روز 16 آذر روز رستاخیز اندیشه ها و آرمانهای انسانهای فرهیخته و طالب علم است .روزی که نام آن و نام گذاری آن یادآور بیداری نسل همیشه بیدار انقلاب می باشد که با ریختن قطره های خون سه فرد آگاه و بصیر به پای استکبار زمان و دولتی وابسته به قدرت های پوشالی آن دوران است و از آن پس 16 آذر در ردیف روزهایی قرار گفت که الهامبخش «مقاومت» و «مبارزه با استکبار» هستند. 16 آذر نقطه عطفی برای فعالیتهای سیاسی دانشجویان و پیشتازی آنها در آرمانخواهی و استقلالطلبی شد، ویژگیهایی که با آنچه «جنبش دانشجویی» یا «بیداری دانشجویی» خوانده میشود عجین است و به عبارتی جزو شاخصهای این بیداری محسوب میشود. در اینجا با بیان نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که از دیرباز با محافل دانشجویی ارتباط و اُنس داشتهاند و اقتضائات این محیط و این قشر را بهخوبی میشناسند، اولاً به عنوان نظرات یک فقیه و اسلامشناس و ثانیاً به عنوان ولی امر و رهبر نظام ،در خصوص دانشجو و دانشگاه استناد می کنیم:
1- شرح صدر سیاسی
شرح صدر سیاسی در بین دانشجویان، این ربطی به مسئولین و مدیران دانشگاهها ندارد، مربوط به خود تشکلهای دانشجویی است. من تأیید میکنم لزوم شرح صدر سیاسی را. هیچ منافاتی وجود ندارد بین پایبندی دقیق و عمیق به اصول و رعایت جهتگیری دقیق، در عین حال داشتن شرح صدر و برخورد غیرپرخاشگرانه با کسانی که با فکر انسان همراه نیستند؛ به خصوص در زمینههای سیاسی. 16مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
2- تبیین ایدهی اقتصاد مقاومتی با زبان دانشگاهی
شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید؛ با زبان دانشگاهی، همین ایدهی اقتصاد مقاومتی را تبیین کنید، حدودش را مشخص کنید؛ یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنیها و خصومتهای شدید میتواند تضمینکنندهی رشد و شکوفایی یک کشور باشد.16مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان،
3- حفظ موضع انتقادی توسط جریان و جنبش دانشجویی
اصرار دارم بر اینکه جریان دانشجویی و جنبش دانشجویی موضع انتقادی خودش را حتماً حفظ کند. به هیچ وجه توصیهی ما این نیست که شما انتقاد نکنید. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
بدترین اشکال وارد بر محیط دانشجویی این است که دانشجو دچار محافظهکاری شود و حرفش را با ملاحظهی موقع و مصلحت خیالی بیان کند؛ نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند. 7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
بنده توی جلساتِ دانشجویی، گاهی که ببینم حالا بعضیها روی ملاحظه، روی احترام، روی هر چه، بعضی از این حرفها را که خیال میکنند من خوشم نمیآید، نمیزنند؛ از نگفتنش ناراحت میشوم؛ [در حالی که] از گفتنش مطلقاً ناراحت نمیشوم. 6 آبان 1388، بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور
3.1-صداقت در نیت و سرعت پذیرش خطا
البته در کنار این صراحتِ در بیان، صداقت در نیت هم باید وجود داشته باشد و در کنار او، سرعت در پذیرش خطا؛ اگر ثابت شد که خطاست. فرق شمای جوان و دانشجو و صادق و پاکیزهدل با یک آدم سیاسیکار باید در همین باشد؛ حرفتان را صریح بزنید؛ آنچه را که میزنید از دل بزنید و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید. این به نظر من یکی از بهترین شاخصههای دانشجویی است. 7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
3.2- تکمیل نکردن پازل دشمن
نه اینکه بگوییم تکمیل پازل دشمن که یک امر منفی است، با لزوم انتقاد که یک امر مثبت است، منافات دارد؛ نه، خب خود شما هم گفتید؛ من انتقاد کردم، در همهی دنیا نقل هم شد؛ اما هیچ کس در دنیا ادعا نخواهد کرد که فلانی علیه نظام اسلامی یا فرض کنید که علیه تشکیلات مدیریت اجرایی یا تقنینی کشور دارد اقدام میکند. شما هم همین جور انتقاد کنید. بنابراین انتقاد کردن میتواند به شکلی انجام بگیرد که به هیچ وجه مقصود دشمن را برآورده نکند و به تعبیری که ما عرض کردیم، پازل دشمن را تکمیل نکند. 6 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
3.3- انصاف در انتقاد
نگاه منتقدانه هیچ اشکالی ندارد، منتها انتقاد درست؛ بیانصافی نشود. آدم گاهی میبیند در بعضی از انتقادها، بیانصافی میشود. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
4- حفظ حالت آرمانگرایی در دانشگاهها
یکی از چیزهایی که ما از دانشجوها توقع داشتیم و این به طور طبیعی در دانشگاه و در محیط جوان وجود دارد و بنده هم اصرار داشتم که این حالت در دانشگاه زنده بماند، مسئلهی آرمانگرایی است. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
4.1- آرمانگرایی در سیاست
آرمانگرایی، هم در سیاست، هم در همهی صحنههای دیگر، باید مورد توجه باشد. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
4.2- آرمانگرایی در علم
آرمانگرایی در علم یعنی در زمینهی مسائل علمی باید دنبال قله بود که این، توجه شما را به درس خواندن و خوب درس خواندن باید نتیجه بدهد. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان،
4.3- آرمانگرایی در اخلاق
در زمینهی معنویت و اخلاق هم باید آرمانگرا بود. محیط دانشگاه، به دلیل اینکه محیط جوان است، باید محیط پاکیزهای باشد. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
دانشگاه مرکز معنویت است؛ چون علم یک امر معنوی است. علم یک ارزش معنوی است، یک ارزش روحی است. محیط دانشگاه، محیط جوانی است؛ محیط مؤمنی است. در کشور، متدینترینهامان در میان جوانهامان هستند؛ فداکارترینهامان در میان جوانهامان بودند و هستند. بنابراین چه دلیلی دارد که محیط جوانِ اهل علمِ دانشگاه، یک محیط غیردینی باشد؟ نخیر، محیط دینی است. من توقعم این است که کسی که وارد دانشگاه میشود، اگر قبل از آنکه وارد دانشگاه بشود تقیدات دینیاش ضعیف بوده، با ورود به دانشگاه تقیدات دینیاش تقویت شود. بنابراین آرمانگرایی در معنویت و اخلاق هم یک امر معتبری است؛ مثل آرمانگرایی در سیاست، مثل آرمانگرایی در علم و در همهی امور زندگی. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
5- موضعگیری در مسائل کشور
چرا در مسائل اجتماعی موضع نمیگیرید و وارد نمیشوید؟ من خوشبختانه میبینم در این دو سه سال اخیر موضعگیری در مسائل گوناگون، در محیطهای دانشجویی و جوانهای دانشجو خیلی بارز است. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
در مسائلی که با سرنوشت کشور ارتباط پیدا میکند، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید. 31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
6-حضور فیزیکی و فکری در مسائل عمومی کشور
حضور فیزیکی و فکری در مسائل عمومی کشور از سوی مجموعهی دانشجویی حتماً لازم است. هم حضور فکری لازم است؛ با همین رسانههای دانشجویی، با اجتماعات دانشجویی، با اظهاراتی که اینجا و امثال اینجا ممکن است بکنید، با ارائهی نظراتتان به دستگاههای ذیربط و وزارتهای مربوط اعلام موضع کنید، هم حضور فیزیکی لازم است. گاهی باید در یک اجتماعی شرکت کنید. من به هیچ وجه نفی نمیکنم و رد نمیکنم، بلکه تأیید میکنم برخی از اجتماعات دانشجویی را که دربارهی مسائل گوناگون به وجود میآید. البته با تندروی در این اجتماعات مخالفم؛ با عمل نسنجیدهی در این اجتماعات مخالفم؛ با تصمیمگیریهای غلط که ممکن است از طرف چند نفر انجام بگیرد، بعد در آن بحبوحهی احساسات، ناگهان مورد حمایت جمع هم واقع شود، بنده موافق نیستم. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
7- تشکیل کانونهای تصمیم و اقدام برای مجموعههای دانشجویی
من گمان میکنم اگر مجموعههای دانشجویی کانون یا کانونهای تصمیم و اقدام داشته باشند، برای اینکه در مسائل گوناگون فکر کنند و تصمیم بگیرند، اقدامهای آنها سنجیدهتر خواهد بود. بنشینند یک گروه نخبهای، زبدهای، مسئولی فکر کنند، بعد به صورت متحدالامآل در بین مجموعهی دانشجویی واضح و مشخص بشود که اگر کسی تخطی و زیادهروی کرد از آنچه که قرار شده، مربوط به تصمیم دانشجوها و جریان دانشجویی نیست. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
یک توصیهی دیگر ما هم این است که تشکلهای دانشجویی با هم همفکری و همکاری و همدلی نشان بدهند. حالا من نمیخواهم یک چیزی را حتماً یک پیشنهاد قطعی بکنم، اما به نظر آدم میرسد که مثلاً یک مجمع هماهنگکنندهای بین این تشکلها وجود داشته باشد تا تشکلها همجهت پیش بروند. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
7.1- اثرگذاری بر محیط دانشجویی
در جهتگیریها، در پیشرفت به سمت اهداف انقلاب، یک هماهنگی انجام بگیرد تا بتوانید بر محیط دانشجویی اثرگذاری کنید. تشکلها باید بتوانند بر محیط دانشجویی اثرگذاری کنند. محیط دانشجویی، محیط پرنشاط، پرتحرک و بر روی هم، دینی و معتقد و پایبند به مبانی به حساب میآید؛ این چیز خیلی مغتنمی است. محیط دانشجویی ما این جوری است؛ از این باید استفاده کرد، روی این محیط باید تأثیرگذاری کرد، باید جهتگیری درست داد. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
8- توجه به وظیفهی افسری جنگ نرم
اعتقاد من این است که در این میدان، شماها افسرید، سرباز صفر نیستید. شما جوانید، میدان مبارزهی شما هم میدان جنگ نرم است. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
8.1- بالا بردن معرفت
معرفتهاتان را بالا ببرید. عزیزان من! سقف معرفت خودتان را سایتهای سیاسی و اوراق روزنامهها و پرسه زدن در سایتهای گوناگون قرار ندهید. سقف معرفت شما اینها نیست. من میخواهم بگویم هر چه میتوانید سطح معرفت را بالا ببرید. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید... به نظر من آن کاری که مهم است انجام بگیرد مطالعات اسلامی است. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
8.2- ارتباط با تشکلهای دانشجویی جهان اسلام
ارتباط با تشکلهای دانشجویی جهان اسلام هم کار لازمی است... امروز در دنیای اسلام، در ذیل بیداری اسلامی، مجموعههای دانشجویی مجموعههای فعالی هستند؛ قبلاً هم فعال بودند... به نظر من با اینها ارتباط داشته باشید. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان، 17 رمضان المبارک 1433
8.3- زنده نگه داشتن امید به عنوان اساسیترین موضوع
از جملهی سختترین کارهایی که علیه من و شما دارد انجام میگیرد این است که امید را در ماها بمیرانند. سعی کنید امید را زنده نگه دارید. هر چه میتوانید شعلهی امید را در دل خودتان و در دل مخاطبانتان زنده نگه دارید. با امید است که میشود پیش رفت. امید هم امید بیجا نیست؛ امیدی است که واقعیتها کاملاً ما را به درستی آن نوید میدهد. 16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان
شرط اصلی فعالیت درست شما در این جبههی جنگ نرم، یکیاش نگاه خوشبینانه و امیدوارانه است. نگاهتان خوشبینانه باشد... من نگاهم به آینده خوشبینانه است؛ نه از روی توهم، بلکه از روی بصیرت. شما جوانید، مواظب باشید نگاهتان به آینده نگاه بدبینانه نباشد؛ نگاه امیدوارانه باشد. اگر نگاه نومیدانه شد، نگاه بدبینانه شد... به دنبالش بیعملی، به دنبالش بیتحرکی، به دنبالش انزواست؛ مطلقاً دیگر حرکتی وجود نخواهد داشت؛ همانی است که دشمن میخواهد. 4 شهریور 1388، بیانات در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی
8.4- عدم افراط در قضایا
در قضایا افراط وجود نداشته باشد. طبیعت جوان، طبیعت تحرک و تندی است. این دورهی زندگی شما را ما هم گذراندهایم؛ آن هم در دورانهای انقلاب و اوایل مبارزات و اینها بوده. تندی را میدانم چیست. خیلی هم به ما نصیحت میکردند که آقا تندی نکنید، ما میگفتیم که نمیفهمند چقدر لازم است تندی کردن. میدانم تصور شما چیست، اما حالا از ما بشنوید دیگر. مراقب باشید، تندروی انسان را پیش نمیبرد. با فکر تصمیم بگیرید. 4 شهریور 1388، بیانات در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی
9- ارتقای کشور به جایگاه جامعهی اسلامی
مأموریت این نسل این است؛ کشور و ملتتان را به آن جایگاهی که معنایش این باشد که یک جامعهی اسلامی به معنای واقعی تشکیل شده، برسانید. 7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
10- پرهیز از نگاه صنفی به مسائل کشور
دانشجوها، صنفی، دانشگاهی و رشتهای به مسائل نگاه نکنند؛ واقعاً نگاه کنند به آنچه که نیاز کشور است. 14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
11- مطالبهی عدالت
یک لحظه از درخواست و مطالبهی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. 14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
12- داشتن نگاه کلان به هدفهای انقلاب
دانشجو و محیط دانشگاه باید نگاه کلان به هدفهای انقلاب داشته باشد؛ دنبال آنها برود. مراقب باشید دشمن نتواند از محیط دانشگاه و از عنصر دانشجو و استاد استفاده کند. این آن چیزی است که من روی آن تأکید میکنم. 14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
۱۳- حفظ اتحاد
اتحادتان را حفظ کنید، اتحاد! در مقیاس ملت ایران هم حفظ اتحاد یک وسیلهی اصلی است؛ در مقیاس قشر دانشجو هم در سراسر کشور همین است؛ در مقیاس دانشجویان در یک شهر یا در یک استان هم همین است. نگذارید اختلاف سلیقهها شما را در مقابل هم، سینه به سینه قرار بدهد. 14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز.
13.1- تلاش برخی برای تحقق منافعشان در دانشگاه
یک وقتی بعضیها منافعشان ایجاب میکرد که دانشگاهها را عرصهی بازیهای سیاسی و درگیریها و دستبهگریبان شدنهای سیاسی قرار بدهند؛ امروز الحمدالله این معانی کمتر است. نگذارید تشکلهای دانشجویی و اجزای نهضت دانشجویی به دشمنان تبدیل شوند. 14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
13.2- رقابت مثبت
رقیب خوب است؛ رقیب، رقابت مثبت. یکی از این برادرها گفت ما حاضریم؛ پژوهشگاه به ما بدهید یا اجازه بدهند ما پژوهشگاه درست کنیم تا در فلان قضیه فعالیت کنیم. خیلی خوب، آن گروه دیگر دانشجویی هم بگویند خیلی خوب، ما هم در فلان مسئلهی دیگر رقابت مثبت علمی میکنیم با اینها. رقابت مثبت یعنی این؛ یعنی مسابقهی دویدن: «سابقوا الی مغفره من ربّکم» 14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
13.3- اتحاد بر مبنای اصول
منظور من اتحاد بر مبنای اصول است. بنابراین وحدت با کیست؟ با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازهای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین. آن کسی که اصول را قبول ندارد... او قهراً از این دایره خارج است. 31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
13.4- اختلاف بر اثر سلیقههای گوناگون
مراقب باشید تشکلهای دانشجویی تحت تأثیر اختلاف سلیقهها، نه خودشان در درون دچار انشعاب بشوند، نه با همدیگر اصطکاک و تصادم پیدا کنند. یکی از مصادیق برجستهی وحدتی که ما به آن توصیه و دعوت میکنیم، همین است. آنجایی که انسانها را از هم جدا میکند یا به هم نزدیک میکند، اصول و مبانی معرفتی است. وقتی این مبانی مورد اتفاق و مورد قبولشان نباشد، آنها را از هم جدا میکند، اما آن وقتی که مورد قبولشان باشد، آنها را به هم متصل میکند. اما سلایق نه؛ هر کسی یک سلیقهای دارد، هر کسی یک ذوقی دارد. 31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
13.5- پرهیز از شعارهای تفرقهانگیز
امروز وحدت ملت ایران، وحدت ملت و دولت، اتحاد میان مسئولان کشور، رمز پیروزی است که این را میخواهند به هم بزنند. من به شعارهای جوانی و شعار جوانها اعتقاد دارم، اما مراقب باشید این شعارها اختلاف ایجاد نکند، خواست دشمن را تأمین نکند، در میدان تنظیمشدهی از سوی دشمن بازی نکنید. 8 آبان 1387، بیانات در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان در آستانهی سالروز 13 آبان
14. مطالعهی تاریخ
توصیه میکنم که تاریخ بخوانید. تاریخ دورهی استعمار را بخوانید. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
14.1- آشنایی با جنایات غرب و عدم پیروی کورکورانه از آنان
غربیها، علیرغم ظاهر نونوارِ اتوکشیدهی ادکلنزدهی منظم و مرتب و داعیههای حقوق بشرشان، چه وحشیگری عظیمی در این مقوله کردند. نه اینکه فقط آدمها را بکُشند؛ در دور نگه داشتن ملتهای تحت استعمارِ خودشان از عرصهی پیشرفت و امکان پیشرفت در همهی زمینهها هم تلاش زیادی کردند. ما میخواهیم این اتفاق نیفتد. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
14.2- یافتن افق دید کارهای آینده
وقتی انسان بداند که آنچه امروز از تمدن و از پیشرفت و از ثروت در بعضی از این کشورها وجود دارد محصول چقدر خرابکاری و بدعملی و سنگدلی و بیانصافی است، آن وقت نسبت به کاری که باید انجام بگیرد، نسبت به وظیفهای که انسان دارد، یک افق دید دیگری پیدا میکند. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
15- حفظ جهتگیریهای انقلاب
تکلیف نسل جوان کنونی و عمدتاً دانشجویی همین است که این خط را در همان جهتگیری، به سوی تکاملِ بیشتر ادامه بدهد و پیش ببرد. این مشخص میکند که در محیط دانشجویی تکلیف ما چیست. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
بدانید این حرکت مبارک و متکی به این ارزشها، وابسته است به انگیزه، همت، شجاعت، قدرت تفکر و عزم راسخ شما. شماها هستید که باید این را ادامه بدهید. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
16- نگاه به استکبار به عنوان یک جبهه
شما وقتی نگاه میکنید به جبههی معارض، یعنی استکبار، جبههی ظلم، جبههی سرمایهدارهای کلان بینالمللی، کارتلها، تراستها و و و، به چشم یک جبهه به آنها نگاه کنید. یک جبههی بههمپیوستهای وجود دارد در مقابلهی با انقلاب اسلامی. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
17- همکاری تشکلها و مسئولان
توصیهی دیگر ما هم این است که هم مسئولان دانشگاهی کشور و هم تشکلها سعی کنند نسبت به همدیگر مماشات و همراهی و همکاری داشته باشند. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
جریان دانشجویی... تصور نکند که وظیفهاش این است که با دستگاه متولی امر و متصدی ادارهی کشور معارضه کند؛ نه، این خطاست؛ چه لزومی دارد؟ معارضه کردن که کارِ همیشه درستی نیست؛ ممکن است یک جا درست باشد، یک جا درست نباشد. مهم این است که شما حرفتان را مطرح کنید، استدلالتان را مطرح کنید، پاسخ قانعکنندهای بخواهید؛ مسئولین هم باید پاسخ بدهند. 31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان
18- برگزاری جلسات دانشجویی
هر چه میتوانید جلسات دانشجویی را با شکل صمیم
دیدگاه شما