سجاد صفار هرندی: کدام یک از احادیث مربوط به شرایط و قواعد ظهور ساختهٔ متمهدیان است و به چه دلیل مدرکی و ...؟ ایشان مجموعه ای از ادعاها را با ظن و پندار و دشنام و تحقیر و توهین آمیخته و بعد هم از موضع یک "انقلابی اصیل گلایه مند از انحراف انقلاب" و "میدان داری مداحان و روضه خوانان" آه و فغان سر داده است.
چیزی که برای من آزار دهنده تر از محتوای بحث ایشان است، همین موضعی است که از آنجا حرفش را میزند. پوزیشنِ "انقلابی اصیل گلایه مند از انحراف انقلاب"! از جناب جعفریان می پرسم آیا کسی که در کتاب «جریانها و سازمانهای سیاسی مذهبی ...» (که در جای خود کتاب محققانهٔ ارزشمندی است) به تلویح نزدیک به تصریح انجمن حجتیه را تطهیر و از مشی غیر سیاسی و غیر انقلابی آنان حمایت کرده است، شایستهٔ سخن گفتن از چنین موضعی است؟ آیا کسی که مخالفت انقلابیون و حتی تلویحاً خود امام با انجمن را حاصل فضاسازی افراطیون و حزب توده می داند اخلاقاً محق است چنین موضعی را اشغال کند؟ آیا شیفتگی به انجمن با موضع "انقلابی اصیل گلایه مند از انحراف انقلاب" سازگار است؟
لابد می پرسند شیفتگی دیگر چه صیغه ای است. حقیقتاً نمیدانم آیا آقای جعفریان مکالمه ای که قریب به دو سال پیش با فردی که از طرف مجلهٔ پنجره با ایشان تماس گرفت، را به خاطر دارند یا خیر! طرف مکالمه از ایشان دعوت کرد که مصاحبه ای دربارهٔ انجمن حجتیه داشته باشند تا در پروندهٔ ویژه ای با این موضوع استفاده شود. پاسخ آقای جعفریان (با تندخویی و نیش و کنایه هایی از جنس همین مطلب اخیر) این بود که: برای چی؟ می خواهید انجمن را بکوبید؟ شما اصلاً می دانید انجمن که بوده و چه کرده؟ چه خدماتی کرده؟ به "روؤسایت" بگو حاضرند من فلان مطلب را راجع به انجمن بگویم و چاپ کنند؟ به "روؤسایت" بگو حاضرند فلان سند مربوط به سال 55 را چاپ کنند؟...
جالب این بود که حتی پذیرش این مطالب از سوی طرف گفتگو چیزی از شدت و حرارت جناب جعفریان کم نمی کرد و باز هم ادامه می داد که: نه! به روؤسایت بگو ...! ایشان در ادامه متلک های دیگری هم گفت که بیش از هر چیز نشانگر تأثر ادامه دار از فتنه 88 بود. آن هم یک سال و نیم پس از انتخابات. نهایتاً مکالمه بی نتیجه خاتمه یافت.
طرف گفتگوی جناب جعفریان بندهٔ حقیر بودم. از آنجا که جانبداری ایشان در کتاب «جریانها ...» از انجمن را دیده بودم، تمایل داشتم که پروندهٔ مذکور حاوی موضع ایشان باشد تا تنوعی از آرا و تحلیلها را داشته باشیم. اما حقیقتاً این حجم از تعصب و شیفتگی نسبت به انجمن حجتیه را تصور نمی کردم.
جناب جعفریان می توانند به عنوان یک محقق یا روحانی دیدگاه های هم لباس خود را مورد انتقاد (و نه توهین و هتاکی) قرار دهند. اما بهتر است این امر از موضعی باشد که اصصلاحاً به ایشان بیاید! جناب جعفریان حتماً بهتر از امثال بنده میدانند و به خاطر دارند که امام در واپسین ماههای حیات خود با چه تعبیرات تندی از «ولایتی های بی ولایت» یاد کرد و حجتیه ای ها را "بی شعور" خواند. تعصب و شیفتگی نسبت به مغضوبین امام و در عین حال طبق مد روز، ناله و فغان سر دادن از موضع "انقلابی اصیل گلایه مند از انحراف انقلاب" زیاد از حد بی مزه نیست؟
دیدگاه شما