به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح رزن»امیر مطهری ارجمند در جمع مردم شهرستان رزن به مناسبت ۹ دی با اشاره به آیه قرآن گفت: همه دعوت های پیامبر براساس فهم عمیق است، و اجباری در دعوت به اسلام نیست، از این رو راه اسلام راه بصیرت است.
وی در ادامه گفت: بصیرت را میتوان به دو صورت معنای کرد، تعبیر اول درمورد بصیرت را میتوان به معنای« آگاهی و فهم عمیق از مسائل به اضافه باور قلبی» معنا کرد.
تعبیر دوم «شناخت به موقع از مسائل و اقدام وعمل به هنگام در شرایط داشتن دانست.
امیر مطهری ارجمند با اشاره به فتنه ۸۸ گفت: توده مردم در زمان فتنه ۸۸ در مورد داشتن بصیرت به چند دسته تقسیم می شوند؛ یک عده شناخت بصیرتی داشتند، ولی به باور قلبی نرسیدند. یه عده شناخت بصیرتی داشتند ، و به باور هم رسیدند، ولی به موقع وارد میدان نشدند. نوع سوم که قابل قبول است، و حماسه ۹ دی ماه را رقم زدند، هم شناخت داشتند، هم به باور قلبی رسیدند ،وهم به موقع وارد عمل شدند. و قائله ۸۸ را با اقدام وعمل به موقع جمع کردند.
امیر مطهری ارجمنددر ادامه یادآورشد:ساختار جامعه به صورت یک هرم سه ضلعی است که در راس آن امام امت وجود دارد ، راس دیگر این هرم امت یا مردم میباشند، و راس دیگر آن خواص که رابط بین مردم وامام امت هستند. ودر این بین اگر خواص تبیین و شناخت به موقع انجام ندهند، تاخیر در فهم مردم بوجود می آید. و کشور باعث متحمل شدن هزینه های زیادی می شود.
وی در ادامه بیان کرد:رهبر انقلاب درمورد بصیرت تعابیر مختلفی را بیان کرده اند، ولی کاملترین آن که در جمع بسیجیان به آن اشاره کرده این مضمون است: بصیرت مجموعه ای از شناخت هاست از قبیل شناخت زمان ،شناخت دوست،شناخت نیازها،شناخت اولویت ها، شناخت دشمن، و شناخت وسیله مقابله با دشمن ، که مجموعه این شناخت ها را بصیرت می گویند.
وی در ادامه به مفهوم دیگری اشاره کرد، وعنوان کرد: در زمان اغتشاشات مفهوم دیگری که مورد اهمیت می باشد، فتنه است.
فتنه را در معنای ظاهری طلا در آتش میگویند. که با این کار هم طلا مقاوم می شود و هم ناخالصی آن بیرون می آید.در فتنه ها هم ناخالصی ها از هم جدا میشوند.پس فتنه فرصتی که ناخالصیها را مشخص می کند.
فتنه را به تعبیر قرآن آزمایش هم میگویند.
امیر مطهری ارجمند در ادامه با استناد به حکمت یک نهج البلاغه در مورد فتنه گفت: به بیان مولا « در فتنه ها اجازه ندهید دیگران از شما سو استفاده نمایند»
وی گفت؛ در مورد حوادث سال ۸۸ سه وضعیت امنیتی را می توان تصور کردکه توسط توده مردم در کشور اتفاق افتاد.وضعیت اول، آشوبی است که وضعیت آن یک بلوای غیر سازمان یافته و غیر مسلحانه است.
وضعیت دوم آشوب و بلوای سازمان یافته غیر مسلحانه را میگویند.
وضعیت سوم شورش و بلوای سازمان یافته و مسلحانه را میگویند. که فتنه ۸۸ را بعد از انقلاب اولین آشوب سازمان یافته مسلحانه می توان نامید.
وی در ادامه تاکید کرد: فتنه ۸۸ یک طراحی کاملا هوشمندانه بود که اتفاق افتاد.واین طراحی هوشمندانه دشمن را براساس مستنداتی تشریح کرد.وعنوان نمود تقلب رمز آشوب در فتنه ۸۸ بود.که توسط امر هوشمندانه ولی فقیه زمان وعمل به هنگام مردم غائله جمع شد.
انتهای خبر/عل
دیدگاه شما