به گزارش صبح رزن ،نیلچی زاده کارشناس دینی در گفتوگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، درباره موضوع فیلم " سر به مهر" نخستین ساخته بلند سینمایی هادی مقدمدوست و اساس پرداختن به موضوعات دینی در سینما گفت: نفس پرداختن به موضوعات ارزشی در نگاه توحیدی که از اصول رفتاری ماست مثل نماز این اتفاق مبارک و ارزشمندی است اما این موضوع به دلیل داشتن دایره تاثیر گذاری و عمقی که دارد حساسیت ها نسبت به آن بیشتر خواهد بود و حرف هایی که می شود درباره آن زد زیاد است.
وی افزود: در این فیلم در واقع زندگی مجردیی که دخترهای ما به آن گرفتار هستند به نمایش گذاشته می شود که این خود یک موضوع ناب اجتماعی است و بعد دغدغه هایی که یک دخترتنها می تواند در قبال خود و خانواده و آینده اش داشته باشد و اینکه باید با خودش بجنگد و وقتی این موضوع با مسئله نماز به عنوان معیاری برای پاکی ها معیاری به عنوان شرط موفقیت که قرآن می فرماید "قد افلح المومنون " خود این موضوع موضوع ارزشمندی است که و باید تبریک گفت که این موضوع وارد تم سینمایی شده است گر چه اگر یک کارشناس دینی اجتماعی با قدرت و قوت در کنار این موضوع قرار می گرفت قدرت تاثیر گذاری این فیلم ده ها برابر می شد چرا که قدرت نماز بیش از این هاست.
نیلچی زاده همچنین درباره نقش اول این فیلم سینمایی گفت: نفس استفاده از بازیگر زنی که در جایگاه خاص سینمایی است در این فیلم خودش استفاده کردن از برند سینماست یعنی اینکه از بازیگران مطرح استفاده کنیم برای اینکه فیلم ما به فروش برسد در عین اینکه من معتقدم این هنرپیشه در این نقش خوب بازی کرد و توانست از عهده نقشش بر بیاد اگر چه می توان گفت که از عهده موضوع نماز در فیلم نتوانست دربیاید یعنی نماز تا آن حد جدی بودنش نشد که به تصویر کشیده شود اما مبارزه های درونی این فرد به خوبی به نمایش گذاشته شد.
وی همچنین درباره موضوع اصلی فیلم گفت: در فیلم اصل موضوع کم رویی و نیاز به هویت اجتماعی داشتن فرد بود نه نماز و نماز به عنوان یک اهرم دینی بود برای اینکه این فرد بتواند از پس مشکلات خود بر بیاید.از این جهت این فیلم برای شروع بد نیست و می تواند شروع خوبی باشد برای ورود کارگردانان به موضوعات دینی چون نماز اما برای ادامه خوب نیست و باید نکات جدی تری مد نظر قرار بگیرد مثلا در موضوعات دینی ما شیوه اتصال قرآن با نماز را داریم که در فیلم دیده نمی شد.
نیلچی زاده افزود: در این فیلم تنها ما شاهد این هستیم که فرد به دنبال این است که آن تایم نمازش را بخواند و این دغدغه دنیای مدرن است "آن تایم بودن" ولی دغدغه یک آدم دیندار نیست شما در فیلم دغدغه نماز را جز در نقش اول در هیچ کجا نمی بینید و این بیانگر این است که فرهنگ نماز در فیلم دیده نمی شود نماز جز مسئله های افراد فیلم و سبک زندگی آن ها نیست برای همین است که این فرد برای آنکه نماز را انتخاب کند دچار چالش می شود اما اینکه قران می فرماید استعینوا بالصبر و صلاه یعنی فرمول نماز این است که با نماز خودتان را از چاله بیرون بکشید این آدم نیز به این نتیجه می رسد که باید از چاه بیرون بیاید.
این کارشناس دینی درباره ارتباط فیلم با نماز گفت: نوع ارتباط با نماز می توانست بهتر و عمیقتر و پیشبرنده تر باشد اما این فیلم موضوع اجتماعی روانشناسی داشت درمورد کم رو یی های فردی که اتفاقا نماز اینجا کمک کرده است و البته می توانست جای نماز موارد دیگری قرار بگیرد که اینجا خطرناک می شود اگر شما در این فیلم نماز را بر می داشتید و مثلا یک نوع ارتباط با فضاهای دینی را می گذاشتید به همان اندازه برای این فرد حول آور بود چرا که مشکل اصلی این فرد پایین بودن عزت نفسش است درصورتی که قرار است این عزت نفس رو بیابد و این فرد از نماز صفحه آگهی برآوردن حاجت هایش را دارد مثل غالب عموم مردم و وقتی این مشکلات برطرف می شود انواع بهانه ها را جور می کند که نمازش را کم رنگ کند.
وی افزود: نماز در واقع وسیله است برای دریافت حاجت ها درحالی که نماز در معنای نابش یک نیازمندی است برای اینکه فرد بتواند خودش را پیدا کند این فیلم به عنوان اولین حرکت قابل تقدیر است و امیدواریم که این فیلم یک بشارت باشد برای اینکه پرداختن به موضوعی چون نماز که در فرهنگ ما معیار مند است و تمام خوبی ها را با نماز می سنجند.
نیلچی زاده در آخر با امیدوارانه خواندن ساخت چنین فیلم هایی در سینمای ایران گفت: امیدواریم این فیلم فضایی را ایجاد کند که ما بعد از سی و چهار سال موضوع نماز را که امروز یکی از چالش هایی جدی جوانان و نوجوانان است را به یک بخش جدا نا شدنی از سبک زندگی عمومی تبدیل کنیم.
دیدگاه شما