به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یکی از پروژههای مهمی که در استان همدان در حوزه ریلی میتواند باعث تحولی بزرگ شده و ارتباط استان با شمال کشور و شمال غرب را برقرار سازد، راهآهن همدان- رزن - تاکستان است که سال گذشته با دستور وزیر مطالعات آن آغاز شد.
نماینده مردم رزن در مجلس نیز بهار امسال در گفتوگو با فارس اعلام کرد که وزیر راه سال گذشته دستور ایجاد این پروژه را داد و هماکنون هم این پروژه در دست مطالعه است. اما پس از مدتی حرفی از این پروژه نشد و به جای آن از راهآهن همدان- بیجار- زنجان به میان آمد، راهآهنی که به نظر برخی از کارشناسان عملاً برای همدان مفید به فایده نخواهد بود، استدلال این گروه بر این است که گرچه این راهآهن، همدان را به شمال غربی متصل میکند اما ارتباط آن به شمال کشور را برقرار نخواهد ساخت.
با خط ریلی فامنین - رزن - تاکستان اتصال همدان به تاکستان بیشتر میتواند منافع استان را تأمین کند، زیرا با آن استان به شمال و بنادر مهمی چون انزلی متصل خواهد شد علاوه بر اینکه برقراری این ارتباط میتواند رزن یکی دیگر از شهرستانهای استان را نیز به شبکه ریلی متصل کند.
این در حالی است که برخی از نمایندگان استان نیز حرف از همکاری با نماینده مردم بیجار در مجلس زدند که به تصویب راه آهن بیجار – زنجان منتهی شده است؛ موضوعی که باید دلیل پیگیری این پروژه را از آنها جویا شد و استدلالشان در خصوص منفعت همدان از آن را پرسید.
اگر راهآهن فامنین- رزن- تاکستان را بررسی کنیم متوجه میشویم این راهآهن به راه آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا به طول 205 کیلومتر با مجموع خطوط اصلی و ایستگاهی 317 کیلومتر به طول یک خطه و دوخطه متصل میشود. این راه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و پیش از شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب میشود و با گذر از محدوده کوهین-شیرینسو به سمت شهرستانهای لوشان و منجیل ادامه مییابد، سپس با گذر از رودبار، امامزاده هاشم و رشت به بندر انزلی ختم میشود. مرحله بعدی احداث این خط ریلی اتصال آن به شهرستان آستارا در ایران و سپس اتصال به جمهوری آذربایجان خواهد بود. بنابراین بهتر نیست که به جای اتصال همدان از طریق بیجار، اتصال از طریق تاکستان را دنبال کنیم؟
علاوه بر این باید توجه شود که مسیر تاکستان- رزن- فامنین 230 کیلومتر و مسیر دهگلان-بیجار - زنجان 260 کیلومتر است و اینکه مسیر تاکستان- رزن- فامنین اجرایی شود، منطقیتر به نظر میرسد.
از سوی دیگر دو طرف مسیر فامنین و تاکستان در حال بهرهبرداری است و هنوز راهآهن به سنندج نرسیده است و عملا اتصال همدان به شمال و شمال غرب کشور را به تأخیر میاندازد.
از طرف دیگر خط تاکستان – رزن- فامنین باری و مسافری است و در مجموع خط دهگلان –بیجار – زنجان فاقد توجیه است چراکه زیرسازی و ریل گذاری آن نیز به سختی و هزینه بیشتری صورت میگیرد.
برخی از اخبار نشان از حذف راهآهن فامنین-رزن - تاکستان دارد تا با راهآهن بیجار - زنجان جایگزین شود. پروژه جدیدی که نمایندگان استان همدان از اعتبار 10 میلیارد تومانی در سال جاری خبر دادند و اعلام کردند برای جذب اعتبار بیشتر هم رایزنی میکنند، در حالی که چندان به نفع همدان تمام نمیشود. البته در نقشهها و مطالعات قدیمی نیز مشاهده میشود که خط راه آهن تاکستان- رزن- فامنین در حال مطالعه است و خبر از خط جدید بیجار نیست.
با این وجود نماینده مردم رزن در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه با قوت پیگیر اجرای راهآهن همدان- رزن - تاکستان هستیم، اظهار کرد: در مرحله مقدماتی مطالعات ناقص بوده است و ما مجدداً تقاضای مطالعه را ارائه دادیم.
حسن لطفی تأکید کرد: با اتصال راه آهن تاکستان- رزن -فامنین و همدان ارتباط ریلی با شمال غربی و شمال کشور ایجاد میشود.
وی همچنین حذف این مسیر را تکذیب کرد و بار دیگر تأکید کرد که با قوت به دنبال اجرای آن هستیم.
معتقدیم مخالفان و موافقان این دو خط ریلی باید دلایل خود را کارشناسانه مطرح کنند تا پروژهای به نفع استان اجرایی شود.
انتهای پیام
دیدگاه شما