مجید مرادی نویسنده کتاب شب های ساسان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نافع گفت: به مناسبت هفته بسیج کتاب "شب های ساسان" بصورت نمایش نامه از شبکه نمایش رادیو پخش خواهد شد. مجید مرادی اظهار کرد: داستان این کتاب بصورت هفت قسمت نمایشی در هفته بسیج از رادیو نمایش پخش خواهد شد.
وی در توضیح موضوع کتاب خاطرات شفاهی خود می گوید: "شب های ساسان" در 160 صفحه، بخشی از خاطرات من در زمان بستری شدنم به دلیل عود کردن شیمیایی ام از سال 58 تا 89 در بیمارستان ساسان است که به صورت تداعی (فلاش بک) و یا تجدید خاطرات مرتبط با دوران دفاع مقدس است که اول شخص داستان که همان نویسنده است را به آن دوران بر می گرداند این کار یک سبک روایتی و نگارشی جدید است. مثلا وقتی از شیمیایی شدن با گاز خردل که بوی سیر می داده یاد می کند به دوران کودکی خود که در زمین های کشاورزی کارگر سیر جمع کن بوده و سراسر فضای ذهنی اش بوی سیر تازه گرفته، باز می گردد. نویسنده کتاب شب های ساسان ادامه می دهد: در بخشی دیگری از کتاب، با ذکر خاطره ای از سیاه شدن رزمنده جانبازی به نام ایرج به خاطر کمبود اکسیژن در بیمارستان ساسان، فلش بکی به عملیاتی در ماووت عراق در سال 66 می زنم که در سرمای سخت صورت رزمنده ها به دلیل مازوو گذاشتن سیاه شده بود. داستان از این قرار است که در جبهه ها رسم بود که کیسه حنایی در شب عملیات آماده می شد تا بچه ها مراسم حنابندانی بر پا کنند و از این طریق هم ثواب ببرند و هم خود را برای دیدار با خداوند به عنوان دامادی که به حجله خداوند می رود زیبا کنند.این مراسم نه تنها در لشگر همدان بلکه در میان همه رزمندگان متداول بود. به اضافه اینکه گاهی از مازوو که رنگدانه ای طبیعی است برای رنگرزی و یا ترمیم و بهبود ترک های عمیق پا ها که در اثر استفاده مداوم از پوتین روی می داد استفاده می کردند. در آن شب خاص در عملیات ماووت عراق پیرمرد حنا پخش کن به اشتباه مازوو را با آب ترکیب می کند و همه بر صورت و محاسن و دستهایشان مازو که رنگی سیاه دارد میمالیدند هنگام عملیات تصور کردند که به دلیل سرمای هوا سیاه شده اند اما بعد که متوجه شدند به دلیل استفاده از مازو ها بوده این اسباب خنده و شادی رزمندگان را فراهم کرد و به هم حاجی فیروز لقب می دادند و این سبب انبساط خاطرشان شد. مرادی در بیان این بخش از خاطرات از روی کتاب برای ما اینگونه نقل می کند : " حاجی فیروز! آرپی جی زن، سنگر تبر بارو بزن. بچه های دیگری دست و صورت سیاهشان توجه نمی کردند، تازه در آن سرما و جنگ سخت، حاجی فیروز بودن شده بود اسباب روحیه دادن به بچه ها. نزدیک عصر بود که عملیات تمام شد برف های سفید و تشک پر بود از حاجی فیروزهایی که با قرمزی خون خود رفته بودند به حجله دامادی". وی گفت: کتاب شهید ساسان در جمع جانباز همدان رونمایی شد و جانبازان شیمیایی از این اثر خیلی استقبال کردند و از طراحی جلد، صفحات و سبک آن به دلیل نگارش محاوره ای کتاب افراد خیلی از آن راضی اند.
مرادی دلیل پرداختن به این موضوعات را دلبستگی اش به خاطر آن دوران بیان می کند و می گوید: علاقه و واکنش مثبت جانبازان از خواندن کتاب شب های ساسان وصف ناپذیر بود. نظر جانبازان در رابطه با کتاب با دست نوشتهایی در انتهای "شب های ساسان" آمده است. این نظرات در سفر اردویی جانبازان به شمال با نشان دادن پرینت اولیه کتاب از آنها گرفته است . وی در بیان ویژگی های کتاب می گوید: طراحی جلد و صفحات درونی کتاب به گونه ای است که با الهام از دفترچه های خاطرات رزمندگان، یادآور خاطرات دوران دفاع مقدس است. به گونه ای که در آن زمان دفترچه خاطراتی را با طراحی که رزمندگان بتوانند خاطرات و دل نوشته های خود را در آن یادداشت کنند به هر رزمنده می دادند و در پایین صفحات آن احادیث و روایات چاپ شده بود. علاوه بر قدیمی بودن نوع طراحی و ظاهر کتاب، از کاغذهای کاهی استفاده شده است و نوع فونت نوشتار هم همانند نوع فونت ماشین تایپ های قدیمی مطابق دفترچه خاطرات های آن دوران است. مرادی هدف از طراحی به این شکل را زنده کردن خاطرات با ارزش و خوب رزمندگان در سی سال گذشته عنوان کرد و افزود: برگه ها به قدری کهنه است که همگان گمان می کند از آن دوران به جا مانده است و ما این کار را با فوتوشاپ انجام دادیم. حتی جلد از دور پاره به نظر می آید اما روی جلد خورده است سال انتشار 1391 ، به این ترتیب خاطرات آنها احیاء می شود. همچنین آشنا شدن نسل سوم با حال و هوای دوران جنگ دلیل دوم برای این سبک کار کردن بود. وی ویژگی دوم کتاب را توضیح اصطلاحات نظامی در پانوشت عنوان کرد و افزود: اکثر کتب دفاع مقدس اصطلاحات نظامی را بدون توضیح می آورد اما در این کتاب به مفهوم آنها اشاره شده است. مثلا خمسه خمسه که آتشبار کاتیوشا و غبضه خمپاره ای است که چندتا چند تا گلوله پرتاب می کند، در حالی که این اسلحه وجود خارجی ندارد و این نامی است که رزمنده ها در آن دوران بر آن نهادند. یا مثلا MPU شدن به زمانی اطلاق می شود که رزمنده ها مجبورند 24 ساعت قبل از عمل چیزی نخوردند و یا اصطلاح بهشت را بر ICU نهادند چرا که کمتر کسی از آن زنده باز می گردد. وی با اشاره به ویژگی سوم کتاب گفت: داشتن گویش همدانی یکی دیگر از ویژگی های کتاب است که مثلا همدانی ها به چفیه می گویند آغ بانو یا حتی در بخش های دیگری از کتاب لهجه مریانجی که الان منسوخ شده است به کار برده شده است. نویسنده "شب های ساسان" با اشاره به اینکه در کتاب قصد شخصیت پردازی و بزرگ نمایی و برجسته سازی شخصیتی نداریم گفت: هیچ شخصیت پردازی در کتاب نشده است و به جای فامیلی از اسم کوچک افراد بهره برده ایم. حتی نام خودم در کتاب مجتبی است که فردی است که در جبهه ها به شهادت رسید. در واقع اسم شخصیت های داستان برگرفته از نام دوستان شهیدم است و این به این خاطر است که صمیمیت آن دوران را زنده کند چرا که در آن زمان رزمنده ها همدیگر را با نام کوچک صدا می زدند. و من با این کار می خواهم این فرهنگ صمیمیت شهدا را حفظ کنم تا در کتاب جاوید و محفوظ بماند. مرادی با اشاره به مسجل بودن حس ولایت مداری در کتاب گفت: ولایت پذیری و ولایت مداری در فصل انتهایی کتاب نمود پیدا می کند. از نظر مرادی ویژگی چهارم کتاب بازتاب دادن شلوغ کاری و انرژی و روحیه بالای رزمنده های همدان با عنوان "روایتی کوتاه در دنیایی زیبا" است. به طوری که بچه ها هنوز که هنوز است با گذشت سال ها از جنگ تحمیلی روحیه خود را برای تحمل درد حفظ کرده اند و با این درد زندگی می کنند و از آن لذت می برند و خدا به آنها توفیق داده که با این درد زندگی کنند. خالق کتاب"دلتنگی های باران"، توانایی نوشتن خود را از معلم پاسدارش در سال پنجم دبستان می داند و می گوید:مهدی نژاد نام معلم کلاس پنجم دبستان من است و من بسیار در پی یافتن این معلم عزیز هستم. چرا که او انگیزه و شوق نوشتن را در من زنده کرد. و کار به جایی رسید که من به عنوان مدیر تبلیغات کلان در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می کنم. مرادی ویژگی دیگر کتاب را داشتن صفحات خالی ما بین هر خاطره دانست و گفت: این به این خاطر است تا اگر فردی در حین خواندن خاطره من خاطره خودش برایش زنده شد آن را اضافه کند و برای خودشان نگه دارد چرا که نسل ما کم کم پیر می شود و خاطراتش فراموش می شود و با این کار برای آینده بماند. کتاب در انتها مصور است البته برای جلوگیری از شخصیت پردازی زیر نویس ندارد. وی شروع انگیزه نوشتن این اثر را اینگونه توصیف می کند: از آنجایی که از ادبیات دفاع مقدسی گله داشتم و حتی حدود 509 صفحه در حوزه ایثار آسیب شناسی نوشته ام، با هزینه شخصی خودم این کتاب را نوشتم. هر چند آرم شابک خورد و بنیاد شهید همدان با لطف خود به مناسبت روز جانباز در مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) همدان از این اثر رونمایی کرد. مرادی با اشاره به کتاب دوم خود به نام "دلتنگی های باران" گفت: این مجموعه شامل عکسهایی از مناطق عملیاتی جنوب ، فکه، دهلاویه،پادگان دو کوهه و مرز خسروی است. بعد از پایان جنگ، از سال 68 بر روی مجموعه ای به صورت نشانه شناسی دفاع مقدس کار کردم که با سپری شدن این دوره از 68 تا 91 به طول انجامید. این کار بر روی دیوار نویسی ها، خاکریزها، و.. به صورت نشانه شناسی در قالب 203 عکس با عنوان"دلتنگی های باران" کارشده است. 29 قطعه عکس دفاع مقدس از این مجموعه در اولین نمایشگاه مجازی وب سایت حوزه هنری استان همدان به نمایش درآمد. در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار عکاسی به صورت سیاه و سفید آنالوگ و رنگی دیجیتالی به نمایش درآمد و عکسهای مذکور شامل آثاری بود که در یک مرحله در سال اول پس از جنگ از حواشی جنگ و در مرحله دوم در بیست سال بعد از مناطق جنگی همراه راهیان نور گرفته شده است. در نهایت این عکس ها را به انجمن عکاسان دفاع مقدس در همدان هدیه کردم. وی ادامه داد: کتاب "دلتنگی های باران"، نشانه شناسی دفاع مقدس به صورت مصور است که هم اکنون مراحل ادیت عکس و زیر نویس فارسی و لاتین آن به پایان رسیده و در مرحله چاپ قرار دارد و ظرف سه ماه آینده آماده می شود. آخرین عکس حاضر در این مجموعه عکسی از تپه های به جا مانده از تپه مجاهد سر پل ذهاب در سال 63 است که این عکس را در سال 91 انداخته است |
دیدگاه شما