آخرین اخبار

تاریخ : 5. آبان 1396 - 18:44   |   کد مطلب: 25663
سؤال اينجا است كه مگر معاويه پس از ورود به كوفه و در حالى كه هنوز جوهر صلح نامه خشكيده نشده بود، آن را زير پا نگذاشت و خود را غير ملتزم به آن معرفى نكرد؟الارشاد، مفيد، ص 355: «الا و انى كنت منيّت الحسن أشياء و اعطيته اشياء و جميعها تحت قدمىَّ لا أفى بشى ء منها له».

به گزارش صبح رزن،فرزاد جهان بین استاد دانشگاه شاهد در کانال تلگرامی گفت:

 

 

پس چگونه امام حسن(ع) و نیز امام حسين(ع) خود را پايبند به صلحنامه اى مى دانند كه در همان آغاز از سوى طرف مقابل، بى اعتبار معرفى شده است؟

امام حسین(ع) در يكى از جواب هاى خود به نامه هاى معاويه، خود را پايبند به صلح نامه معاويه با امام حسن(ع) معرفى كرده و اتهام نقض آن را از خود به دور دانسته است.

 

موسوعة كلمات الامام الحسين(ع)، ص 239: «و معاذ اللَّه ان انقض عهداً عهده اليك اخى الحسن(ع)».

در جواب باید توجه داشت اگر در عبارات معاويه دقت كنيم، در عبارت نقل شده از او صريحاً نقض صلح نامه فهميده نمى شود، بلكه مى گويد: «انى كنت منيّت الحسن اشياء و اعطيته اشياء»؛ يعنى، «من به [امام ] حسن(ع) چيزهايى را وعده دادم.»

 ممكن است اين امور وعده داده شده خارج از مفاد صلح نامه باشد كه معاويه خود را به آنها پايبند نمى داند. بنابراين خود را ناقض اصل صلح نامه به حساب نمى آورد و يا لااقل مى تواند ادّعاى عدم نقض از سوى خود را توجيه كند.

دیدگاه شما