صبح رزن به نقل از نافع،در سوره انبياء ميفرمايد: « و اي رسول ما تو را نفرستاديم مگر آنكه رحمت برا ي عالميان باشي.»
در جاي ديگر ميفرمايد: « خدا هر كس را كه از پي رضا و خشنودي او راه سلامت پويد بدان كتاب هدايت كند.»
و نيز ميفرمايد: « همانا خدا (خلق را ) به عدل و احسان فرمان ميدهد و به بذل و بخشش به خويشاوندان امر ميكند واز كارهاي زشت و ظلم نهي ميكند.»
و در سوره نساء فرموده است : « اي مردم، بترسيد از پروردگار خود آن خدايي كه همهشما را از يك تن آفريد و هم از آن جفت او را خلق كرد.»
بنابراين، در آيات ياد شده پروردگار متعال عوامل اصلي و اساسي وحدت و اتفاق را متذكر ميشود كه خالق انسانها يكي است و مبدأ هستي نيز يكتاست، و انسانها را از پيكر واحد آفريده، و نظام واحدي بر كل جهان حاكم است، و عوامل اصلي و واقعي وحدت و يگانگي انسانها نيز همين است، نه آن عوامل خيالي و عرضي كه بشر در مخيّله خود ميبافد از قبيل وطن و مليت و نژاد و غيره؛ و انسان را بر مبناي مفاهيم جوهري و اصيل به زندگي توأم با صلح و سلامتي و امنيت دعوت ميكند.
همچنين انسانها را به اطاعت از مقررات الهي، كه متضمن برنامه صحيح تربيت بشر و دستورالعمل جامع زندگي است، فرا ميخواند.و آيين الهي را موافق با فطرت انسان بشمار ميآورد.اسلام هرگز يك نظام نظري خشك نبوده، بلكه با واقعيات انطباق و هماهنگي دارد و براي نظام هستي، بويژه آفرينش انسان انگيزه و فلسفه بيان ميكند؛ ميفرمايدآيا انديشه نميكنند كه خداوند براي انسان آسمان و زمين را مسخره كرده، هر چه در كرهخاكي هست برا ي استفادهحياتي شما آفريدهايم.و براي راهنمايي و رسيدن به كمال نهايي ناموس تكويني و قوانين تشريعي و تربيتي فراهم ساخته ، و همزمان با اين برنامهها به انسانها اخطار نموده كه افرادي طغيانگر براي سد راه حق و به تباهي كشيدن حيات بشر دست به فساد زده، ايجاد اختلاف ميكنند، اينها كساني هستند كه خود را بينياز تصور ميكنند و به غرور و برتريجويي و تكبر دچارند، اينها براي دستيابي به اهداف شوم خود با حيله و نيرنگ انسانها را به اسارت و اطاعت خود درآورده و ادعاي صلاحيت قيوميّت و ربوبيت بر آنها را دارند ، و هشدار ميدهند كه انسان آن هنگام كه خود را بينياز از هر چيز تصور ميكند، راه طغيان و فساد را ميجويد و به هر جرمي دست ميزند.تا آنجاكه در مقابل مبدأ هستي و فرستادگان او قد علم كرده اعلان بينيازي از خدا و آيين الهي ميكنند.
دیدگاه شما