تاریخ : 2. خرداد 1396 - 9:31   |   کد مطلب: 23362
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند 2030 باید در سطح کلان چون شورای انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گرفت.

به گزارش صبح رزن به نقل از  خبرگزاری فارس از همدان، مهدی فیض پیش از ظهر امروز در همایش هدایت تحصیلی قطب غرب کشور با بیان اینکه حضور 40 میلیون نفر در انتخابات نشان از آزادی در کشور و انتخاب آگاهانه مردم دارد، اظهار کرد: احترام به رای اکثریت نشان از آزادی و دموکراسی در کشور است.

وی با بیان اینکه دولت باید بعد از انتخابات برنامه‌های ناتمام خود را به سرانجام و اصلاحات را با خطای کمتر به انجام برساند، افزود: در فرآیند انتخابات مسائل و کم لطفی‌هایی به آموزش و پرورش شد که منجر به آن شد که رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت در سخنرانی خود مسائلی را مطرح کردند که نیاز به توجه دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبری در کلام خود فرمودند که توطئه‌ای در جریان است که ریشه آن در خارج از کشور است، خاطرنشان کرد: دشمنان می‌خواهند اعتماد مردم را به آموزش و پرورش از بین ببرند که این بی‌اعتمادی به ضرر کل نظام است.

وی با بیان اینکه عده‌ای بر طبل بی‌اعتمادی زدند در حالی که  این بی‌اعتمادی یک تبلیغات انتخاباتی نیست، تصریح کرد: برای اجرای سند 2030 فصل‌الخطاب ما رهبری است و فعلا از اجرای سند خبری نیست و کار متوقف شده است.

فیض با اشاره به اینکه موضوع باید در سطح کلان چون شورای انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گرفت، افزود: همه مردم را علیه 2030 شوراندند و جار ‌و جنجال به پا کردند جز اینکه به دنبال سوء استفاده انتخاباتی باشند و فردی را زیر سوال ببرند چیز دیگری نبود.

وی با اشاره به اینکه در سند 2030 در سال 2016 میلادی نوشته شده است، گفت: بیانیه ای آرمانی است که اهداف کلان کشور در افق 2030 با 17 هدف عنوان شده که یک مورد آن برای آموزش و پرورش است و بقیه در حوزه‌هایی چون بهداشت، محیط زیست و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در زمان امضای سند دو نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس نیز حضور داشتند، گفت: مجلس در این زمینه نمی‌تواند ادعا کند که از چیزی خبر نداشته چرا که همراه با کمیته‌ای 10 تا 12 نفره در آن مراسم شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه در مقدمه سند اشاره شده که اجرای سند برای هر منطقه نیاز به بازنویسی منطقه‌ای دارد و باید با توجه به فرهنگ هر کشور مورد بازنویسی قرار گیرد، افزود: این سند در سال 95 و توسط وزیر وقت آن زمان آقای فانی به امضا رسیده است.

فیض با اشاره به اینکه در زمان امضای سند دو نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس نیز حضور داشتند، تصریح کرد: مجلس در این زمینه نمی‌تواند ادعا کند که از چیزی خبر نداشته چرا که همراه با کمیته‌ای 10 تا 12 نفره در آن مراسم شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه در موخره سند 2030 آورده شده که سند با توجه به ارزش‌های حاکم هر کشور مورد بازنویسی قرار می‌گیرد، افزود: دیگر با این شرایط کسی نمی‌تواند ادعا کند که متن سند دیکته شده و قابل اجراست چرا که سند در این شرایط تعهدآور نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مجلس در جریان سند 2039 بوده است، یادآور شد: اصل تحفظ در این سند برای کشور رعایت شده و در آن اسناد بالا دستی در کشور مورد لحاظ واقع شده‌اند.

وی با بیان اینکه رونوشت مصوبه 2030 به دستگاه‌ها رفته است، خاطرنشان کرد: از شهریور سال گذشته هیچ کس واکنشی به این سند نشان نداده چرا که می‌دانستند این سند الزام‌آور نیست و نمی‌تواند دردساز باشد.

فیض با تاکید بر اینکه یک سال از امضای سند می‌گذرد در حالی که همه باخبر بودند، افزود: هیچ اتفاق پشت پرده‌ای نه در دولت و نه در آموزش و پرورش صورت نگرفته زیرا این جزو محالات است که یکسال فرایندی در کشور به این مهمی بدون سر و صدا طی شود.

وی با اشاره به اینکه برخی سوء استفاده‌هاست که در انتخابات نتیجه منفی و عکس می‌دهد، تصریح کرد: باید دقت داشته باشیم چیزی که بر ما اصالت دارد اخلاق است ولی متاسفانه شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این سند در زمان آقای فانی وزیر وقت به امضا رسیده و در زمان وزیر کنونی « دانش‌آشتیانی» رونمایی شده است، یادآور شد: آقای دانش‌آشتیانی اعلام کرد که ما عجله‌ای برای اجرای سند نداریم و تا زمانی که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود دارد برنامه‌ای برای اجرای 2030 نداریم.

وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم در برنامه‌ریزی توجه به ظرفیت‌های هر بخش است، گفت: متاسفانه هر مشکلی که به وجود می‌آید آن را ربط می‌دهند به 2030 که باید مراقب این بی‌اخلاقی‌ها باشیم.

فیض با تاکید بر اینکه اگر سند بخواهد با اصلاحاتی در کشور شکل بگیرد با کسب اجازه از رهبری خواهد بود، افزود: فعلا کار رها شده و آموزش و پرورش نیز اصراری به انجام کار ندارد.

وی اشاره‌ای به شیوه نامه ابلاغی در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کرد و گفت: مقدمه روح کتاب است که باید مقدمه شیوه‌نامه جدید به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و سیاست‌های آن مورد توجه واقع شود زیرا در صورت بی‌دقتی دچار سردرگمی خواهیم شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشار به اینکه در مقدمه ما به دنبال فراهم کردن بستر برای انتخاب آگاهانه و آزادانه افراد هستیم، خاطرنشان کرد: دانش‌آموز باید آگاهانه انتخاب کند که باید در چه رشته‌ای تحصیل کند و نقش ما در این میان مدیریت افراد با توجه به الگوی توسعه متوازن است.

وی با تاکید بر اینکه این یک نیاز ملی است و باید در سیاست‌های تبلیغی و ترویجی به گونه‌ای عمل کنیم که خانواده و دانش‌آموز به این سمت هدایت شود، اظهار کرد: متاسفانه در رشته همچون تجربی متقاضی بیش از اندازه در کشور وجود دارد که معلمان و مشاوران باید این آگاهی را به دانش‌آموزان دهند.

فیض با بیان اینکه در مطالعات و آمارهای به دست آمده متوجه این مهم شده‌ایم که هر چه استان‌ها به لحاظ اقتصادی در وضعیت پایین‌تر قراردارند اقبال از رشته تجربی به مراتب در این استان‌ها بیش از سایر استان‌های دیگر است، افزود: رابطه شکل گرفته برای ما دارای معنا و مفهومی است که باید به آن توجه شود.

وی با اظهار گلایه از اینکه در برخی از استان‌ها بیش از 70 درصد از دانش‌آموزان در رشته تجربی شرکت می‌کنند، افزود: در حالی که نیاز کشور به این رشته 20 درصد را شامل می‌شود و باید در این زمینه گام‌های موثری برداشته شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال به طور میانگین در کشور رشته تجربی 38 درصد بوده که آمارها کاهش را نشان می‌دهد، افزود: در شیوه‌نامه جدید که به مدارس ابلاغ شده حد نصاب‌های علمی برای رشته‌های نظری در نظر گرفته شده که با شبکه‌ای از نیروهای انسانی و اطلاعاتی دانش‌آموزان را باید به سمت رشته‌های دیگر از جمله رشته‌های مهارتی سوق داد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارائه شده از هر 30 نفر داوطلب در رشته پزشکی تنها یک نفر در دانشگاه آزاد و سراسری می‌تواند در کنکور پذیرفته شود، یادآور شد: در شیوه‌نامه جدید صراحتا اعلام شده که آموزش و پرورش خود را موظف به پاسخگویی نیاز حداکثری تقاضای دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته می‌داند.

فیض با تاکید بر اینکه باید از همه امکانات برای ظرفیت‌سازی در نظر گرفته شود، افزود: در دو فرم 6 و 7 هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی به شکل توصیه‌ای و دیگری به شکل مقایسه‌ای هدایت دانش‌آموزان به انتخاب رشته تاکید دارد و امسال برای اولین‌ بار این مهم اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه 950 هزار دانش‌آموز وارد سایت شده و آزمون رغبت می‌دهند، خاطرنشان کرد: حجم زیادی از کار صورت گرفته است هر چند که در ابتدای هر کار ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

کانال خبری تلگرامی صبح رزن