به گزارش صبح رزن،پرداخت گسترده و مشروح لطفی در این نشست به مسائل شهرستان ؛همراه با صراحت و شفافیت وی ، این نشست را باسایر برنامه های خبری در بین مسئولین متمایز کرده است.
به همین منظور صبح رزن مشروح این نشست را با مدتی تاخیر منتشر میکند.گستردگی و تنوع مطالب مطرح شده در این نشست نیز در نوع خود کم نظیر است.
از کم کاری برخی ادارات ، رصد عملکرد مدیران و فرماندار شهرستان و مشکلات فرهنگی و اجتماعی تا رای آوردن یا نیاورن وزرا و شبهات در مورد فراکسیون امید همگی سوالاتی بود که در این نشست خبری مطرح شده است.
یکی از مباحث اصلی ایجاد دموکراسی یا همان حکومت مردم بر مردم است و هدف از حکومتهای دموکراسی در کشورهای مختلف این است که جامعه مطلوب و عاری از خشونت، بیعدالتی و ناهنجاریهای اجتماعی را شاهد باشیم.
وی اولین شرط دموکراسی را حاکم بودن عقلانیت دانست و با بیان اینکه عقلانیت جایگاه بسیار بالایی در اسلام دارد، گفت: عقل بعد از قرآن، سنت و اجماع قرار دارد و علمای ما معتقدند هستند که هر آنچه عقل حکم کند شرع هم تصدیق میکند.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دومین بحث سرمایه اجتماعی است که اصحاب رسانه خود از این دسته هستند افزود: این امر تا چندین سال گذشته اهمیت نداشت اما بعد از مدتی جامعهشناسان به این نتیجه رسیدند غنیترین سرمایه یک کشور، سرمایه اجتماعی است.
وی گفت: اصحاب رسانه خود سرمایه اجتماعی هستند و سرمایههای اجتماعی یکی از ارکان اساسی جامعه مطلوب است.
*فسادهای اداری موجود ناشی از عدم توجه به قانونمداری است
لطفی افزود: سومین بحث و محور دموکراسی قانونمداری است و تمام معضلات و همه فسادهای اداری که داریم ناشی از عدم توجه به قانونمداری است.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از لوازم جامعه دموکراسی قانونمداری است که در کشور ما کمی مغفول مانده است، اظهار کرد: محور دیگر دموکراسی و حکومت مردم بر مردم اخلاقمداری است.
وی ادامه داد: اخلاقمداری یکی دیگر از محورهای دموکراسی است که جریانات تند سیاسی در شهرستانی مانند شهرستان ما موجب شده اخلاق کنار برود و زیر پا گذاشته شود.
لطفی ادامه داد: زیربنای تمدنها همواره اخلاقمداری است و اگر اخلاق رعایت نشود موجب فرو پاشی تمدنها خواهد شد که این را تاریخ نشان داده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه کشور ما از بی برنامگی و عدم برنامهریزی درست رنج میبرد در حالی که برنامهریزی درست موجب بالا رفتن بهرهوری میشود.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه برنامهریزی غلط موجب کاهش بهرهوری و بالا رفتن هزینه میشود گفت: در دولتهای مختلف به سبب برنامهریزی ناصحیح راندمان را از دست دادهایم.
وی اظهار کرد: شایستهسالاری نکته دیگری در دموکراسی است که به تخصص، تعهد و پاکدستی افراد بازمیگردد که نگاههای سیاسی موجب شده نتوانیم از شایستگان استفاده کنیم و موجب شده در توسعه لنگ بزنیم.
لطفی با بیان اینکه باید فرآیندی تعریف کنیم که افراد شایسته در کشور مدیریت کنند، افزود: شفافسازی یکی از مهمترین مسائل برای جامعه مطلوب است و همه بدبختیهای ما از جهل نشات میگیرد.
*یکی از مشکلات کشور ما عدم توجه به جایگاه رسانه است
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی موجود عدم توجه به جایگاه اصحاب رسانه است گفت: متاسفانه ما به جای حل مشکلات اصحاب رسانه آنها را در حاشیه نگه داشتهایم که البته منظور از ما همه مسئولان کشور است.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: رسم بر این است که از اصحاب رسانه به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کردهاند آیا ما هیچ وقت واقعیتها را به اصحاب رسانه منعکس کردهایم؟ آیا آمدهایم از اینها دستگیری کنیم و مشکلات بیمه و مالی آنها را حل کنیم؟
وی ادامه داد: هرگز مشکلات اصحاب رسانه را حل نکردهایم و عدم حل مشکلات این قشر عزیز موجب شده است که آنها نیز بعضا به بیراهه بروند و برای مشکلات معیشتی خود به سراغ تبلیغات بروند و از پرداختن واقعیتها دور شوند.
لطفی گفت: همواره ترسیدهایم نکند که من مسئول واقعیتها را بگویم و این معضلی برای ما مسئولان شود!
وی افزود: اگر میخواهیم رسانهها در کشور جایگاه ویژهای داشته باشند ما نباید از رسانهها بترسیم، اگر میخواهیم شهروندان آگاه داشته باشیم باید اصحاب رسانه قوی داشته باشیم تا واقعیتهای جامعه را بازگو کنند نه اینکه ابزاری در دست من نماینده یا فرماندار و استاندار باشند و این لازمهاش اعتماد به اصحاب رسانه است.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی گفت: فکر میکنم یکی از مشکلاتی که نتوانستهاند رسانههای جایگاه واقعی خود را پیدا کند این است که جرائم سیاسی برای ما تعریف نشده است خبرنگاران و کسانی که دنبال آزادی اندیشه هستند نمیتوانند اظهار نظر کنند زیرا میترسند هر نوع اظهار نظری را به یک انگ امنیتی بچسبانند و امنیت شغلی خود را هم از دست بدهند و برای این هم با احتیاط حرکت کنند هر چند باب میل این عزیزان هم نیست همیشه در ابهام زندگی کنند.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم رسانهها جایگاه ویژه داشته باشند باید از رسانه نترسیم.
سوال:بیمارستان 150 تختخوابی رزن به کجا رسید؟ هر روز یک مسئله مطرح میشود!
لطفی گفت: با خدای خودم عهد کردهام که از کسی غیر از خدا نترسم و واقعیتها را به مردم بگویم و میخواهیم واقعیتها را بگویم.
وی افزود: در زمان آیتالله انواری 38 سال پیش اقدام به احداث بیمارستان کرده است و زمانی که اقدام کرده اند مالک زمین که یشعرون بوده است گفته است سه هکتار زمین برای ساخت بیمارستان داده است و زمانی که او زمین را داده متولی هلال احمر بوده است.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دقت کنید یشعرون گفته در وصیت نامه هم قید کرده برای بیمارستان میدهم نه به هلال احمر و هلال احمر هم به بهانه اینکه این زمین برای من است متاسفانه مشکلاتی برای ساخت بیمارستان ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: زمانی که میخواستیم مجوز ساخت بیمارستان 150 تختخوابی را بگیریم فرایند اخذ مجوز بیمارستان پیچیده شده بود چراکه قبلا کمیسیون ماده 215 در سازمان مدیریت تکمیل میشد و بیمارستان احداث میشد اما از زمان روی کار آمدن آقای هاشمی، سال گذشته گفتند هر شهرستانی که بیمارستانی ساخته شود ابتدا در وزارت کمیسیون ماده 20 مجوز از وزارتخانه گرفته شود سپس سراغ سازمان مدیریت برای بودجه برویم اما قبلا اصلا کمیسیون ماده 20 وجود نداشت و به تازگی ایجاد شده است.
لطفی ادامه داد: ما تمام مراحل را در کمیسیون ماده 20 طی کردیم؛ فقط بحث زمین ماند و آنها گفتند اگر در زمین بیمارستان فعلی باشد ما هیچ مشکلی نداریم و موافقت اصولی داده میشود اما اگر خارج از زمین فعلی باشد باید زمین به نام وزارت بهداشت سند بخورد.
وی افزود: ما به سراغ هلال احمر کشور رفتیم و آنها دو معاونش را فرستادند برای حل مشکل جلسهای نیز تشکیل دادیم.
لطفی ادامه داد: متاسفانه عدهای از داخل شهرستان کارشکنی کردند و رفتند گفتند زمین برای هلال احمر است و نمی توانیم بگذاریم این کار را بکنند.
وی در جواب خبرنگاری که پرسید مسئولین هلال احمر شهرستان رزن این کار را کردند؟ گفت: بله؛ تیم فعلی هلال احمر این کار را انجام دادهاند در حالی که مالک زمین یشعرون است و آن را به نام بیمارستان داده است.
وی گفت: ما اسنادش را داریم که از این 30 هکتار، 21 هکتار برای خود یشعرون است و هشت هکتار برای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ستاد بر اساس اصل 49 قانون اساسی که انفال برای بیت المال است شکایتی علیه هلال احمر تنظیم کرده است و بر اساس وصیت آقای یشعرون که گفته بود من از این زمین 1500 متر برای هلال احمر داده ام نه همه زمین را.
وی گفت: هلال احمر متاسفانه یک درمانگاه از سمت جلوی بیمارستان ساخته است و 5 هزار متر هم از عقب تصاحب کرده و مدعی است که کل بیمارستان برای ماست.
لطفی افزود: خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و آقای یشعرون هم ورود کرده است و از طرفی هلال احمر به ما پیشنهاد داد که قراردادی نوشته شود که عرصه برای ما باشد و اعیان برای شما باشد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی هم تاکید دارد ما با کسی قرارداد می بندیم که سند به نامش باشد در حالی که هیچ سندی به نام هلال احمر وجود ندارد.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که در همین نقطه بیمارستان فعلی بیمارستان ساخته شود و به وزیر هم اعلام کردیم و خود دانشگاه هم به این نتیجه رسیده که در همین نقطه ساخته شود اما باز هم هلال احمر میگوید «شما نمیتوانید بسازید باید ما اجازه دهیم تا بتوانید بیمارستان بسازید».
وی اظهار کرد: الان زمین قطعی شده و موافقت اصولی هم گرفته شده است؛ قرار شد دایره حقوقی دانشگاه سراغ ستاد اجرایی و یشعرون بروند تا زمین به نام دانشگاه ثبت شود و اگر هم مشکل بخوریم در همین زمین موجود در محوطه بیمارستان ساخته خواهد شد اما اگر در مورد زمین که بر اساس استانداردهای جهانی بایستی اطرافش برای تردد آمبولانسها باز باشد زمین کافی نباشد مجبوریم برای آزاد کردن محوطه از مراجع قضایی وارد شویم.
لطفی خاطرنشان کرد: در زمان ساخت بیمارستان جدید بیمارستان قدیمی به سرویسدهی خود ادامه خواهد داد و پس از ساخت و افتتاح بیمارستان جدید این بیمارستان قدیمی که عمر خود را کرده است تخریب می شود.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از کارشکنی هایی که در شهرستان شده و ضرری به بیتالمال زده، این است که درمانگاهی توسط هلال احمر در جلوی بیمارستان ساخته شده است، دانشگاه علوم پزشکی نامه زده که شما این درمانگاه را در اختیار ما قرار دهید تا تجهیز کنیم ولی متاسفانه کارشکنی شده و نگذاشتند؛ دانشگاه مجبور شده خودش یک درمانگاه در پشت بیمارستان بسازد و هم اکنون هلال احمر میگوید برای درمانگاه به ما پزشک بدهید در حالی که دانشگاه میگوید ما نمیتوانیم پزشکش را تامین کنیم.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه رسما نامه دارد که به هلال گفته است این ساختمان را به ما اجاره بدهید اما هلال احمر اجازه نداد و معلوم نیست تا کی این ساختمان خالی خواهد ماند ما درصدد هستیم که با تفاهمی که انجام خواهیم داد از آنجا نیز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ما رفتیم دستگاه سی تی اسکن گرفتهایم اما به دلیل کمبود بودجه برای ساخت فضای آن الان نمیتوانیم از این وسیله استفاده کنیم اگر هلال احمر درمانگاه را در اختیار دانشگاه میگذاشت ما هم می توانستیم سی تی اسکن را راه بیاندازیم.
لطفی گفت: وقتی کمیسیون ماده 20 مجوز داد و زمین بیمارستان قطعی شد سپس میرویم کمیسیون ماده 23 که در سازمان مدیریت برنامهریزی که برای دریافت مجوز این کمیسیون 16 شاخص وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: پس از صدور این مجوز ردیف بودجه مصوب میشود و با گرفتن موافقت اصولی 50 درصد مسیر را رفتهایم.
بعد از سخنان نماینده مردم رزن در مجلس، خبرنگاران حاضر در جلسه سئوالات خود را مطرح کردند که در ادامه میخوانید:
سوال: ماجرای زمین 8 هکتاری چه بود؟ چرا آنجا ساخته نشد؟
لطفی: به دلیل اینکه رودخانه از وسط زمین میگذشت دانشگاه میگوید به دلیل استانداردها نمیشود در این زمین ساخته شود و در زمین ایمن باید ساخته شود.
سوال: برخی آمار میدهند ماهانه 100 شغل ایجاد میکنیم در حالی که کارخانهها در حال تعطیلی هستند، آیا واقعا این اشتغال در حال تحقق است؟
لطفی: اینکه میگوییم از رسانهها به عنوان ابزار استفاده میکنند و واقعیتها را نمیگوییم یک نمونهاش همین است نظر من و همه کارشناسان این است که دولت نمیتواند اشتغال ایجاد کند، بلکه دولت باید زیرساختهای اشتغال را ایجاد کند.
قانون پیچیده امور مالیاتی را داریم قانون پیچیده کار و قانون پیچیده بانکها را داریم که این سه قانون دست به دست هم دادهاند که تولید و صنعت را در کشور ما فلج کردهاند، تا قانون بانکی اصلاح نشود و بهره پایین نیاید امیدی به ایجاد اشتغال نباید داشته باشیم.
بحث بعدی ما قانون مالیات است که اصناف و کارگران هم از این قانون ناراضی هستند و این قانون ابزاری در دست مودیان مالیاتی شده است که خون مردم را بمکند و یکی از دلایل دیگری که موجب فلج شدن تولید و صنعت شده است قانون کار و تامین اجتماعی است.
ما نه قانون شفاف برای کارفرمایان داریم نه برای کارگر؛ نه بیمه تامین اجتماعی داریم؛ این بیمه به جای خدمات دادن به مردم برعکس خدمات میگیرد و پول میگیرد و خدماتی که به مجموعه و کارگران میدهد صفر و یا زیر صفر است.
به عنوان مثال همین درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان ما در حالی که سال 28 میلیارد تومان درآمد داشت اما دریغ از اینکه یک آجر روی آجر بگذارد با پیگیریهای ما درمانگاه تامین اجتماعی در حال تکمیل است.
تا موانع قانون کار اصلاح نشود امکان ندارد در کشور بهبود وضعیت اشتغال را داشته باشیم؛ در کنار مسئله بیکاری جوانان متاسفانه افراد چندشغله را داریم ما افراد بازنشسته را داریم که دوباره سرکار هستند و در کنار آنها بیش از 24 هزار نفر تبعه افغانستان در ایران در شغلهای ساده کار میکنند که مجموعه اینها باعث شده است که ایجاد اشتغال در کشور مشکل داشته باشد.
شهرستان رزن هم استثنا از کل کشور نیست و نمی شود در رزن مثلا مالیات کم بگیریم یا سود کم بگیریم و اگر من نماینده هم بگویم انجام میدهم و یا اشتغال پایدار ایجاد میکنم دروغ گفتهام.
این موانع قانونی ابتدا باید اصلاح شود و زیرساختها ایجاد شود که این فقط دست دولت هم نیست بخشی دست دولت و بخشی با مجلس است.
انتقادی که من دارم این است که بدون تعریف زیرساختها داریم وام میدهیم نه تنها اشتغال حل نمیشود بلکه بیکاران بدهکار ایجاد میشود، با همه این حال اداره کار و دستگاههای که متولی اشتغال هستند نه آمار دقیقی از بیکاران دارند نه از ظرفیت های موجود آماری دارند.
ما به دنبال ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ظرفیتهای شهرستان هستیم که آمار بیکاران متخصص و غیر متخصص و ظرفیتهای شهرستان را داشته باشیم و تا زمانی که یک برنامهریزی درستی داشته باشیم نمی توانیم به سمت اشتغال پایدار برویم.
سوال: انتخابات شوراهای اسلامی در شهرستان برگزار شد هیأت نظارت در دست مجلس بود وضعیت بررسی صلاحیت های شوراها را در رزن را به چه صورت دیدید؟ آیا شائبه خرید و فروش رأی در برخی روستاهای بزرگ شهرستان صحت دارد؟
لطفی: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به عهده نمایندگان مجلس است که برای هر شهرستان پنج نفر و برای هر بخش سه نفر نماینده از جانب خود انتخاب میکنند که کار هیأت نظارت را انجام دهند.
تیم هیأت نظارت شهرستان افرادی شایسته، باصداقت و متدین بودند و رتبه اول استان را به دلیل دقتی که در کار داشتند را کسب کردند و رعایت امانتداری در رای مردم را داشتند و هیچ شبهه ای در مجموعه نداشتیم؛ ولی متاسفانه در حد دو یا سه نفر از افراد از منابع چهارگانه استعلام شده بودند و فاقد صلاحیت بودند تیم هیأت نظارت بر اساس منابع چهارگانه اینها را رد کرده بود که هیأت نظارت استان کوتاهی کرد و تعدادی از اینها را که فاقد صلاحیت قانونی بودند را تایید کرد و معترض بودیم به این قضیه که با مصلحتاندیشیها این دو سه نفر تایید شدند.
خرید و فروش رأی اگر هم بوده گزارشی از خرید و فروش رأی به ما نرسیده بود.
یکی از مشکلات کشور این است که تعریف جامعی از جایگاه نماینده در بین مردم و جامعه نشده و این کار باعث شده تا نمایندگان را با چالش زیادی مواجه کرده باشد.
سوال: از وقتی که نماینده شدهاید تغییرات در حد یک یا دو مورد بوده است؛ با توجه به تغییر دولت آیا تغییرات را در سطح شهرستان خواهیم داشت و تغییری که در سطح آموزش و پرورش عنوان میشود تا چه حد درست است؟
لطفی: یکی از مشکلات جامعه ما متاسفانه عدم تعریف دقیق از وظایف نمایندگی مجلس است، انتصابات جزو وظیفه نماینده نیست؛ وظیفه نماینده این است که در کنار پیگیری مسائل و مشکلات شهرستان دستگاههایی را که در شهرستان تخلف میکند به وسیله ابزارهای قانونی به وزیر مربوطه معرفی کند و خودش پیگیری کند و نگذارد مدیر یا مسئول در شهرستان از مبادی قانونی و اجرای قانون عدول کنند.
بنده اعتقادی به تغییر مدیران توسط نماینده ندارم و معتقد هستم باید ساختارها درست شود، با تغییر یک مدیر یا شاید یک وزیر ساختار درست نمیشود برای اینکه تحولی ایجاد کنیم باید زیرساختها را درست کنیم.
ما باید برویم به این سمت که زیرساختهای اداری در کشور اصلاح شود و به دلیل اینکه نتوانستیم به سمتی برویم که فساد اداری را اصلاح کنیم، نه من بلکه خود مجلس هم به این نتیجه رسیده است که کاری از مجلس به تنهایی بر نمیآید.
فساد اداری همچون کلافی سردرگم است که با تغییر مدیر و وزیر هیچ تحولی ایجاد نخواهد شد، مگر اینکه زیرساختهای کشور را درست کنیم و باید به جایگاهی برسیم که فساد اداری را ریشهکن کنیم.
ملاک جابجایی مدیران میزان رضایت مردم است
ملاک جابجایی مدیران میزان رضایت مردم است، اگر برادرم هم در جایی باشد اما مردم ناراضی باشند با اختیارات قانونی وارد میشوم و فرد را جابجا میکنم.
گرایشهای متفاوت سیاسی که در شهر ما وجود دارد باعث شده که فشارهایی به نماینده یا مدیر ارشد شهرستان ایجاد شود و این فشار مانع شده که ما نتوانیم آن رضایتمندی را ایجاد کنیم؛ تا زمانی که فساد اداری ریشه کن نشود با تغییر مدیران هیچ گونه تحولی را شاهد نخواهیم بود.
حوزه آموزش و پرورش یکی از حوزههای پرچالش شهرستان است
حوزه آموزش و پرورش یکی از حوزههای پرچالش شهرستان است؛ جابجایی مدیران آموزش و پرورش را بر عهده مدیرکل آموزش و پرورش گذاشتهایم.
من نه فرصت نظارت بر عملکرد آقای بختیاری را داریم و نه تیم کارشناسی قوی داریم که تک تک مدارس را بررسی کنیم و سپردهایم به مدیر کل که اگر خودتان به این نتیجه رسیدید این جابجایی را داشته باشید و شخص را هم اگر قرار بر جابجایی شد خودتان انتخاب کنید.
با توجه به اطلاعاتی که ما داریم اکثر نیروهای آموزش و پرورش از عملکرد آقای بختیاری رضایت دارند.
سوال: شما گفتید چالشهای سیاسی رزن را عقب نگه داشته است. برای اصلاح این وضعیت چه میتوان کرد؟
لطفی: طایفهپرستی وقتی در جامعهای مد میشود قطعا تبعیض بوجود میآید و این خود برتربینی باعث میشود حقیقت کتمان شود و کسانی که مدعی هستند خودشان را حق میبینند و بقیه را محکوم میکنند.
اگر نگاهی به مجموعه خودمان بیاندازید ببینید چه کسانی از طایفهپرستی استقبال میکنند؟ کسانی هستند که در راس طایفه هستند اگر آنها به پایینترین قسمت طایفه بروند مانند کسانی که حرفشان خریداری ندارد باز راضی به طایفهپرستی خواهند بود؟
بنده معتقدم زیرساختهای اجتماعیمان هنوز به جایی نرسیده است که احزاب جایگاه واقعی خود برسند و رشد سیاسی ما در این حد خلاصه شده که چه کسی را برداریم چه کسی را جایگزین کنیم.
حتی اگر فرمانداری خوبی باشد اما به من رای نداده باشد و در همه شاخصهای مدیریتی خوب باشد هر چند به من رای نداده باشد برای مسئولیت استفاده خواهم کرد.
سوال: آیا با توجه به بحث تغییر دولت و احتمال تغییر استانداران و مدیران در دولت جدید بحث تغییر مدیریت ارشد شهرستان است؟
لطفی: برای ما مهم عملکرد مسئولان است و ما یک سری شاخصهای امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و عمرانی داریم، عملکرد فرمانداران را رصد میکنیم و اگر به این نتیجه برسیم که دربخش اعظم ضعیف بودند به دنبال تغییر می رویم.
سوال: در بحث تعیین وزرا انتقاداتی به فراکسیون امید مطرح بود؛ روند تعیین وزرا را چگونه دیدید؟
لطفی: یکی از مشکلات ما آیین نامه داخلی مجلس است و نظر من این بود رئیس جمهور برای یک وزارتخانه سه نفر معرفی کند؛ بحث ندادن رای اعتماد مقولهای دیگر است؛ مجلس سه فراکسیون دارد که متاسفانه علمی و کاربردی کار نمیکنند و این تلقی بود که اگر تعداد زیادی نامزد رای نیاورد فراکسیون گزینههای خودش را تحمیل خواهد کرد و کارایی را نخواهد داشت.
سوال: آیا آمار آسیبهای اجتماعی صحت دارد، در این خصوص چه نظری دارید؟
لطفی: بنده معتقدم که در حوزه فرهنگی ورود دولتها و چهره های سیاسی نمیتواند موفقیتی را به دست آورد و حتی موجب نزول فرهنگی شود.
چه تغییری می شود در نگاه یک فرد 60 ساله به فرهنگ داشته باشیم ما فقط میتوانیم الگوسازی کنیم.
ما اگر همان راهی که ملاحسینقلی شوندی گفته است انجام دهیم بسیار با ارزش تر از آن است که برویم و برایش با تشریفات کنگره برگزار کنیم.
ما اگر می خواهیم بر فرهنگ شهرستانمان تاثیر بگذاریم بیاییم بر عقاید فرهنگی مردمان احترام بگذاریم، یک عده معتقدند که افکارشان درست است و میخواهند این را تحمیل کنند و حاضر نیستند یک دقیقه عقاید دیگران را بشنوند و قبول کنند؛ باید از خودمان شروع کنیم صداقت داشته باشیم و روش و منش ملاحسینقلی را احیا کنیم.
در موضوع آسیب های اجتماعی همان مباحثی که عرض کردم کمرنگ شدن آموزههای دینی در خانواده است؛ برای مثال میگویم وقتی من ادعای دینداری میکنم اما اعمالم با گفتارم فرق کند نمیتوانم الگوی خوبی باشم.
باید آموزههای دینی را در خانوادهها تقویت کنیم؛ کمیسیون اجتماعی کشور جلسه داشتیم و من گفتم ما در همدان 43 هزار دختر و پسر بالای 30 سال مجرد داریم، حالا شما هر چقدر هم برای این افراد کلاس مشاوره برگزار کنید فایدهای ندارد.
ما نه قانون جامعی برای نخبگان داریم و نه امکان مالی برای حمایت از نخبگان وجود دارد؛ ضمناً باید شاخصهایی برای نخبگی توسط دانشگاهها تعریف شود نه اینکه نفرات برتر کنکور را نخبه بدانیم.
سوال: قرار بود مدیر دانشگاه آزاد تغییر کند، به کجا انجامید؟
لطفی: در بحث انتصابات در دانشگاهها قانون برای خودشان تعریف کردهاند که مسئول دانشگاه باید عضو هیأت علمی آن دانشگاه باشد و ماه م باید آن را اجرا کنیم، در طول یک سال گذشته علیرغم اینکه آقای یداللهی رئیس دانشگاه بد کار نکرده و خوب کار کرده است، حالا برخی مسائل را سیاسی میکنند ما با آن کار نداریم.
اولا یک فردی که بومی باشد و هیات علمی باشد استفاده میکنیم ولی متاسفانه نیست و نمی توانیم از آموزش و پرورش نیرو به دانشگاه آزاد ببریم و الان هم دانشگاه آزاد خوب کار میکند.
سوال: شهرستان شدن قروه نیز مطرح بود، این مورد به کجا رسیده است؟
لطفی: از سال 62 اهالی قروه و شورای قروه به دنبال شهرستان شدن قروه هستند اما مسئولین وقت باز خیلی صادقانه با مردم حرف نزدهاند و با موانع و معضلاتی که مواجه بودهاند شفاف به مردم اطلاع رسانی نکردهاند و ضد و نقیض حرف زدن انها باعث شده است مسئله خوب پیگیری نشود.
سال گذشته رفتیم سراغ این موضوع و دیدیم که سال 91 هیات دولت شهرستان شدن قروه را رد کرده بود به دو دلیل یک اینکه جمعیت آن به اندازه حد نصاب لازم شهرستان نبوده است و دوم دهستانهایی که معرفی کرده بودند شرایط لازم را نداشته است.
ما بعد از یک سال و اندی تلاش تکلیف دهستانها را روشن کردیم و بحث جمعیت را هم با استناد به بخشنامه ای که مناطق محروم مستثنی از حد نصاب جمعیتی است این هم حل شد رفت به سازمان مدیریت تا تامین منابع انسانی و مالی کند که این سازمان گفت به دلیل اینکه 460 منطقه توسط وزارت کشور معرفی کرده، قادر نیستم منابع مالی و انسانی و اداری مورد نیاز را تامین تامین کنیم و آن را به وزارت کشور برگشت داد، وزارت کشور به این نتیجه رسید که 16 شهرستان این شرایط را دارد که قروه درجزین در داخل 16 شهرستان است و این دستور را از وزیر گرفتهایم.
قرار است که تقسیمات کشوری 16 شهر را ارزیابی کند و یعنی ما نمیتوانیم بگوییم این 16 عدد قطعی است و قرار است دوباره توسط وزارت کشور بررسی مجدد شود، آنهایی که شرایط واقعی دارد به هیات دولت بفرستد و ما تا این مرحله پیش رفتیم.
این موضوع هم مثل بخشداری بابانظر است که گفته بودند که همه چیز تمام شده است و فقط سازمان مدیریت مانده است که باید پول بدهد.
ما الان آخرین مرحله را طی میکنیم؛ یعنی 16 شهرستانی که وزارت کشور به این جمعبندی رسیده که شرایط نسبی ارتقای شهرستان را دارد تیم تقسیمات کشوری خودشان بررسی کنند اما من قول را نمیدهم این اتفاق صورت گیرد اما ما پیگیر هستیم اما نمیتوانیم حتما قول دهیم چون نمیخواهیم دروغ بگوییم.
سوال:سواب بعدی مسئله اتحادیه صنفی است که در قروه درجزین حساسیت ایجاد کرده است.
لطفی:قانون داشتیم که هر شهر اتحادیه داشته باشد اما قانونی در مجلس مصوب شد که ساماندهی هر شهر سخت است و شهرستانها تمام مجامع شهری باید در اتحادیه صنفی شهرستان جمع شوند.
با پیگیریهای ما مشخص شد که سه شهر داریم که اتحادیه صنفی انها قبل از شهرستان بوده است و قروه یکی از آنهاست.قرار است طاهر پور معاون حقوقی وزارت صنعت در جهت توجیه کسانی که معتقد هستند که باید اتحادیه در قروه جلسه ای برگزار شود.به نظر می رسد حساسیت بی جهت ایجاد شده است.
سوال:در مسیر کریدور شمالی مواردی وجود ارد که عقب نشینی نمیکنند.
لطفی :اولا من به این نحو کریدور نقد دارم وکریدوری که هر 5 کیلومتر به یک روستا برسد و ماشین نتواند براحتی حرکت کند کریدور استانداردی نیست .
طراحی اش از ابتدا ایراد داشته است .کریدور به این میگویند که مثلا از نوبران شروع شود و بدون اینکه موانعی داشته باشد به زنجان برود مردم بتوانند بصورت بهینه استفاده کنند.
10 سال شروع ان میگذرد علی رغم اینکه ده سال از شروع شده است و قرار بود تا 97 ،90 کیلومتر ان باید تکمیل می شد که حالا ما گفته ایم تا دمق باید تکمیل شود و ما امدیم دیدیم در روستاهایی نظیر درگزین 23 متر عرض جاده است که وقتی به روستا می رسد می شود 5 متر، تا راننده با موتور مثلا می آید تا میخواهد تغییر مسیر دهد تریلی از پشت زیرش میگیرد. تا کنون نزدیک ده نفر به این شکل جانشان را از دست دادند.
در راستای این حل این مسئله معاون وزارت راه امینی را آوردیم و معاون بهسازی بنیاد مسکن شاملو و دهیاری ها را اوتقاضا کردیم حضور داشته باشند و تفاهم نامه ای امضا کردیم که بخشی از کار را هر اداره انجام دهد که با مشکلات اجتماعی مواجه شده ایم .
مردم متاسفانه در برخی موارد همکاری لازم ندارند و این هم از ما مسئولین نشات گرفته که اعتماد به ما ندارند البته خوشبختانه در حال حل شدن است.تغییرات فرهنگی قائدتا زمان بر است.
سوال:جلسه ای با وزیر ارشاد داشتید ،چه مصوباتی داشت؟
لطفی:ما قبلا از وزیر ارشاد دستور گرفته بودیم مبنتی بر راه اندازی سینمای سیار یا سینما سلام که سینمای دیجیتال است ؛ 360 میلیون هزینه دارد این اقدام را وزارت خودش انجام نمیدهد به یک سری شرکتها می سپارد.
با دیداری که با وزیر داشتیم قرار شد که سینما راه اندازی شود که نصب شده است و سیستم صوتی اش مشکل داشت که در حال حل شدن است.
قرار شده است که شرکت نصابش بیاید و بخشی از درامدش به حساب شرکت برود و ما گیرمان اینجاست که چرا مثلا باید 70 درصد قیمت برود به حساب دولت و 30 درصد برود به شرکت که ما میخواهیم بیشتر در آمد به ارشاد برگردد.
8 انجمن در ارشاد داشتیم که برای هر کدام ده میلیون تومان قرار داده شد.کمبود نیروی انسانی بود که قرار شد از طریق انتقال مامور از سایر دستگاه ها حل شود.
لطفی :خوشبختانه پیگیری های ما خوب است دو نفر در رزن کارهایمان را پیگیری میکنند ، در همدان دو نفر از همکاران خودم را مامور پیگیری امور در استانداری کرده ایم و یک نفر هم در حوزه وزارت راه مامور کرده ایم که خودشان بازنشسته این امور هستند.
مجموعه 8 نفر در حال انجام امور هستیم.
در حوزه راه از همه ی نمایندگان استان بهتر عمل کرده ایم بنا به سخنان خود مدیرکل .از معاونت راه های روستایی کشور نیز دو میلیارد گرفته ایم.
تنها شهرستانی هستیم که هیچ بدهی در حوزه راه نداریم .هم توانسته ایم تامین اعتبار کنیم هم بدهی قبلی را بدهیم.
تمام پروژه های عمرانی ما در حال فعالیت هستند.اقای فرزانه گفتند در این مدت ما 18 میلیارد در حوزه راه جذب کرده ایم و 5 میلیارد کل نمایندگان استان گرفته اند.
سوال:در مدت نمایندگی خود بیشتر موردهای مراجعات به چه دلایلی بوده است و در افق پیش روی خود برنامه ای دارید؟
لطفی :اولا از وضعیت مالی عزیزان خبر نداشتم که و نگرانی من این است که چرا باید سیستم ما اینگونه باشد که در آمد خبرنگاران اینگونه باشد.
دو مشکل اساسی داریم که موجب شده است دفاتر نماینده و فرماندار و ائمه جمعه شلوغ باشد و مراجعه ما زیاد باشد.
یک ضعف در برنامه ریزی در دستگاه های اجرایی و دومی عدم تحول در دستگاه اجرایی باعث شده است دفاتر مسولین شهرستان همیشه شلوغ باشد.
اکثر معضلات اجتماعی هم از این است که از 100 درصد کارایی مدیران منوط به یودجه است و بقیه به نوع مدیریت بر میگردد
ساختار اداری ما گذشته از فساد اداری که وجود دارد، بودجه ما نیز در کشور با کارشناسی توزیع نمی شود و خرواری توزیع می شود و در استان هم با کارشناسی توزیع نمیشود.
در شهرستان هم همینطور توزیع می شود.ما اگر یک کارشناسی جامع و علمی از تک تک پروژه ها و ظرفیتهای خودمان داشته باشیم و نحوه توزیع بودجه عادلانه باشد بین تمام دستگاه های اجرایی و بخشها و شهرستان مطمئن باشید 60 درصد از مراجعاتمان کم می شود .
مهمترین نارضایتی از دستگاه های اجرایی است.مدیران ما هم اگر اینکه پاسخ مناسب به مردم بدهند و ادرس غلط ندهند بار ترافیکی ارباب رجوع حل خواهد شد.مهمترین نارضایتی از دستگاه های اجرایی و ادرسهای غلطی که به مردم داده میشود.مهمتر از انها نارضایتی از بانکها و سیستم بانکی است.
متاسفانه قوانین بالادستی که برای حمایت از مردم تصویب شده است نیز اجرا نمیکنند.بخش بعدی مراجعات اقشار ضعیف است مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است.
و سومین مراجعین ما اشتغال هم مورد بعدی است .اگر درصد بندی کنیم از مراجعاتمان به جرات می شود گفت اگر مدیران با برنامه کار کنند 50 درصد از مراجعات کم می شود .یا راهنمایی خوب نمیکنند یا ادرس غلط می دهند.
50 درصد بقیه به فقر مالی و طبقات ضعیف بر میگردد.
با مصوبات خوبی که در مجلس داشتیم بخش مهمی از این مشکلات حل شد که خود من یکی از مهمترین پیشنهاد دهندگان بودم.
یکی از مصوبات بخشودگی وامها بود که ما سه شهرستان قیدار،رزن،و آوج دچار ان مشکل بودیم که مثلا سه ملیون وام دادند و حالا با سود و دیرکرد 16 میلیون وام میخواستند ؛ دوستان خوشبختانه رای دادند و ما این را در کمیسیون بودجه تصویب کردیم که پس از آن وامهای مقاوم سازی نیز شامل بخشودگی شده است.
مراجعات ما کم شده است هم دادگاه های ما و هم بانکها مشکلاتشان حل شده است.
بر اساس قانون این را در سه قسط انجام داده ایم و در بودجه 96 اماده است .
مثلا اگر کسی سه میلیون گرفته است در سه سال و سه قسط یک میلیون تومانی می تواند آن را پرداخت کند.
البته برخی بانکها بصورت مقطعی انجام میدهند که این را هم با استاندار قرار جلسه ای گذاشته ایم تا بانکها همکاری کنند .
تاکنون 10 میلیارد تومان از بدهی شهرستان بخشیده شده است و سیستم اقتصادی شهرستان که قفل شده بود مشکل مهمی از آن حل شده است و بحث دیگر وامهای زیر 100 میلیون نیز که بانک کشاورزی خوب عمل کرده است.
از نظر تعداد بانک تجارت بیشتر همکاری کرده و از نظر مبلغی نیز بانک کشاورزی خوب عمل کرده است.
از بانک کشاورزی کمال تشکر داریم که بدون حاشیه از همه ی بانکها در بحث مبلغ بیشتری را تسویه کرده است.
برنامه ی ما برای سه سال همانطور که به اقای فرماندار نیز گفته ام بشدت دنبال تحول اداری هستیم.
برای نمونه از این تحول ؛کسی که میخواهد مجوز نانوایی بگیرد شش ماه در ادارات اسیر است و جایی هم نمیرسد.
در تحول اداری باید بنویسد که مثلا فردی که متقاضی نانوایی است صفر تا صد چه کارهایی باید انجام دهد و در چه بازه زمانی باید این کار باید تمام شود.
برای تمام صنوف ادارات مشخص شود و صفر تا صد طی یک برنامه دقیق زمانی کاملا روشن شده باشد.
اگر بتوانیم این را انجام دهیم یک تحول عظیمی در شهرستان اتفاق خواهد افتاد.
متاسفانه همین امروز اگر سرمایه گذاری بخواهد بیاید در شهرستان ما سرمایه گذاری کند هیچ اطلاعاتی از ظرفیتهای خود نداریم که مثلا بگوییم این میزان اعتبار و سرمایه برای فلان معدن نیاز است.
از سال بعد هیچ بودجه ای غیر کارشناسی شده به هیچ دستگاهی نخواهیم داد ،باب بوده که کیلویی بودجه در کمیته برنامه ریزی توزیع شده است.
مثلا 500 تومن و 200 تومان به این و آن اداره پرداخت کنیم و به فرماندار هم گفته ایم که بشدت دیگر برخورد میکنیم.
شورای برنامه ریزی نباید سالی باشد باید هر هفته باشد و متاسفانه این هم در شهرستان ما روی نداده بود و از اوایل مهرماه این را اغاز خواهیم کرد.
باید دستگاه ها بیایند گزارش دهند و بصورت ریز یک بانک اطلاعاتی داشته باشند و دستگاه ها باید اطلاعات خود را بصورت یک نرم افزار به دفتر ما و فرماندار ارائه دهند.
در مدت 16ذ ماه نمانیدگی متاسفانه به علت پیگیری پروژه به اصحاب رسانه وقت کمتر گذاشته ایم.
در پایان تاکید می کنم خدا شاهد است از تملق و چاپلوسی بیزاریم و خواهش ما این است که واقعیتها را به مردم بگویید.
انتهای پیام
دیدگاه شما