تاریخ : 24. آذر 1392 - 10:35   |   کد مطلب: 5581
سلطانی‌صبور در تشریح سهم آموزش و پرروش در لایحه بودجه 93:
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ از افزایش تقریبی 2 هزار میلیاردی بودجه آموزش و پرورش در لایحه 93 خبر داد و گفت: با وجود رشد بودجه آموزش و پرورش در لایحه 93 نسبت به سال جاری٬ باز هم با کسری 2 هزار و 500 میلیارد تومانی بودجه در این بخش نسبت به نیاز واقعی مواجه هستیم.

به گزارش صبح رزن،عطاالله سلطانی‌صبور در گفت‌ وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ در تشریح جزییات سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه ٬93 گفت: بودجه جاری آموزش و پرورش در سال گذشته حدود 16هزار و 500 میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه بودجه جاری مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد فرهنگیان می‌شود، ادامه داد: سال گذشته بیش از 98 درصد بودجه جاری آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان شد.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه 93 کل کشور نیاز واقعی آموزش و پرورش برای تخصیص اعتبارات دیده نشده است٬ افزود: بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته در مجموع 20 درصد افزایش داشته٬ اما با وجود این رشد باز هم کمبودهای شدیدی در آن دیده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با انتقاد از نحوه درنظر گرفتن اعتبارات وزارت آموزش وپرورش به صورت سرجمع، افزود: در پیشنهاداتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نوبخت و وزیر آموزش و پرورش داشته این موضوع مدنظر بود که دولت در تخصیص اعتبارات بخش‌های مختلف آموزش وپرورش تفکیک قائل شود زیرا در غیر این صورت تمامی بودجه صرف پرداخت حقوق کارمندان خاهند شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون این است که سرانه مدارس ردیف جدایی در بودجه آموزش و پرورش داشته باشد٬ گفت: امروز نابسامانی‌ها و گرفتاری‌های بسیاری در مدارس دیده می‌شود که در اثر تخصیص نیافتن سرانه رخ داده زیرا اولویت در اینجا پرداخت حقوق بوده است.

سلطانی‌صبور با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته از کل بودجه آموزش و پرورش حدود 98.25 درصد فقط به پرداخت حقوق فرهنگیان اختصاص یافته است، گفت: با این اوصاف و ادامه روند کنونی بودجه‌ای برای فعالیت‌های پرورشی٬ تجهیزات و سرانه مدارس باقی نمی‌ماند.

وی یادآور شد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشنهاد‌های خود درباره اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای سرانه مدارس آماده تحویل به کمیسیون تلفیق کرده‌اند.

 

حذف ردیف بودجه سرانه پرورشی

نماینده مردم رزن در مجلس نهم٬ از حذف سرانه پرورشی در لایحه بودجه 93 کل کشور خبر داد وگفت: دولت نباید از سهم بخش‌های مختلف آموزش و پرورش با هدف پرداخت حقوق کارمندان بکاهد.

 

حذف ردیف بودجه سرانه واحدهای آموزشی

سلطانی صبور با بیان اینکه حذف ردیف بودجه سرانه واحدهای آموزشی یکی از معضلاتی است که بسیاری از مدارس را با مشکلاتی چون قطعی آب و برق مواجه کرده است٬ افزود: متاسفانه در بودجه سال گذشته ردیفی را تحت عنوان سرانه واحدهای آموزشی داشتیم که این ردیف در بودجه امسال حذف شده است.

 

کاهش اعتبار تخریب و نوسازی مدارس فرسوده

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ از کاهش بودجه عمرانی آموزش و پرورش برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است خبر داد و تاکید کرد: در سال گذشته بودجه تخریب و نوسازی مدارس فرسوده 730 میلیارد تومان بود که این میزان در بودجه سال 93 کاهش یافته و معادل با 560 میلیارد تومان شده است.

 

کاهش اعتبار تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام

وی با انتقاد از کاهش 47 درصدی اعتبار تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام در لایحه بودجه سال 93 که نیمی از هزینه این ساخت وسازها از سوی خیرین و نیمی دیگر در تعهد دولت بوده٬ تصریح کرد: در سال جاری  اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش 78 میلیار تومان بوده که برای سال آینده به 41 میلیارد تومان کاهش یافته است.

 

کاهش 43 درصدی سهم مقاوم‌سازی مدارس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم٬ از کاهش 43 درصدی اعتبار تخریب٬ بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس غیر استاندارد خبر داد و افزود: سال گذشته اعتبارات این بخش 77 میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه 93 به  44 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بودجه تعمیرات ساختمان٬ ماشین‌آلات و تجهیزات در سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده که در سال جاری با کاهش 41 درصدی به 200 میلیارد تومان کاهش یافته است.

سلطانی‌صبور تصریح کرد: بودجه مطالعه و اجرای مقاوم‌سازی مدارس  27 درصد کاهش داشته  که بی‌توجهی به آن می‌تواند تبعات بدی به همراه داشته باشد.

 

کاهش شدید اعتبارات تجهیز مدارس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ از کاهش شدید بودجه تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدارس در لایحه 93 خبر داد و تاکید کرد: اعتبار مدنظر در لایحه بودجه 93 برای تجهیز مدارس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد کاهش 47 درصدی داشته٬ به طوریکه سال جاری اعتبارات این بخش 48 میلیارد تومان بوده که در لایحه 93 به 25 میلیارد تومان کاهش یافته است.

 

رشد اعتبارات احداث و تجهیز مراکز تربیت معلم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رشد اعتبارات احداث و تجهیز مراکز تربیت معلم در لایحه بودجه 93 خبر داد و گفت: سال گذشته بودجه این بخش 2 میلیارد بوده که برای سال 93 به  3 میلیارد افزایش یافته است.

 

کاهش 85 درصدی بودجه مدارس خارج از کشور

وی با انتقاد از کاهش شدید بودجه اجاره و تجهیز مدارس خارج از کشور٬ تصریح کرد: با وجود اینکه مدارس خارج از کشور با مشکلات عدیده ای دست‌و پنجه نرم می‌کنند دولت در تخصیص اعتبارات به این بخش در لایحه بودجه 93 توجه چندانی نکرده و به گونه ای 85 درصد از اعتبارات آن نیز کسر کرده است.

 

40 درصد کاهش بودجه تملک دارایی در بخش آموزش

سلطانی‌صبور ادامه داد: در سر جمع اعتبارات مربوط به تجهیزات٬ نوسازی و تملک دارایی مدارس در بخش وزارت آموزش و پرورش  40 درصد کاهش بودجه رخ داده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از کاهش بودجه دانشگاه فرهنگیان در لایحه بودجه 93 نسبت به سال‌های گذشته٬ گفت: بودجه دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته 163 میلیارد بوده که در سال جاری به 144 میلیارد کاهش یافته البته قابل ذکر است که سال گذشته نیز مبلغ مذکور تخصیص نیافت.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از 60 هزار نفر به 110 هزار دانشجو نیازمند تجدید نظر در بودجه این دانشگاه است٬ افزود: باید ضمن بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق پیشنهادی مبنی بر افزایش اعتبار این مرکز آموز عالی مدنظر باشد.

 

ارجاع پیشنهاد اختصاص بودجه آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجویی به کمیسیون تلفیق

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بودجه آموزش عالی باید بر اساس سرانه دانشجویی توزیع شود٬ گفت: اگر تخصیص اعتبارات بودجه‌ای در مراکز آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجویی باشد علاوه بر رفع ابهامات عدالت نیز برقرار می‌شود.

نماینده مردم رزن در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال 93 نیز تخصیص اعتبارات بودجه ای بر اساس سرانه دانشجویی مدنظر قرار نگرفته است٬ گفت: باید در توزیع بودجه از سوی وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری این مهم لحاظ شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ با انتقاد از تفاوت میزان بودجه دریافتی دانشگاه ها در کشور٬ گفت: وقتی دانشگاهی چون شریف که خود درآمد اختصاصی دارد و می‌تواند هم پای همین میزان نیز وام 5 ساله برای توسعه دانشگاه دریافت کند نباید میزان بودجه دریافتی آن برابر با دانشگاهی که درآمدی ندارد باشد.

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن