پرونده‌ها را بررسی کرد و در نهایت ادعای 107 نفر از 130 شاکی این پرونده تأیید شد.

نماینده مالباختگان اختلاس نمایندگی شرکت سایپا یادآور شد: با این وجود اما، باز هم شرکت سایپا زیر بار نرفت و این بار اعلام کرد تنها با حکم دادگاه حاضر است خسارت مالباختگان را بپردازد؛ آن هم در صورتی که دستگاه قضا متعهد شود بعد از ضبط اموال متهمان، آن را به ازای خسارت سایپا، به این شرکت بپردازد.

وی با بیان اینکه مسئولان این شرکت اوایل به ما می‌گفتند این رقم‌ها برای ما هم نیست و برند سایپا در همدان بیش از این مبالغ ارزش دارد، تأکید کرد: پیگیری این قضیه چند هزار ساعت از ما انرژی گرفت، اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم به ما دروغ بگویند و وعده و وعیدهای آنان پایه و اساسی نداشته باشد!

ر.ک در توضیح تجمع اعتراض‌آمیز شاکیان این پرونده در مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی دیدیم چاره‌ای نداریم، به تهران رفته و مقابل مجلس تحصن کردیم. در پی این تجمع خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، صحبت‌های ما را به گوش معاون پارلمانی رئیس جمهور رساند و بعد از تماس تلفنی معاون رئیس جمهور با شرکت سایپا، قرار شد طی این هفته جلسه مشترکی با حضور نماینده مردم همدان در مجلس، نماینده شرکت خودروسازی سایپا، نماینده شاکیان و دادستان همدان داشته باشیم و این مشکل را فیصله دهیم.

نماینده مردم همدان در مجلس نیز از برگزاری جلسه تعیین تکلیف اختلاس نمایندگی سایپا در همدان خبر داد و گفت: شاکیان این پرونده بیش از 100 نفر هستند که باید به وضعیت آنان رسیدگی شود.

امیر خجسته ابراز داشت: مبلغی که مالباختگان به نمایندگی شرکت سایپا در همدان پرداخت کرده‌اند و این نمایندگی اقدام به کلاهبرداری از آنان کرده، میلیاردی است.

وی با بیان اینکه شرکت خودروسازی سایپا موظف است همه حق و حقوق شاکیان را پرداخت کند و من تا تحقق این امر موضوع را پیگیری خواهم کرد، تصریح کرد: خسارت شاکیانی که صحت ادعای آنان ثابت شده است، جبران خواهد شد.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: خسارت 23 نفر دیگر هم که فعلاً بلاتکلیف هستند بعد از بررسی پرونده توسط کارشناسان دستگاه قضا و اثبات ادعا، پیگیری خواهد شد.

وی گفت: دادستان همدان، نماینده شرکت سایپا، نماینده استانداری همدان و شاکیان پرونده در جلسه حضور خواهند داشت.

حالا باید منتظر نتیجه این جلسه بمانیم تا مشخص شود که آیا شاکیان پرونده به حق خود خواهند رسید؟

======

زهرا اکبرنیا

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن