به گزارش صبح رزن به نقل از خبرنگار مهر، در حالی که هفت روز قبل استاندار همدان در اولین بازدید خود از پروژه های عمرانی به بررسی مشکلات راه آهن تهران- همدان، کنار گذرهای غربی و شرقی و همچنین آزاد راه ساوه – همدان پرداخت و مقرر بود معاونان وزیر نیز وی را در این بازدید یاری کنند بنابر ایجاد مشکلاتی نامشخص این امر محقق نشد و این ناتمام ماندن بررسی مشکلات راه های مواصلاتی موجب شد بار دیگر با حضور دو تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی مشکلات این چند پروژه مورد بررسی قرار گیرد.
معاونان زیر ساخت و پارلمانی و عمرانی وزیر راه و شهرسازی،معاون عمرانی استانداری همدان و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بعدازظهر پنجشنبه از قطعات مختلف راه آهن تهران- همدان بازدید و با حضور در کارگاه ساخت ایستگاه راه آهن همدان به بررسی مشکلات این پروژه اثر گذار پرداختند.
پروژه ساخت ایستگاه راه آهن همدان مقرر بود تا پایان سال 92 به پایان برسد که این امر 60 میلیارد تومان تزریق اعتبار را طلب میکند و با عدم اختصاص این بودجه این ایستگاه همچنان شاهد حضور قطار در خود نیست.
با محدودیت های اعتباری مواجه هستیم
محمد نور زاده معاون زیر ساخت وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به اینکه پروژه راه آهن تهران – همدان یکی از پروژ های استراتژیک کشور است، گفت: با محدودیت های اعتباری مواجه هستیم اما تا حد ممکن مشکلات روبرو را مرتع خواهیم کرد.
مدیر عامل شرکت ساخت ایستگاه راه آهن همدان نیز در این بازدید عنوان کرد: ساخت این ایستگاه 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اگر تزریق منابع مالی تا پایان سال محقق شود امیدواریم بتوانیم آن را به 50 درصد برسانیم و اکنون پنج میلیارد تومان صورت وضعیت مالی داریم.
مصطفی نداف با اشاره به اینکه پایان یافتن این پروژه نیاز به 60 میلیارد تومان اعتبار دارد، اظهار داشت: اگر ماهیانه مبلغ پنج میلیارد تومان در اختیار این شرکت قرار گیرد تعهد میکنم که سال آینده ایستگاه قطار همدان آماده بهره برداری باشد چراکه اکنون برخی تجهیزات مورد نیاز خارجی را نیز پیش خرید کردهایم.
وی بیان داشت: دولت قبلی اعتبار بخش خصوصی را در مجامع عمومی از بین برد و اکنون 11 میلیارد تومان از دارایی های شرکت به علت لغو شدن اعتبار اوراق مشارکت بلوکه شده است، اما این مجموعه به دنبال کار و فعالیت است و تجارت نمی کند این در حالی است که دولت قبلی پیمانکاران را تاجر بر میشمرد.
مدیرکل ایستگاه های راه آهن کشور نیز توضیحاتی در خصوص ایستگاهها تشکیلاتی راه آهن داد و خواستار احداث کامل این مجموعه شد.
رضا دانشمند اذعان داشت: به علت محدودیت اعتباری تنها بخش مرکزی ایستگاه به پیمانکار سپرده شده است و بخش تشکیلاتی هنوز اعتباری برای ساخت آن در نظر نگرفته است.
با دست پر به همدان برگشتم
استاندار همدان نیز در این بازدید اذعان داشت: در جلسه دیدار معاونان وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته با دست پر به همدان برگشتم و 30 میلیارد تومان به بخش هایی که مشکلات اعتباری داشتند کمک اعتباری میشود و در هفته جاری نیز با وزیر راه و شهرسازی دیدار خواهم کرد.
محمد ناصر نیک بخت با تاکید بر اینکه پیمانکار باید به مسئولان اعتماد کرده و پروژه را به پایان برساند، افزود: انتظار مردم همدان رسیدن قطار به این شهر است و باید مطالبات پیمانکار پرداخت شده و پروژه با فاز بندی به جلو برود.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید بیان داشت: نباید عنوان شود که قطار یک سال دیگر به همدان میرسد بلکه باید با مردم با واقعیتها صحبت کنیم چرا که پایان یافتن کامل این پروژه نیازمند 300 میلیارد تومان اعتبار است.
ابراهیم کارخانه ای با اشاره به اینکه ساخت راه آهن تهران - همدان از برکات سفر رهبر انقلاب به همدان در سال 1383 است، افزود: این پروژه از سال 85 رسما شروع شده و پیشرفت مناسبی داشته است و تاکنون 72 کیلومتر آن ریل گذاری شده است.
وی با در خواست از معاونان وزیر برای اختصاص ریل های موجود در انبارها به این پروژه، افزود: 240 میلیارد تومان برای روسازی و ریل گذاری این پروژه نیاز است و ورزیر راه شهر سازی نیز این پروژه را یکی از چهار راه آهن با اولویت کشور در ساخت نام برده است.
اما معاونان وزیر و استاندار و نمایندگان همدان پس از بازدید از کنار گذر شرقی به کارگاه جنوبی آزاد راه همدان -ساوه رفته و به بررسی مشکلات ساخت آن پرداختند، این پروژه نیز مقرر بود تا پایان خرداد ماه سال جاری کاملا به بهره برداری برسد که به علت عدم تامین مالی از سوی نهاد های دولتی هنوز به پایان نرسیده است.
معاون زیر ساخت وزارت راه وشهر سازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه راه های کشور در این بازدید عنوان کرد: وزارت راه شهر سازی هدف خود را بر مبنای تقویت زیر ساخت های مواصلاتی کشور قرار داده و قدم گذاشتن در این راه موجب خیر و سعادت اخروی خواهد بود.
محمد نورزاده با اشاره به اینکه به رغم اینکه راه های بهتری برای کسب در آمد در کشور وجود دارد پیمانکار ساخت آزاد راه ساوه– همدان با اهتمام خود به کار نشان داده به دنبال کار اقتصادی نبوده، گفت: وزیر نیز خواستار واگذاری ساخت کنار گذر های شرقی غربی همدان به وی است.
وی بیان داشت: مساعدت لازم در خصوص پرداخت معوقات مالی به پیمانکار انجام خواهد شد.
استاندار همدان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه پیمانکار پروژه آزاد راه ساوه به همدان قول افتتاح 10 کیلومتر از این مسیر را تا 26 آذر ماه سال جاری داده است، افزود: تعهدات پیمانکار در واقع به پایان رسیده اما لطف وی شامل حال این پروژه شده است.
آزاد راه ساوه - همدان تا قبل از شروع فصل گردشگری به بهره برداری خواهد رسید
نیک بخت اذعان داشت: 9 میلیون نفر سالانه از این مسیر تردد میکنند و آزاد راه ساوه به همدان به طور کامل تا قبل از شروع فصل گردشگری به بهره برداری خواهد رسید.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید بیان داشت: پایان یافتن کامل آزاد راه ساوه - همدان نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است.
ابراهیم کارخانه ای عنوان کرد: در سال 91 پیشرفت این پروژه 70 درصد بود که کاری که در مدت 10 سال انجام شده بود در عرض یک سال انجام گرفت که نشان از توانایی مجریان در اجراست و پایان یافتن اجرای 30 کیلومتر مابقی بدون گارد ریل گذاری 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
قباد چوبدار سرمایه گذار خصوصی آزاد راه همدان-ساوه نیز در این بازدید با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این پروژه برای بخش خصوص توجیه اقتصادی ندارد، اذعان داشت: این پروژه توجیه اقتصادی ندارد اما به دلیل عرق به کار خود همچنان در حال فعالیت هستیم و بخش عمده کار انجام گرفته و مابقی را نیز به اتمام خواهیم رساند.
مجری ساخت آزاد راه همدان- ساوه نیز در این بازدید بیان داشت: 30 کیلومتر از مجموع این آزاد راه باقی مانده است و150 میلیارد تومان برای ساخت قطعه اول هزینه شده و نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مابقی است.
مسعود صیفی با اشاره به اینکه تا کنون برای اجرای کل پروژه 17 هزار 500 میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار داشت: اجرای کامل مابقی مسیر که شامل دو قطعه 10 و 22 کیلومتری است و تجهیز آن120 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و بخش عمده ای از علت راکد ماندن اجرای پروژه مربوط به عدم پرداخت سهم کامل سازمان راهداری است که باید پرداخت شود.
مجری ساخت آزاد راه همدان - ساوه همچنین از پایان آسفالت ریزی 10 کیلومتر مسیر در یکی از دو بخش باقی مانده در 26 آذرماه خبر داد و بیان داشت: در مجموع 35 کیلومتر از ساخت آزاد راه ساوه به همدان باقی مانده است.
گفتنی است معاون وزریر راه در پایان این بازدید ها حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد و این در حالیست که دولت تدبیر و امید در چند روز گذشته با ارائه منشور حقوق شهروندی همه را به رعایت احترام رسانه ها دعوت نموده است که انتظارات را از مجموعه کارکنان دولت بیش از پیش بالا می برد.
آنچه که بدیهی است این که به پایان رسیدن آزاد راه ساوه به همدان به شکل کامل و همچنین رسیدن قطار به شهر همدان تنها در گرو تخصیص اعتبار است که امیدواریم با تحولات جهانی در پرونده هسته ای ایران و قول های مساعد دولت تدبیر و امید به مردم ایران در حل مشکلات اقتصادی به زودی شاهد افتتاح این پروژه های آرزو گونه برای مردم همدان باشیم.
دیدگاه شما